skal man være kender for at skelne den nye Porsche Boxster fra den gamle version, som kom i 2012. Men motoren er totalt forandret, idet seks cylindere er erstattet af fire. Foto: InsideBusiness

Lifestyle

Porsches lille gamechanger

Det er noget helt særligt at få sin første Porsche. Det ved alle, der har prøvet det. Superbrandet fra Zuffenhausen har bare lidt mere at have det i end de andre tyske luksusbiler. Der er mere power, lidt højere kvalitet, som oftest bedre design og så er det et særligt statement at eje en Porsche....

Det er noget helt særligt at få sin første Porsche. Det ved alle, der har prøvet det. Superbrandet fra Zuffenhausen har bare lidt mere at have det i end de andre tyske luksusbiler. Der er mere power, lidt højere kvalitet, som oftest bedre design og så er det et særligt statement at eje en Porsche. På godt og ondt.

Boxster er ofte begyndermodellen, som så senere bliver til den dyrere 911. Porsches markedsføring kører hårdt på det. Boxster er til den yngre karrieremand/-kvinde. 911 er til den mere modne forretningsmand. Selv har jeg aldrig formået at rykke op til 911-niveau. Til gengæld har jeg haft tre forskellige Boxstere, eller faktisk fire hvis jeg tæller den med, som forhandleren måtte tage tilbage, da jeg fandt ud af, at den havde været skadet.

Alle mine Boxstere har været den kraftigere og mere sporty S-udgave. Og et helt særligt Porsche-kendetegn for Porsches mindste har altid været den sekscylindrede boksersekser uden trykladning i form af turbo. Det giver den helt rigtig buldren. Motorkraften kommer som en harmonisk og velorkestreret udledning af motorkraft. Det har jeg altid været vild med.

Firecylindret motor?

Med min kærlighed til Porsches mindste var jeg derfor noget rystet, da jeg fandt ud af, at Porsche havde forsynet den nye Boxter-generation med en firecylindret turboladet motor. Dyb helligbrøde, var min første tanke.

Derfor er det også med en lidt mærkelig følelse i maven, at jeg henter den helt nye Boxster til et par dages testkørsel. Har de virkelig ødelagt en af verdens bedst komponerede sportsvogne?

Udefra, nej. Den ligner sig selv, men er bare blevet lidt federe. Med sådan lidt ekstra lir over det hele i forhold til den nye Boxter-generation, 981-modellen, som kom i 2012 og var lidt poleret. Især på bagenden er de gamle lidt for store lygter erstattet af slankere lygter. Det giver et mere rapt udseende i den nye 718-model.

Boxsteren er en ret praktisk bil, fordi der på grund af bilens centermotorkonstruktion både er bagagerum foran og bagi. På den måde har Porsche ikke ændret Boxster, siden jeg som ung motorjournalist i 2002 deltog i præsentationen af en forbedret udgave af den første Boxster. Og det er jo ret så betryggende.

Dog gør den nye hækspoiler det lidt besværligt at få adgang til bilens bageste bagagerum. Det kan også give grimme ridser på hækspoileren. Man må åbenbart lide lidt for skønheden.

Den effektive kaleche er en anden af Boxsterens særlige fordele. Kalechen kører op og ned, mens bilen kører mere end 50 km/t. Og den gør det endda ekstremt hurtigt på under 10 sekunder. Det er praktisk, når man kører i byen, og man bliver ramt af en pludselig byge.

Interiøret i den nye Porsche Boxster er simpelt, effektivt og uden overdreven luksus. Klassisk for Porsches mindste model. Foto: InsideBusiness

Interiøret i den nye Porsche Boxster er simpelt, effektivt og uden overdreven luksus. Klassisk for Porsches mindste model. Foto: InsideBusiness

 

Stadig Porsche-bulder

Men til det vigtige: motoren. Nøglen drejes til venstre for rattet som altid i en Porsche. Og en lidt overraskende buldrende lyd melder sig i kulissen. Ikke så forfinet som den gamle sekscylindrede motorlyd, men bestemt karakteristisk og med et rigtigt Porsche-bulder. Testbilen her er forsynet med 7-trins PDK-gear. Til 50.000 kroner må man sige, at automatisk gear efterhånden er et must-have i en Boxster. Ikke mindst, fordi det forbedrer accelerationstiden fra 0-100 km/t med 0,2 sek. Samtidig kører PDK-versionen 14,5 km/l i gennemsnit mod 13,5 km/l i versionen med manuelt gear. Eller det siger fabriksoplysningerne i hvert fald. En bedre brændstoføkonomi er den egentlige årsag til Porsches downsizing.

I det hele taget er motorkraften og præstationerne interessante. For den nye Boxster er markant hurtigere end tidligere. Nu har den 300 hk, og det giver pludselig ikke mening at betale 250.000 kroner mere for en S-model med 350 hk. Standard-Boxsteren er så rigelig hurtig.

Pas på, hvis du har en ældre 911

I det hele taget skal du passe rigtig meget på, hvis du kører i en bare lidt ældre 911. Nu er det pludselig meget svært at hænge på Porsches nye junior-Porsche, som onde tunger gennem historien har kaldt for ’frisør-Porschen’. Det er en markant ændring i forhold til tidligere, hvor Porsches standardsportsvogn motormæssigt skulle halte lidt bagefter de øvrige biler i modelrækken.

I det hele taget bliver min frygt for helligbrøde med den 2,0-liters firecylindrede motor ret hurtigt erstattet af begejstring. Primært, fordi det faktisk er en virkelig hurtig bil, der er kommet ud af manøvren. I de gamle S-modeller kunne man sagtens blive overrasket af en hurtig dieselbil på Autobahn. Her var man nødt til at geare ned for at være med – og ofte presse motoren i fjerde gear. Det var en raceroplevelse, som ikke var så behagelig. Det slipper man for i den nye model takket være turbomotorens trækkraft fra lave omdrejninger. På den måde er Boxster blevet voksen.

Til gengæld leverer Boxsteren en lidt uskøn køreoplevelse, når man kører i byen. Bilen har i miljøets hellige navn en funktion, der standser motoren, når man holder for rødt. Den megen start og stop afslører lidt skraldende lyde fra motoren. Den skal slås fra. Der er også vel mange knagende lyde fra kabinen.

Men alt i alt er jeg som Porsche-entusiast meget positivt overrasket over den nye motorgeneration i Boxsteren. Vil jeg købe en Boxster med fire cylindre? Ja bestemt, og denne gang behøver det ikke at være en S-model. Så Porsches downsizingmanøvre er lykkedes.