Kan skyen løse dine it-udfordringer?

En cloudbaseret løsning kan meget vel løse en række udfordringer for mange virksomheder og gør dem mere fleksible, skriver partner i EY Claus Andersen.

 

Brugervenlighed og enkelhed er i høj kurs i alle virksomheder, men bag facaden er it-anvendelse ofte en kompliceret og uhomogen størrelse.

Udfordringen i mange virksomheders er, at utrolig mange individuelle komponenter skal sikres og opdateres, en masse mennesker skal uddannes og trænes, og utallige systemer og processer skal overvåges, opdateres og vedligeholdes.

Udfordringerne ved at vi ikke altid gør det, som bør gøres, kan have mange konsekvenser. Manglende systemopdateringer, dårlig passwordsikkerhed eller utilstrækkelig brugeruddannelse kan medføre store nedbrud eller kompromittering af fortrolige data, hvilket vi ser igen og igen i dagspressen.

Derudover indsamler vi flere og flere data, så vi bliver bedre og bedre til at analysere information, som igen giver os flere og bedre muligheder for at tage de rigtige beslutninger. Og vi kan med brug af softwarebaserede robotter håndtere stadig mere avancerede processer – i dag det mere trivielle administrative og en simpel kundedialog, i nær fremtid måske kompleks sagsbehandling og service.

Trods de nye muligheder er udfordringerne helt reelle. Nogle af os er nu helt grundlæggende indhentet af vores historie, og vi bør gentænke, hvordan vi indretter vores it på en måde, der øger agiliteten og muliggør stærkere forretningsunderstøttelse.

Er cloud en mulig løsning på de sikkerhedsudfordringer, vi har i dag?

Cloudbaseret it-drift er i al sin enkelhed standardiserede processer, der fysisk kører på servere i nogens datacenter. Det er således ikke længere dine medarbejdere, der står og skruer på serveren, men en betroet samarbejdspartner, der har set en forretningsmodel i at tilbyde cloudbaseret drift. Det er med andre ord deres kerneforretning.

Det afgørende her er, om du stoler på, at der findes mennesker, som er lige så dygtige (eller dygtigere) end dine medarbejdere til at passe på og opdatere dine systemer og data, og om de kan gøre det til en konkurrencedygtig pris.

For mig at se er der en række fordele ved at se på cloudbaseret drift også fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv.

Men som på alle andre områder er der professionelle og mindre professionelle udbydere af cloudydelser. De mest professionelle afholder massive investeringer i sikkerhed og 24/7-overvågning og -support, hvilket kan være svært for den enkelte virksomhed at prioritere, de mindre professionelle gør ikke.

En it-leverandør, der kan anvende de samme processer på alle sine kunder, kan være utrolig effektiv, men også have processer, som er mindst lige så stærke som dine til at opdatere systemer, processer og it-komponenter, skanne for malware, vira og ubudne gæster, sikre oppetid osv.

Omvendt er der også en række potentielle ulemper, der bør indregnes i businesscasen, da du har mindre kontrol over din it-drift, og du skal acceptere leverandørens standardprocesser og betingelser, hvis du vil have de fulde fordele.

Spørgsmålet er så, om øget anvendelse af cloudydelser vil øge eller mindske din agilitet? Det er som udgangspunkt min opfattelse, at hvis den rå drift flyttes til skyen, kan det frigøre ressourcer og ledelsesmæssig fokus til at blive mere agil på de områder, der er tættere på den forretningsmæssige udnyttelse af it.

Næste gang du kigger på din it-anvendelse, er det værd at overveje, om der ikke er flere områder, som kunne flyttes til skyen, så du kan fokusere på de services, som især understøtter din kerneforretning.

Kommentér dette blogindlæg herunder