bog 10 web

Lifestyle

Et mustread for konsulenter og rådgivere

Rådgivere vil tjene flere penge, hvis de samarbejder internt på den rigtige måde. Det er udgangspunktet for Heidi K. Gardners bog ’Smart Collaboration’.

Af Jesper Poulsen, managementkonsulent, Hildebrandt & Brandi

Nutidens virksomheder står over for store udfordringer – at løse komplekse problemstillinger er ikke en engangsforestilling. Dagligt opstår der nye og uforudsete ting, som skal håndteres, for eksempel nye politiske strømninger, nye digitale udfordringer og kundebehov under hastig forandring. Nøglen til at håndtere disse ting er innovation og tværfaglig opgaveløsning eller ’smart collaboration’, som Heidi K. Gardner, Harvard professor og tidligere managementkonsulent kalder det i bogen af samme navn.

’Smart Collaboration’ er fokuseret på hvordan store multinationale rådgivningsvirksomheder – managementkonsulenterne, advokaterne, revisionshusene, ingeniørerne med flere – øger værdien af deres rådgivning via internt tværfagligt samarbejde. Gennem en lang række undersøgelser påviser Gardner nemlig, at disse videnvirksomheder på én og samme tid kan øge både omsætning, profitabilitet, medarbejdertilfredsheden, graden af innovation og kundetilfredsheden, hvis de formår at bygge tværfaglige og samarbejdende team op omkring deres kunder.

I bogen, der er baseret på en lang række interview og undersøgelser af store rådgivningshuse, viser Gardner blandt andet en nærmest eksponentiel sammenhæng mellem antallet af videnområder, rådgiveren formår at bringe i spil hos klienten, og rådgiverens indtjening hos klienten.

Og det er ikke så mærkeligt, siger forfatteren. Som rådgiver er man nem at erstatte, hvis man bidrager til et afgrænset videnområde. Men en rådgiver, som kender klientens forretning på tværs og formår at skabe tværfagligt samarbejde i sit rådgiverteam, vil være nærmest uerstattelig.

For det partnerbaserede rådgivningshus kan der være en række barrierer for at øge tværfagligheden og samarbejdet omkring en klient. Der kan mangle tiltro til hverandres kompetencer, eller partnerne kan søge at beskytte deres egne klienter, som de selv har opbygget et tæt forhold til gennem mange år.

Interne aflønningsmodeller kan ligeledes sætte en stopper for at involvere andre videnområder i ens projekt. Eller der kan simpelthen mangle en grundlæggende tiltro og tillid til hinanden.

Det er dog ikke kun på topniveau, det kan være svært ved at indgå i smart samarbejde.

Fakta

Smart Collaboration
Heidi K. Gardner
Harvard Business Review Press (2017)

Sideantal: 256

Sprog: engelsk
Pris: 329,95 kr.

ISBN-13:9781633691100

3 af 6 stjerner

I bogen gennemgår Gardner således udfordringerne og mulighederne i at indgå i vidensamarbejder for forskellige arketyper i rådgivningsvirksomheder. Kapitel for kapitel håndteres ‘solospecialisten’, ‘den erfarne samarbejder’, ‘bidragsyderen’ og ‘ringmesteren’. Gardner bruger i kapitlerne en række eksempler og udfordringer fra store multinationale rådgivningsvirksomheder – især Gardners tidligere arbejdsgiver McKinsey er stærkt repræsenteret, hvilket er helt naturligt, men også en smule trættende.

Samlet set er bogens tese ikke nyskabende eller opsigtsvækkende. Gardners brug af data og økonomiske fakta om et tema som samarbejde, der ellers ofte er bygget på fornemmelser og holdninger, er dog forfriskende.

Er man leder i en global rådgivningsvirksomhed, vil bogen bidrage med en kvantitativ underbyggelse og et fornyet fokus på det, de fleste nok allerede nikker genkendende til: Samarbejde skaber mere videnudvikling, bedre løsninger og mere attraktive arbejdsmiljøer.

Bogen giver ligeledes en række konkrete råd til, hvordan man både som medarbejder og leder kan øge samarbejdsvilligheden i rådgivningsvirksomheden.

For alle andre vil der være en risiko for hurtigt at føle sig distanceret fra Gardners univers med honorarafregningsmodeller, kompensationsmodeller, kickoff for projektteam og partnerpsykologi.

 

LÆS MERE

Boganmeldelse: Hun skabte USA’s hurtigst voksende detailsucces

Boganmeldelse: Få hele historien bag kontroversielt opkøb

Boganmeldelse. Fremtidens lederskab er feminint

Boganmeldelse: House Of Cards på Frederiksberg

Boganmeldelse: Diskret nordjysk erhvervskoryfæ