Porsche web

Lifestyle

Her er den bedste sportsvogn til 1 mio. kr.

Bilanmeldelse: Den nye Porsche 718 Cayman S er ikke den mest vellykkede model fra den tyske fabrik. For S-modellen har mistet karakter med ny motor. Alligevel er det umuligt at få en skarpere sportsvogn til prisen.

Porsche Cayman har altid været lidt af en outsider hos Porsche. Ikke så populær som Boxster og ikke så prestigefuld som 911, men alligevel bredt respekteret som en af de mest velkørende sportsvogne i verden. Ikke mindst til prisen. For Cayman handler det først og fremmest om køreegenskaber af den slags, som efterhånden kun kan leveres af Porsche i denne prisklasse.

Rent teknisk

Porsche Cayman S

Motor: 2,5 liters boxermotor med 350 hk og 420 Nm fra 1900 o/min.

Tophastighed: 285 km/t.

Acceleration fra 0-100 km/t: 4,6 sek. (manuelt gear)

Pris: 1.190.520 kr. (fås fra 944.000 kr. uden S)

For der er ikke meget at vælge imellem, hvis du er på jagt efter en ny sportsvogn med hverdagsduelighed, masser af motorkraft og køreegenskaber, du i princippet kan tage med på racerbanen hver weekend. Især ikke hvis budgettet rækker til 1 million kroner eller lidt over. For der tyndes hastigt ud i rækkerne i klassen for hurtige sportsvogne i det lille segment.

Førhen havde vi både Audi TT, Mercedes SLC og BMW Z4. Men BMW’s roadster holder pause, mens vi venter på Z5-modellen. Mercedes SLC (tidligere SLK) er og bliver en blød hat-bil ved siden af Porschen med undtagelse af den 367 hk stærke AMG-model til 1,15 millioner kroner.

Og så har vi Audi, der med TTS og RS-modellerne også har sport stående højt på agendaen. Men TT er dog mere sportscoupé med firehjulstræk end Porsche Caymans baghjulstrukne natur.

Et karakteristikum ved den nye Cayman er den skarpt skårne bagdel.

Ingen af de øvrige har Porsches Caymans navn og ry. Modellen blev lanceret i 2005 med en kraftigere motor end Boxster og fik fra starten ry for at være endnu bedre kørende end sin åbne søster på grund af et stivere karrosseri. I dag har Cayman og Boxster nøjagtig samme motor med henholdsvis 300 hk som standard og 350 hk i S-modellen. Sjovt nok er Cayman med et prisskilt på 944.000 kroner nu 40.000 kroner billigere end Boxster.

Motor har mistet karakter

Alligevel er Porsche ved at sætte noget af Caymans skarpe koncept over styr. Som andre bilfabrikker er Porsche tvunget til at gøre noget ved CO2-udslippet, og for både Boxster og Cayman er man gået drastisk til værks og har afskaffet den ikoniske sekscylindrede boxermotor uden turbo og har erstattet den med en 2,5-liters firecylindret motor –naturligvis med turbotryk i testbilen, der er en Cayman S.

På papiret er det let for de tyske ingeniører at sige færdigt arbejde. For den nye generation yder 350 hestekræfter mod forgængeres 315 hk. Det rækker til en væsentlig stærkere performance med 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder mod den gamle generations 5,0 sekunder.

Men nu er Cayman om noget en sportsvogn for feinschmeckere, og det har ikke været uden omkostninger at fjerne den større motor. For nu mærker man for første gang turbotøven i Cayman S-modellen. Der går lige et irriterende sekund, fra jeg træder speederen ned, til jeg får sparket i ryggen. Netop den sekscylindrede version havde aldrig det problem, og det var en af de største styrker ved Boxster/Cayman-drivlinjen uanset generation og motorstørrelse.

Det hjælper næppe, at testbilen som lidt af en sjældenhed efterhånden er forsynet med manuelt gear. For PDK-gearkassen, som vi tidligere i InsideBusiness har prøvet i den nye 718 Boxster, er det rigtige valg. Ikke alene gør den bilen hurtigere. Man mærker heller ikke den betydelige turbotøven så meget.

Udviklingen er interessant nok. For før i tiden ville jeg aldrig have købt en Boxster uden S’et på bagklappen. Men i dag ville jeg nok nøjes med en Cayman/Boxster med PDK alt efter lysten til at køre uden tag. For den nye type gearkasse er og bliver fremtiden for sportsvognskørsel.

Fordelen ved den åbne version er, at man tilgiver den firecylindrede motor mere, når den brøler udenfor i den friske luft lige bag nakken på chaufføren. Oplevelsen i den lukkede er lidt mere klinisk, og man lægger mere mærke til detaljen.

Trods den lidt svære overgang fra seks til fire cylindre hos Porsche Cayman S, er der ingen tvivl om, at Boxster/Cayman fortsat er den bedste sportsvogn til prisen. Ikke mindst i afgiftsplagede Danmark.

 

Læs mere

På pilgrimsrejse med James Bonds tyske luksuslimousine

Kan 2,5 ton Audi Q7 virkelig være miljøbil?

Er verden af lave med Porsche 911

Porsches lille gamechanger

Vi udnytter lavere bilafgifter til sportsvognskøb