headhunter billede web

Inside story

Her er Danmarks førende headhunter 

InsideBusiness tager ind bag de lukkede døre hos landets førende headhuntere og ser nærmere på, hvem erhvervslivet i dag ringer til, når der skal findes en ny topchef. Især en aktør sidder tungt på markedet, men udfordres fra flere sider. 

Den øverste elite af headhuntere i Danmark sidder tungt på de eftertragtede klienter herhjemme. Men flere af de førende aktører befinder sig midt i en brydningstid, hvor nye alliancer og teknologi på sigt kan få stor indflydelse på den aktuelle magtbalance. 

Sådan lyder vurderingen ikke blot fra branchen selv, men også fra en række af de førende bestyrelsesformænd, der normalt løfter røret og ringer efter firmaer som Egon Zehnder, Amrop, Spencer Stuart og Russel Reynolds, når der skal findes en ny topchef. 

Især schweiziske Egon Zehnder har i mange år haft en dominerende position herhjemme, og det har firmaet stadig, hvis man skal tro ikke blot de aktuelle regnskabstal, men også kunderne. 

Zehnder har ellers gennem de senere år undergået en løbende udskiftning i toppen, hvor først Claus Colliander forlod virksomheden, og senest er det så den erfarne Lars Bo Jørgensen, der er ved at skrue ned for sine omfattende opgaver.  

Alligevel er det stadig Egon Zehnder, langt de fleste formænd og topfolk i dansk erhvervsliv peger på som landets førende aktør, og ledende partner Peter Levin hæfter sig da også ved, at firmaet i det netop afsluttede regnskab kan notere sig betydelig fremgang. 

”Man kan opdele branche i tier 1,2 og 3. I al beskedenhed er det min opfattelse, at vi er med i den første sammen med et par af de andre internationale spillere, der også er til stede på det danske marked. Vi forventer, at det netop afsluttede regnskab bliver vores bedste nogensinde, men det er vigtigt for os at understrege, at volumen ikke nødvendigvis er det vigtigste succeskriterium for os. Vi ser i lige så høj grad på betydningen af de opgaver, vi løser for vores klienter, det vil sige, hvilken værdi vi tilfører, og her spiller det selvfølgelig ind, at sagerne er på så højt niveau som muligt hos vores klienter,” siger Peter Levin, der efter mange år arbejde i udlandet, herunder USA i 2013, overtog lederskabet af den schweiziske headhunters hovedkontor i Bredgade. 

En af de aktører, der gennem de senere år for alvor har udfordret Egon Zehnder, især inden for den finansielle sektor, er franchiseforretningen Amrop, der blandt andet har stået bag en række tunge rekrutteringer til både PFA, ATP og ikke mindst storkunden Nordea. For nylig blev netop Amrop opslugt af den internationale gigant Heidrick & Struggles, der med overtagelsen nu signalerer en klar ambition om at komme tilbage og igen blande sig blandt de førende herhjemme. 

”Markedet er blevet større det seneste års tid, og det er klart, at konkurrencen om de store opgaver er hård. Vi har dog både inden for områder som life science, services og vores assessment practice oplevet markant fremgang, hvilket blandt andet skyldes, at vi har haft stærkt fokus herpå. Generelt er markedet i Danmark modent, og det bliver i stigende grad koncentreret omkring en gruppe meget professionelle og internationale aktører. Det har vi senest set med Heidricks opkøb af Amrop, og den udvikling hilser vi velkommen. Jo mere konsistens vi får i kvaliteten af det arbejde, som udføres af aktørerne i executive search, jo bedre for klienterne og i sidste ende firmaerne selv,” siger Peter Levin. 

Netop det, at firmaets seniorpartner Lars Bo Jørgensen står med det ene ben ude ad døren, er noget, som både kunder og konkurrenterne holder skarpt øje med. For netop den mangeårige headhunter er det navn, de fleste adspurgte nævner som det første, når de bliver bedt om at udpege deres foretrukne samarbejdspartner.  

Alligevel er Peter Levin overbevist om, at Egon Zehnder kan fastholde sit momentum herhjemme. 

”Det er klart, at når en stærk personlighed neddrosler sine aktiviteter, så er der også en udløbstid. Man kan ikke fortsætte i evighed med at være markedsrelevant på halv tid eller mindre. Vi sørger naturligvis for, at Lars Bos klienter løbende kommer til at arbejde sammen med vores andre partnere, så en eventuel transition af klientforholdet sker i en atmosfære af gensidig tillid. Hos Egon Zehner ejer vi jo ikke klienter – alt deles i et fuldt og transparent samarbejde mellem konsulenterne. For det meste arbejder vi på opgaverne i team af to konsulenter, således at klienten sikres den bedste dækning,” siger Peter Levin og peger på, at Lars Bo Jørgensen trods lidt færre timer på kontoret fortsat spiller en vigtig rolle for Egon Zehnder. 

”Vi anser det ikke for et problem, hvis en enkelt person vælger at stoppe, det er noget, som er planlagt år i forvejen. Og nu skal det jo så lige siges, at Lars Bo er ikke stoppet helt endnu – han er fuld af virkelyst – det mister man jo ikke bare fra den ene dag til den anden,” siger Egon Zehnders danske chef. 

Vurderinger i høj kurs 

En af de aktører, der for alvor er begyndt at røre på sig igen, er børsnoterede Korn Ferry, der i mange år har været fraværende på det danske marked.  

Under ledelse af Kai Hammerich, der blev hentet hos rivalen Russell Reynolds i foråret 2014, har Korn Ferry i det netop offentliggjorte regnskab mere end fordoblet sin bruttofortjeneste, ligesom sidste års minus er blevet forvandlet til et plus på 6 millioner kroner. 

