Det myldrer frem med nye måder at have bil på. Senest er Audi nu fremme med en model, de kalder for Audi Select, hvor man kan skifte bil mellem sommer og vinter. Det danske afgiftssystem er en jungle(foto: Audi PR)

Lifestyle

Bilafgiftssystem på sammenbruddets rand. Sådan udnytter du det bedst 

Det er i stigende grad et uigennemsigtigt marked i leasingfirmaernes favør, som præger bilområdet i Danmark. Nu er der mere end nogensinde brug for en oprydning i de danske bilafgifter, skriver chefredaktør Peter Nyholm. 

Bilkøberen er den store taber i det uendelig komplekse danske bilafgiftssystem. For efterhånden er der så mange leasingfiduser og manøvrer, at man sidder med sorteper, hvis man en søndag kører ud hos en bilforhandler og lægger fuld pris for en ny familiebil i Audi A4-klassen, som er folkeeje i de fleste lande uden et hundedyrt afgiftssystem som det danske.

Debatten om bilafgifterne og den manglende gennemsigtighed er ikke overraskende blevet trumfet af skandalerne i skat. Men der er fortsat behov for en massiv oprydning i systemet.

Problemet er, at der i Danmark eksisterer to forskellige prissystemer for nye biler. Er man et leasingselskab med de rigtige forbindelser, kan man få adgang til lave rabatpriser på nye biler. Disse priser bliver så igen brugt til at beregne afgiften for den nye bil, der på grund af den væsentlig lavere indkøbspris har en lavere afgift og nu er markant billigere end den Audi A4, som glimter i solen ude hos forhandleren.

Og så er det ikke engang nok med det. Mens forbrugeren er tvunget til at betale den fulde pris med afgift, kan leasingselskabet betale afgiften løbende. Det er den største uretfærdighed i det danske system, at leasingselskaber har den mulighed, mens en privatperson er tvunget til at finansiere hele beløbet, inklusive de høje afgifter – og dermed uvægerlig får et stort værditab.

Det særegne system, som i sin tid opstod, fordi Skat tabte en retssag til et dansk leasingselskab, giver leasingfirmaerne en konkurrencefordel i forhold til køb hos bilforhandleren. Fænomenet rammer også traditionel bilfinansiering i banken, hvor bankerne i den grad taber terræn til leasingselskaberne, som tordner frem.

Sådan udnytter du bedst det spegede danske afgiftssystem

Inddelt efter bilkøberprofil

Som selvstændig erhvervsdrivende har du kronede dage. Der er alle mulige måder at lease på, og du kan f.eks. vælge splitleasing, hvor du kan skrue beskatningen helt ned, hvis du mest bruger bilen i jobmæssig henseende. Du kan også vælge at skifte mellem en cabriolet om sommeren og en firehjulstrækker om vinteren som sæsonleasing. Overvej en aktør som Porsche Leasing, der har alle produkterne på hylden. Eller måske har din bank et særligt private banking-koncept med tilknyttet fleksleasing.

Som lønmodtager med firmabil er du straks mere afhængig af firmaets aftaler med et leasingfirma. Det betyder, at du måske skal holde dig til en kedelig økovenlig model som følge af CSR-politikkens luner, eller også hænger du på et standardprodukt på grund af økonomichefens indflydelse. Er du glad for biler, kan du droppe firmabilen mod en lønforhøjelse eller kørepenge. Så sparer du beskatningen. Så kan du med fordel importere en brugt specialbil fra Tyskland eller købe en af de små nye mikrobiler og spare penge hver måned.

Som privat bilkøber kan du let få taberrollen i det danske bilafgiftssystem, hvis du vælger at købe ny bil. Det skal du derfor undgå, medmindre du har pengene på kontoen, er ligeglad og vil have bilen mange år. Dog er billigbiler undtagelsen, for her er der store afgiftsfordele. Den oplagte genvej til nybilsduften er at privatlease. Markedet bugner med gode tilbud, men pas på! Kører du flere kilometer end budgetteret, kan det blive træls og dyrt.  Alternativet er fleksleasing til private, men det er også en jungle, hvor du skal være meget opmærksom på leasingbilens gensalgspris, ellers risikerer du at blive taget ved næsen. Så er det bedst at købe en let brugt bil i form af en let brugt leasingmodel eller at hente en specialbil i Tyskland.

Også bilforhandlerne og bilimportørerne risikerer at sidde med sorteper i processen. Modsvaret fra mange bilforhandlere har været at sælge såkaldte demobiler til danskerne i stedet. På den måde kunne man også bruge den lave rabatpris før afgifter. Men fidusen er ikke så lukrativ, som den har været, efter at Skat slog hårdt ned på fænomenet for nogle år siden.

Bilforhandlere risikerer at tabe kampen

Tilbage står, at leasingfirmaerne i stigende grad har mulighed for at presse selve salgsleddet væk fra bilforhandleren. Der er ikke længere noget i vejen for, at kunden ser et godt tilbud hos en bank med et tilknyttet leasingfirma og slår til på den nye bil. Det sker allerede i dag i stor stil på erhvervsleasingmarkedet. Inden for privatleasing er det særlig nemt at gå til, fordi der typisk er tale om standardbiler, hvor kunden ofte blot skal vælge mellem den ene eller den anden kedelige farve.

De store bilfirmaer er fuldt ud opmærksomme på, at de risikerer at miste den værdifulde kundekontakt, som berettiger store flotte og dyre bilsalgslokaler – og som i det hele taget gør det til en oplevelse at købe bilen om søndagen. Modtrækket indtil videre for eksempelvis Semler Gruppen, som importerer Audi, VW, Seat og Skoda, er at gå i partnerskab med enkelte billeasingfirmaer som Nordania for på den måde at sikre sig kontrollen over leasingdelen.

Omvendt kan andre aktører benytte markedssituationen til egen fordel. Repræsenterer man en bilfabrik, som sælger billige standardprodukter, og som er tilbageholdende med at investere i et dansk forhandlernet, kan man med fordel bruge leasingfirmaerne som salgskanal. Denne disruption er selvsagt afgørende at være opmærksom på for både bilbranchen og for de billeasingfirmaer, der forsøger at vende op og ned på traditionelt bilejerskab med delebilsordninger med mere.

Uanset hvad, er det afgørende, at politikerne og embedsværket én gang for alle tager sig sammen og rydder op i afgiftssystemet. Den politiske vilje er begrænset, men Liberal Alliance har vist vejen med en gradvis udfasning af de høje danske afgifter.  Det er den eneste rigtige vej.

Læs mere her:

Massiv disruption i bilejerskabet. Banker taber slaget

VW-topchef advarer om dansk billeasing

Kan du tjene penge på bilimport fra Tyskland