deloitte2

Leder

Velkommen til InsideBusiness #39

Revisionsbranchen står over for store forandringer, men hvordan er de rustet til opgaverne? Og hvem vinder for alvor markedsandele i disse år? 

Denne uges tophistorie handler om Danmarks seks største revisionshuse. Vi ser nærmere på deres resultater og interviewer deres topchefer om forretningsudvikling nu og i fremtiden. Og hvad skal der mon komme ud af en forunderlig stoleleg om revisionen af landets største virksomheder, for hverken Deloitte eller EY ønsker en større markedsandel.

Dernæst kigger vi nærmere på en række udenlandske fonde, der arbejder på at etablere sig på det danske marked, hvor priserne på virksomheder er stærkt stigende. Flere af fondene tror dog på, at lige netop deres model er attraktiv for de mange danske virksomhedsejere, der går i salgstanker.

Og ser vi på norske FSN Capitals it-komet Netcompany, der netop i disse dage tager et stort skridt nærmere en børsnotering næste år.

Land nærmer sig bankerot

Vi har også en fremragende kommentar fra BankInvest om den dramatiske udvikling i Venezuela, som nærmer sig bankerot.

Dernæst står der Nykredit på dagsordenen. I denne uge breakede vi nyheden, at Nykredits børsnotering falder til jorden – og vi følger op med to artikler om den overraskende lave prissætning af realkreditkæmpen og Nykredits endegyldige farvel til bankopkøb og goddag til lavere priser og organisk vækst via Totalkredit-banker.

Vi har også den seneste artikel i serien om bankernes vindere og tabere, hvor vi skriver om to meget veldrevne, men vidt forskellige pengeinstitutter: Handelsbanken og Middelfart Sparekasse.

I den mere kulørte ende af skalaen har den såkaldte iværksætterguru Jonathan Løw lagt sig ud med både Lars Seier Christensen og Lars Tvede. Læs Morten Johnsens analyse af det mærkværdige opgør på de sociale medier.

I kulturhjørnet anmelder vi en bog, der handler om at manipulere kunderne til at betale mere. ’Prispsykologi’ er et af de værker, man straks får lyst til at købe. For højere priser kan sagtens hænge sammen med gladere kunder.

God læselyst