”De fleste havde en forventning om, at vi ville starte med de mindre virksomheder og arbejde langsomt op i størrelse. I stedet er vi gået direkte efter de store globale virksomheder, og det har givet pote, blandt andet fordi vi kan trække på en global organisation,” siger Kai Hammerich. 

Han understreger samtidig, at man hos Korn Ferry ikke anser det danske searchmarked for at rumme et særlig stort vækstpotentiale over de kommende år. I stedet mener han, at firmaet blandt andet skal hente ekstra omsætning ved eksempelvis at fokusere på andre områder såsom assessment, hvor Korn Ferry bliver hyret af et selskab til at vurdere en direktion eller en bestyrelse med henblik på blandt andet at finde den rette sammensætning. 

”På vores egen måde forsøger vi netop nu at disrupte markedet både herhjemme og globalt. Vores strategi er derfor ikke at købe andre headhuntere, men i stedet at opkøbe platforme inden for andre områder end search, hvor vi blandt andet har fokus på it og teknologi,” forklarer Kai Hammerich. 

Han peger samtidig på, at Korn Ferry globalt set har ansat over 1.000 psykologer, der blandt andet hjælper firmaet med at foretage de vurderinger af de enkelte selskabers ledere, der er stigende interesse for. 

Flere af de bestyrelsesformænd, InsideBusiness har talt med, peger da også på, at netop de såkaldte assessments i dag spiller en langt vigtigere rolle end tidligere. 

”For os er det helt centralt, at vi ikke kun hyrer den rigtige direktør, men også sørger for at få klarlagt, hvorvidt ledelsen passer sammen, for eksempel at man supplerer hinanden på en ordentlig måde, og at man eksempelvis kan hente en ekstern direktør, uden at de interne kandidater føler sig forbigået. Det er en disciplin, vi lægger stor vægt på,” forklarer en bestyrelsesformand, der står i spidsen for en række af landets største virksomheder, herunder flere børsnoterede. 

International spiller i offensivt træk 

På verdensplan er giganten Heidrick & Struggles en af de absolutte mastodonter. Fra hovedkontoret i Chicago står man hvert år bag en perlerække af prestigefyldte rekrutteringer, og senest hentede firmaet blandt andet Lundbecks Kåre Schultz til den israelske kopiproducent Teva.  

Herhjemme har Heidrick imidlertid levet en noget omtumlet tilværelse, efter at rivalen Spencer Stuart for seks år siden støvsugede kontoret for partnere med henblik på at etablere Spencer på det danske marked. Med Michael Vad, Kaare Sand og Tobias Petri i spidsen fik opkomlingen fra den ene dag til den anden et slagkraftigt hold, der kunne tage kampen op med de helt store, og siden har headhunteren da også stået bag en række prestigefyldte rekrutteringer. 

Heidrick & Struggles derimod har lige siden de mange nøglefigurers exit i 2011 kæmpet for igen at finde fodfæste, men kontorets nye chef, Jan Lauridsen, har netop været tovholder på det mest offensive træk i branchen, siden firmaet selv blev snigløbet for 6 år siden. 

For ganske nylig opkøbte Heidrick således Amrop, der modsat mange af konkurrenterne er en franchiseforretning, hvor hver partner ejer en andel af selskabet via private holdingselskaber. 

Især på det finansielle område er Amrop bredt anerkendt som den førende aktør herhjemme, men det er dog ikke kun firmaets kompetencer inden for bank, forsikring og pension, Jan N. Lauridsen ser frem til at få indenfor i Amaliegade. 

”Amrop er naturligvis rigtig stærke på finans og financial service. Men de har også meget stærke kompetencer inden for flere andre områder, så på den måde, er det et perfekt match til os,” siger Jan N. Lauridsen. 

Vil ikke ændre formlen 

Blandt flere af de værste rivaler har der indtil videre hersket den holdning, at sammensmeltningen af de to kontorer ikke kan ske uden gnidninger, da der sidder stærke personligheder i begge firmaer. Om det blot er et forsøg på at kaste lidt konkurrerende grus i maskineriet, er endnu for tidligt at sige, men hos Heidrick & Struggles er man ikke bekymret for, hvorvidt det nye ægteskab vil slå gnister. 

”Vi har brugt mere end et år på den her løsning, og vi har kæmpe respekt for alle Amrop-medarbejderne og det, de kommer med. Vi skal på ingen måde ændre på de ting, der allerede fungerer, blot ud fra et ønske om at få dem til at passe ind i vores maskine. Alt skal ikke nødvendigvis være ’the Heidrick way’,” siger Jan N. Lauridsen, der har en fortid i både Mærsk og Torm. 

Endnu er det for tidligt at sige, hvilken position det ’nye’ Heidrick får på det danske marked, men alene de to selskabers indtægter lagt sammen vil gøre dem til branchens førende foran Egon Zehnder. Ifølge Jan Lauridsen er størrelsen på firmaets omsætning dog ikke det, han måler på, hvorvidt opkøbet har været en succes. 

”Det vigtigste er ikke, at vi bliver de største, men at kunderne får den bedste løsning og anser os for at være de bedste. Derfor skal vi om to år være helt oppe på lystavlen hos bestyrelserne i alle de store selskaber herhjemme,” siger Jan N. Lauridsen. 

 

LÆS MERE

Bitter strid bag opsigtsvækkende fyring i bryggerigigant 

Kan Egon Zehnder trække endnu en Kåre Schultz op af hatten?

Bortvist Hummel-direktør truet med fyring efter bitter bonusstrid

Nordea fyrer landechef for prestigeafdeling

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-chef