breaking bad habits

Kultur

Boganmeldelse: Lær at afvige fra den slagne vej

Der er god grund til at læse bogen ’Breaking Bad Habits’, hvis du er bekymret for, om du begår fejl ved at vælge den sikre vej, som andre virksomheder også vælger.

Ikke siden jeg sidste år læste og anmeldte Eddie Yoons bog ’Superconsumers’, har jeg læst en så god udgivelse. Letlæst, underholdende, provokerende og relevant.

En af mine gode venner skrev for et par år siden et teaterstykke, hvor moralen var, at når vi alle går i takt, er vi personligt ansvarlige for at stoppe op og undres og stille os selv spørgsmålet: Er det den rigtige vej, vi marcherer?

I en tid med krav om businesscases, globale benchmarks og best practice er dette er faktisk moralen i Freek Vermeulens ’Breaking Bad Habits’. En bog om faren ved altid at følge den slagne vej, faren ved at følge industrinormen og ikke mindst faren ved at blive blind for de negative effekter af altid at følge ’best practice’.

Freek Vermeulen, professor ved London Business School inden for strategi og entreprenørskab, har skrevet en underholdende og letlæst bog med masser af relevante og øjenåbnende eksempler.

Fakta: Boganmeldelse

Breaking Bad Habits
Af Freek Vermeulen
Forlag: Harvard Business Review Press
Sideantal: 272
Sprog: Engelsk
Pris: 265 kroner
ISBN13: 9781633693821
6 af 6 stjerner

Bogens udgangspunkt er forfatterens eviggyldige kærlighed til organisationer – organisationer som omdrejningspunkt for alt, hvad vi gør, spiser, går med og rører ved – og organisationers evne til at skabe noget, vi som individer ikke selv er i stand til.

Men også den anden side af klingen. Organisationer, som ved altid at følge normen og aldrig bryde ’the bad habits’ bliver ineffektive bureaukratiske størrelser, hvor vi som kunder og måske medarbejdere aldrig får den værdi, som virksomheden kunne have leveret.

Bogen er struktureret i tre hovedafsnit

’Hvor dårlige fremgangsmåder hersker’: Hvordan er vi nået hertil, hvorfor skal vi altid kopiere andre, hvorfor tror vi, at det at følge en industristandard er vejen frem.

’Hvordan eliminerer vi dårlig praksis’: Hvordan ændrer vi og beriger vi vores value proposition, således at vores kunder nu og i fremtiden vælger os frem for noget andet og mere berigende og værdiskabende end det, vi er nu.

’Styrkelse, fornyelse og nyt liv i virksomheden’: Nødvendigheden af konstant at reevaluere og forny ved at sikre en grobund for innovation.

Hvert afsnit er bygget op med masser af relevante eksempler og masser af refleksion over disse. Meget underholdende læsning. Især i hovedafsnit 2 hvor Vermeulens ’10 bud for innovation’ er særlig berigende i en tid, hvor ’ydmyghed’ og ’korrekthed’ er dagens næsten kvalmende orden.

Og i hovedafsnit 3, hvor han uden at definere en ikkeeksisterende ’silver bullit’ som så mange andre, opstiller en række skæve bud på vejen frem. Herlig læsning.

Krydsbefrugtning som nødvendigt middel

Bogen afsluttes med et afsnit om nødvendigheden af at sikre opblanding af den enkelte virksomheds dna. For at sikre den rette og systematiske variation i ideer og måder at udvikle på skal vi systematisk sikre nyt blod. Nyt blod for at hindre indavl og for at fremme ideer og skævhed.

Jeg ser mange danske virksomheder, der ikke tør tage springet og rekruttere nogen, der falder lidt uden for industrinormen.

Men heldigvis er der flere og flere, der tør og ser mulighederne i dette.

Masser af eksempler giver god læring

Som anmelder synes jeg, det er dejlig befriende at læse alle de til tider provokerende eksempler. Undertegnede håber, at mange CXX’ere vil tage denne bogs budskaber til sig og få pustet (nyt) liv i deres virksomheder – til gavn for deres kunder, deres medarbejdere og for dem selv og deres ejere.

Det er en hamrende god bog. Denne udgivelse oser af indsigt, kvalitet, humor og ønsket om, at vi læsere skal flytte os og ikke bare flyde med strømmen som den laveste fællesnævner.

Af Søren Strunk-Sørensen, H&B Hildebrandt & Brandi sss@hildebrandtbrandi.com