lasse

Ugens Insider

Flyvende iværksætter med eget jagerfly 

Advokat og flyentusiast Lasse Rungholm ejer halvdelen af det nystartede Nordic Seaplanes, der i de kommende år vil udvide med nye vandfly og udvikle et alternativ til pendlere mellem Aaarhus og København

I en hangar i koldkrigslufthavnen Tirstrup på Djursland står der lidt af en sjældenhed: et tosædersjagerfly, det eneste flyveklare jagerfly i privateje i Danmark. Det er en hobby, som både kræver en vis økonomi, erfaring med flyvning, et særligt certifikat og ikke mindst en god portion mandsmod, når det lille tjekkiskproducerede jetfly fra den anden side af Muren stiger mod himlen over Djursland.

Men det er Lasse Rungholms hjemmebane. I dag sidder han ikke bag styrepinden i jagerflyet, men styrer et af landets mest omtalte fly, en De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. Det vandfly, som netop er indsat på ruten mellem Langelinie i København og Århus Havn.

En stor del af investeringen i den nye pendlerrute fra Århus til København kommer også fra Lasse Rungholm, der har lagt halvdelen af de 26 millioner kroner, som indtil videre er investeret i at få det tomotorerspropelfly med pontoner under vingerne til at flyve. Den anden halvdel kommer fra Lars Erik Nielsen, der i 1992 stiftede Maldivian Air Taxi, som fløj med 20 Twin Otter-vandfly mellem øerne i Det Indiske Ocean. Det selskab blev solgt til kapitalfonden BlackRock med stor gevinst.

Dagens spørgsmål til Lasse Rungholm er, om en lignende vandflysucces kan opbygges med udgangspunkt i Nordic Seaplanes i Danmark.

”Vi er ved at få certificering igennem til endnu et fly. Men det tager tid, så vi har endnu ikke købt et fly mere. Men der er helt klart et potentiale,” siger han.

I sig selv er Nordic Seaplanes lidt af en pioner på det danske flyområde. Derfor har det ikke overraskende taget omkring seks år at få alle tilladelser i hus:

”Luftfartsmyndighederne sagde til os, at de ingen erfaring havde med vandflyvning, men at de gerne ville hjælpe. Så det tog tid at få det hele på plads.”

Iransk fly

Dernæst er det i sig selv lidt af projekt at skaffe et fly, som er brugbart. Twin Otteren, der dagligt kan ses sejle gennem Københavns Havn, er 37 år gammelt og har en fortid hos iranske Iranian Naft Airlines. Siden er det dog gennemrestaureret og har fået monteret pontoner under vingerne, hvilket også har trukket tiden ud. Men det bremser nu ikke ambitionen om at vokse i Nordic Seaplanes:

”Vi vil gerne være en større spiller med flere fly på ruten Århus-København, ligesom vi også gerne vil udvide med charterflyvning til for eksempel Læsø eller Sverige,” forklarer Lasse Rungholm, som også har fået flere henvendelser om muligheden for at gå i luften med transport til turistområder i Sydeuropa. Indtil videre er der dog ikke kommet noget konkret ud af det.

Men det er måske ikke så overraskende, at interessen fra udlandet er stor. For Nordic Seaplanes og baglandet er den eneste regulære vandflyruteaktør i Europa. De øvrige aktører er typisk sigthseeingmaskiner.

Indtil videre er det primære salgsargument i forhold til tog, bil, bus og ikke mindst indenrigsflyforbindelsen Kastrup-Tirstrup, at ruten sparer tid mellem Århus og København. Det tager kun en time med vandfly:

”Det er ikke noget problem at fylde flyet hver afgang, men vi vil bare hellere have 1.800 kroner per sæde end 1.000 kroner,” forklarer Lasse Rungholm.

Svært at skalere vandfly

Der er da også det største problem med vandflyvning, at det ikke er så skalerbart som klassisk flytrafik. Det skyldes ren fysik og sikkerhed, da en tomotorers vandflyver skal kunne flyve hjem på den ene motor, hvis der går noget galt med den anden motor. Og det giver en masse udfordringer, hvis eksempelvis den resterende motor er for kraftig, så risikerer flyet nemlig at gå i spin. Derfor er vægten, der kan medbringes i Twin Otteren, knap seks ton.

Det betyder, at der kan transporteres 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn. Det maksimale antal passagerer afhænger af kønsfordelingen af de ombordværende passagerer, da standardvægten for mænd, kvinder og børn i sagens natur er forskellig.

Derfor er det svært at sammenligne vandflyvningerne på tværs af Danmark med almindelig ruteflyvning.

Der er altså tale om en sand flyentusiast med Lasse Rungholm, der ud over at være advokat med speciale i netop luftfart også har fløjet ruteflyvning på Maldiverne og meget andet.

I øvrigt er Lasse Rungholm bror til Jesper Rungholm, som stiftede Danish Air Transport (DAT), så det med at drive et flyselskab som en økonomisk succes ligger til familien.

LÆS OGSÅ

Vi tester vandflyet til Århus