Jonathan løw web ENDELIG

Inside story

Succesfuldt iværksætterikon eller fuld af varm luft? 

Serieiværksætteren Jonathan Løw har angiveligt flere succesfulde selskaber på samvittigheden, men hans  iværksættersucces er er meget svære at finde. InsideBusiness går tæt på en af landets mest omtalte iværksætterikoner, der stort set ikke ejer nogen virksomheder. (Opdateret 01.03.2022)

Jonathan Løw  beskrives som  serieiværksætter med en række succesfulde virksomheder på samvittigheden. Han er også en af landets mest efterspurgte eksperter inden for iværksætteri og bliver således ofte brugt som ekspert i tv, ligesom han blandt andet flittigt skriver klummer for Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans  og har en synlig stemme på sociale medier og på tv som iværksætterekspert. 

Han skriver også bøger om emnet, ligesom han netop har udgivet en bog om disruption. Samtidig rådgiver han unge håbefulde iværksættere om, hvordan de får taletid i medierne, og hvordan de skal drive deres forretning. 

Problemet er blot, at det kan være svært at se, hvad det præcis er for nogle virksomheder, Jonathan succesfuldt har bygget op fra bunden.  En kortlægning af Jonathan Løws bedrifter,  som InsideBusiness har foretaget, viser således, at Løws succeser som iværksætter er  begrænsede. 

En helt basal søgning på cvr.dk fortæller da også, at Jonathan Løw ud over sit nuværende firma, enkeltmandsvirksomheden Listen Louder, indtil videre kun har én regulær startup på samvittigheden. Og den var ikke succesfuld. 

Jonathan Løw henviser også selv til virksomheden eForlag.dk/Webhut Aps, hvor han var direktør og havde en aktieoption. Det fremgår imidlertid ingen steder i de officielle registre, at han har været direktør i virksomheden. Jonathan Løws har dog via en advokat kontaktet InsideBusiness for at gøre opmærksom på, at Løw startede virksomheden og havde en option på at indtræde i ejerkredsen.

Fra 2004 til 2009 stod Løw i spidsen for selskabets Engodsag.dk, hvor man samlede ind til velgørenhed via nettet i samarbejde med en række butikker. Store kæder som Amazon, Ellos og eBay bakkede op om konceptet, der havde til formål at samle penge ind til værdigt trængende organisationer som Røde Kors og Red Barnet. 

Opdatering

Jonathan Løw har rettet henvendelse til InsideBusiness, da han fortsat er uenig i en række pointer i denne artikel.
Ifølge Jonathan Løw var det ham, der oprindeligt startede selskabet Sprout i efteråret 2012, hvorefter selskabets nuværende direktør Michael Stausholm kom ind i selskabet i foråret 2013. Stausholm står dog fortsat opgivet i CVR-registret som stifter af virksomheden.
Ifølge Jonathan Løw var han også direktør i selskabet eForlag.dk, der senere blev købt af internetboghandleren Webhut. I den forbindelse med Jonathan Løw warants. Hverken disse eller Jonathan Løws direktørpost fremgår dog af Erhvervsstyrelsens register.
Ifølge Jonathan Løw var han ikke involveret i konkursen af sit firma engodsag.dk, da han solgte aktierne inden selskabet lukkede.

Gik konkurs 

I 2008 skulle der for alvor fart på konceptet, og med Jonathan Løw i spidsen fik virksomheden derfor en række pengestærke investorer om bord, der tilførte Engodsag.dk 10 millioner kroner. Nu skulle ideen bredes ud over landets grænser, men den globale ekspansion blev kortvarig. 

Godt et år senere måtte selskabets ejere gå den tunge tur til skifteretten for at erklærevirksomheden  konkurs efter et underskud på 9 millioner kroner, der udhulede selskabets økonomi og fremtidsperspektiver.  Løw selv forlod firmaet ni måneder før konkursen men måtte forud selskabets deroute notere sig et underskud på over 2 mio. kr. i sit nu lukkede holdingselskab.

Ifølge Løw var han ikke selv involveret i konkursen og tabet stammer derfor fra, at han forinden havde solgt sine aktier i virksomheden for 1 krone.

”Det viste sig, at en række af de forudsætninger, der lå til grund for virksomheden,  faldt til jorden, da vi skulle forsøge at tage virksomheden til andre lande. Vi havde sat fart på et tog, der slet ikke kunne bremse, og da vi stod ved afgrunden, var der en række ting, vi ikke var enige om,” siger Klavs Petersen, der var en af de investorer, der tabte penge på konkursen. Han nåede at være med i et stykke tid, før Engodsag.dk hentede yderligere kapital. 

”Jonathan var en god driver for projektet, men desværre var fundamentet for svagt. De nye investorer, der kom med til sidst,  er nok ikke helt så neutrale, som jeg er,” forklarer Klavs Petersen. 

