Porsche investering 2

Lifestyle

Her kan du tjene penge på Porsche 911

Ikonet Porsche 911 er blevet et symbol på biler som investeringsobjekt. Massive prisstigninger har i de senere år ramt de mest populære modeller. Og der kan stadig være penge at tjene. InsideBusiness ser på de bedste investeringsbiler af 911-modellen lige nu

Der er en særlig grund til at investere i Porsche 911 lige nu. For hele modelprogrammet står over for en modernisering i miljøets tegn. Dermed forsvinder de klassiske boxermotorer uden turbo, som har været et unikt kendetegn for standard-911’ere lige siden lanceringen.

Når den slags manøvrer rammer Porsches legendariske sportsvogn, har der før været prisstigninger på eksisterende Porscher. Det skete for eksempel, da Porsche overgik fra luftkølede til vandkølede motorer i 1996. Dengang sagde Porsche samtidig farvel til det mere runde og buttede Porsche-design for at blive erstattet af den langt mere moderne, men også designmæssigt udskældte 996-model med de karakteristiske ’spejlægforlygter’.

I dag er priserne på de sidste luftkølede Porsche 911-modeller fra før 1996 steget markant. Et godt basiseksemplar koster nemt 500.000 kroner uden afgift, hvilket er mindst en fordobling i forhold til for få år siden. Går man efter en 911 turbo fra begyndelsen af 1990’erne, skal man mindst have en million kroner op af lommen – før danske afgifter.

Prisstigningerne har været så voldsomme, at der tales om en ’prisboble’ på de tidlige 911’ere. Til gengæld er de senere udgaver ikke helt fulgt med op. Derfor kan man stadig gøre en god handel og få en prisstigning, hvis man finder den helt rigtige 911’er, som er nyere end 1997.

Gå efter Carrera 4S og turbo

Et godt sted at starte er at se nærmere på specialmodellerne. For høje produktionstal er gift, hvis man vil investere i en klassiker. Men her skal man være opmærksom på, at priserne allerede er kommet godt op. For tre år siden kunne man få en GT3-model fra 2003 for ca. 350.000 kroner uden afgift, men i skrivende stund er en sådan 911’er til salg for 750.000 kroner hos Porsche København. Et godt bud er, at disse specielle racer-Porscher prismæssigt vil fortsætte op.

Går vi prismæssigt lidt længere ned, er det muligt at finde en 911 Carrera 4S i 996-modellen i Tyskland fra ca. 300.000 kroner og opefter uden afgift. Modellen har firehjulstræk og har det brede karrosseri fra turbomodellen og er således interessant fra både et designmæssigt og teknisk perspektiv. Men skal bilen også være en god investering, er det helt afgørende, at kilometertallet er lavt (helst langt under 100.000 km), at bilen er original, og at den har manuelt gear. Den samme kalkule kan laves for den dyrere 911 turbo i samme generation.

En mulighed er også at finde en rigtig velholdt standardudgave af 911 Carrera med manuelt gear og baghjulstræk fra 2002-2004 med få kilometer. Det har før vist sig klogt at holde sig til den helt klassiske model.

I forhold til import er det nemmeste og det tryggeste at importere Porsche fra Tyskland, hvor udvalget også er størst. Den tyske forhandler klarer nemt papirarbejdet med eksport ud af landet, og så er det blot at få fastsat afgift via Skat eller en afgiftsmellemmand.  Sværere er det at gøre med en privat sælger, men det kan lade sig gøre. Læs mere her. 

Til gengæld er der penge at spare ved i stedet at tage til f.eks. Italien, hvor priserne kan være 10-30 procent lavere.  Dog er der her en risiko for en sjusket servicebog. Desuden er papirarbejdet ved eksport af biler fra Italien næsten umuligt at have med at gøre. Specialist i italienske sportsvogne Stelvio fra Måløv står mod betaling gerne for importen.

I det hele taget er det blevet stadig mere interessant at importere investeringsbiler til Danmark i de senere år. For reglerne for leasing er lempet, og det er nu muligt at flekslease en bil i nogle måneder om året og efterfølgende selv købe den tilbage uden afgift efter endt leasingperiode. På den måde undgår man risikoen for en afgiftsreform og for at betale for meget i dansk registreringsafgift. Eksempelvis har Porsche i Danmark netop lanceret eget leasingselskab.

Penge i nyere 911

Går man efter en nyere Porsche som investeringsobjekt, er der også muligheder, om end priserne er noget højere. Der er altid en chance for gevinst, hvis man får mulighed for at købe en ny 911’er i en specialmodel som f.eks. GT3 RS. De er svære at få fat i, og ofte handles de let brugt til en højere pris end ny.

En anden mulighed er 911 i 997-modellen, som kom på markedet i 2004. På mange måder er den en mere populær 911’er end forgængeren 996. Men ud fra et investeringsmæssigt perspektiv er den vanskeligere, da den blev den største salgssucces i 911’erens historie. Alene fra 2005 til 2007 blev der solgt 100.000, og det er selvsagt skidt, hvis man ser på standardmodellerne med investeringsmæssige briller. Omvendt får man her en driftssikker og relativt billig Porsche 911. Og altså meget bil for pengene.

Men der er enkelte undtagelser. For finder man en nyere 911 af GTS-modellen fra 2011, er det et af de bedste bud på en god investering. Her kan man få en bil med lavt kilometertal og 408 hestekræfter for 80.000 euro uden afgift på det tyske marked. Her er det samtidig vigtigt at gå efter en sjælden bil med manuelt gear, da det typisk er de såkaldte purister – altså kunder med lyst til den rene køreoplevelse – der ser bilerne som investeringsobjekt.

GTS-modellen kan både fås som cabriolet og coupé, og per tradition har 911-modellen kostet stort set det samme, om den er åben eller lukket. Men det er ved at ændre sig så det nu er blevet dyrere at vælge en 911 cabriolet end en lukket udgave.

En af de danskere, som følger markedet for klassiske Porscher tæt, er Tommy Schacksen fra CC Cars i Ans. Han har set de klassiske 911’ere fra slutningen af 1960’erne og nyere turbomodeller i 996-modellen blive ved og ved med at stige i pris.

”Det handler jo om, hvorvidt man er til de gamle klassikere eller til noget nyt. En T-model fra slutningen af 1960’erne vil jeg vælge som klassisk bil. Alternativt en 911 coupé turbo fra begyndelsen af 00’erne, hvis man er til det lidt nyere,” siger Tommy Schacksen.