Selv peger Jonathan Løw på, at hans virksomhed primært kørte af sporet, efter at han selv var blevet sygemeldt med stress. 

”Jeg blev som sagt sygemeldt det sidste år af virksomhedens levetid. Jeg ved, at det var noget med cookieproblemer i softwaren, men derudover må du næsten snakke med den daværende direktør, Mads Ellegaard. Det kan jeg dårligt udtale mig kvalificeret om,” lyder det i dag fra Jonathan Løw. 

[/text_box]

Fakta

Jonathan Løw kalder sig selv serieiværksætter og er en af landets mest benyttede eksperter inden for iværksætteri.

Ud over at blive brugt som ekspert i diverse medier holder Jonathan Løw hvert år talrige foredrag om emnet, blandt andet ud fra egne erfaringer som iværksætter.

En gennemgang,  som InsideBusiness har foretaget af Jonathan Løw i CVR-regirstret,  viser imidlertid, at han indtil nu kun har en regulær startup på samvittigheden, nemlig Engodsag.dk, der gik konkurs i 2009 efter et stort underskud. Ifølge Jonathan Løw har han dog ud over Engodsag.dk været involveret i opstarten af eForlag.dk, Sprout samt hans nuværende virksomhed Listen Louder.

Jonathan Løw driver i dag sit personligt ejede firma Listen Louder, hvor han blandt andet rådgiver om iværksætteri og hjælper andre iværksættere med PR.

OPDATERET: Jonathan Løw har for nylig henvendt sig til InsideBusiness med henblik på at understrege, at han var med til at stifte Sprout, selv om hans navn ikke fremgår af officielle registre. Samtidig påpeger Jonathan Løw, at han også var involveret i selskabet eForlag, hvor han var direktør og havde en aktieoption. Jonathan Løw fremhæver samtidig, at han ikke tabte penge på selve konkursen i Engodsag.dk, men på at sælge sine aktier i virksomheden forud for konkursen.

Forlod hobbyvirksomhed tidligt 

Et hurtigt kik på Jonathan Løws egen hjemmeside viser, at Engodsag.dk ikke er den eneste virksomhed, iværksætteren har en andel i. 

Både her og i forbindelse med hans mange optrædener i medier og til konferencer bliver selskabet Sprout også omtalt. En sjov idé om at lave blyanter, der efter at have udtjent deres værnepligt kan plantes i jorden og blive til krydderier, står også på Løws cv. 

I det centrale erhvervsregister er der dog ingen optegnelser af, at Løw hverken skulle have stiftet eller på noget tidspunkt have været medejer af virksomheden. Her står direktør Michael Stausholm noteret som stifter, ligesom han ejer virksomheden sammen med to investorer, hvoraf den ene er den bornholmske lakridsmager Johan Bülow. 

Jonathan Løws navn er således ikke at finde nogen steder i officielle dokumenter, men alligevel vil en hurtig søgning afsløre, at det i en opdatering på de sociale medier fra fra Jonathan Løw bliver omtalt i Jyllands-Posten, at Løw nu er blevet købt ud af Sprout og vil forsætte på egen hånd efter at have lagt fundamentet for selskabet. 

Michael Stausholm selv forklarer, at han intet aner om den meddelelse,  som  Jonathan Løw har sendt ud via sociale medier, og som JP nu loyalt refererer med overskriften ’Medstifter forlader spirende succes’. Meddelelsen er dateret september 2013,  da Sprout dårligt nok var stiftet. Jonathan Løw får dog en mindre betaling med sig for noget arbejde med selskabets hjemmeside, ligesom han bliver udstyret med et juridisk dokument med nogle klare rammer for, hvor stor en del af æren han og de øvrige involverede hver især må tage for Sprouts opblomstring. Dokumentet  giver desuden Jonathan Løw ret til at kalde si “co-founder” af Sprout.

I dag ønsker Michael Stausholm ikke at udtale sig om Jonathans Løws virke i Sprout,  men nøjes med at konstatere, at firmaet blot var på ”hobbybasis”, da serieiværksætteren var en del af forretningen. 

Den udlægning er Jonathan Løw helt uforstående over for, da Sprout ifølge ham havde 800.000 kr. i omsætning, og havde påbegyndt en begyndte ekspansion til blandet andet Sverige, da har forlod virksomheden.

Jonathan Løw understreger desuden over for InsideBusiness, at han var med i Sprouts første leveår, og at han var idémager bag projektet, selv om han aldrig nåede at være en del af det officielle selskab. 

”Jeg var medstifter af firmaet. Blot havde vi ikke etableret cvr-nummeret det første år. Sprout startede ved, at jeg så ideen på Kickstarter og kontaktede amerikanerne bag. Vi mødtes herefter tre iværksættere på en café i  Århus, og den nuværende ejer, Michael, var én af dem. Vi blev enige om at give  den et skud, og det første år arbejdede vi ulønnet og fik omsat for et ganske pænt beløb. Herefter blev Michael og jeg uenige, og han tog over. Hvad han siden har skabt, er super flot. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt jeg var involveret i Sprout, vil jeg opfordre til at Google presseomtalen det første år. Den er ret svær at tage fejl af,” forklarer han. 

Udbredt undren blandt andet iværksættere 

Efter blyantfirmaet valgte Jonathan Løw at starte sit eget personlige bureau, Listen Louder, hvorigennem han laver PR for spirende iværksættere, holder foredrag og ikke mindst udgiver bøger med fokus på en række emner herunder iværksætter, innovation og ledelse. I flere artikler er det også gengivet, at Jonathan Løw selv personligt investerer, men netop det bestrider han selv. 

”Jeg er ingen business angel,” lyder det fra Jonathan Løw, der for nogle år siden havnede i en regulær ordkrig med flere iværksættere, da han valgt offentligt at kritisere programmet ’Løvens hule’. 

Den kendte iværksætter valgte at skrive et stærkt kritisk indlæg om programmet, hvilket fik en anden af deltagerne, Just-Eats medstifter Jesper Buch, til at tage til genmæle. 

”Jonathan er en sød person, når man møder ham face to face. På nettet får han ofte skrevet noget vrøvl og virker meget nærtagende. Titlen som serieiværksætter virker i hvert fald som at skyde noget over målet,” siger Jesper Buch om Jonathan Løw, som svarer igen på kritikken: 

”Jeg er naturligvis glad for, at Jesper synes, jeg er en sød person. Det er trods alt det vigtigste her i livet. At han så synes, jeg skriver noget vrøvl på nettet, det er jo mildest talt unuanceret. Jeg har ikke noget behov for at svine Jesper til den anden vej,” siger Jonathan Løw og fortsætter. 

”I forhold til at vide noget om iværksætteri så har jeg brugt de sidste 18 år på at sætte mig ind i emnet. Det betyder også, at når jeg holder foredrag, så fortæller jeg modsat Jesper ikke min egen historie. For mig er enkeltoplevelserne ikke interessante. Jeg vil hellere formidle, hvad man ved, hvem det lykkes for, og hvem der fejler. Min egen historie er ikke det centrale, fordi man meget sjældent kan lære noget af en enkelt case eller virksomhed. Det handler om mere substantiel viden baseret på mere end ét menneskes subjektive oplevelser og fortælling,” siger han. 

Martin Thorborg er ikke imponeret 

Også den succesfulde it-iværksætter Martin Thorborg har svært ved at blive imponeret over Løws  meritter, og at han bliver brugt af flere medier som iværksætterekspert,  møder Thorborg  med hovedrysten. 

”Jeg mener, det er et regulært problem, at man markedsfører sig selv som serieiværksætter, når man ikke har en eneste succesfuld startup på samvittigheden. Det er et stort problem for de unge mennesker, der tror, de er nødt til at hyre ham som rådgiver eller købe hans bøger, hvis de vil have succes,” siger Martin Thorborg. 

Selv svarer Jonathan Løw på kritikken: 

”Jeg er beæret over, at Martin vælger at mene noget om mig så direkte. For mig er Martin en dygtig serieiværksætter, fordi han har skabt flere virksomheder. At han ikke mener det samme om mig, det respekterer jeg naturligvis. Til gengæld virker det useriøst, at han kritiserer mine bøger og mener, at de unge ikke får glæde af dem. Jeg er ret sikker på, at Martin ikke har læst min bog ’Gurubogen’, som handler om iværksætteri, og hvor 100 af verdens førende iværksættere skriver om emnet – også folk, der har skabt langt større virksomheder end Jubii og Dinero. Det er netop deres viden og værktøjer, jeg formidler frem for at fortælle om min egen erfaring,” lyder det fra Jonathan Løw. 

Han understreger over for InsideBusiness, at han bestemt mener titlen som serieiværksætter er berettiget. Ud over Sprout og Engodsag.dk henviser Jonathan Løw også til selskabet eForlag.dk, der angiveligt er blevet solgt til Najmi Rafiq, der er bosiddende i Oslo. Igen er der dog ingen  tilgængelige  optegnelser af, at Jonathan Løw skulle være hverken stifter eller medejer af virksomheden.  

Få spændende erhvervshistorier fra InsideBusiness i din mailboks to gange om ugen. Bliv abonnent her 

LÆS MERE

Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri

Flyvende iværksætter med eget jetfly

Hun skabte USA’s hurtigst voksende detailsucces