auktionen

Lifestyle

Vi tager til eksklusiv bilauktion. Kan du gøre en super handel?

Ferrari, Porsche, Lamborghini og britiske klassikere står på rad og række. Nogle er investeringsbiler til mange hundrede tusinde euro. Andre er interessante klassikere til priser, hvor mange kan være med. Peter Nyholm tager med til en af Europas fineste bilauktioner og forsøger at gøre en god handel.

Det er øjeblikket, som alle har ventet på. Det er nu, at auktionarius skal vise, han er pengene værd. For nogle få meter fra podiet står en orange Lamborghini Miura SV fra 1967. En biltype, der er kendt for at indbringe nogle af de højeste summer blandt bilsamlere i hele verden.

Hammerslaget falder ved 1,2 mio. euro – og med et prisskilt på 9 mio. kr. bliver det auktionens dyreste bil. Jeg sidder på en af de ca. 20 stole, der er forbeholdt byderne til de ca. 200 biler, der er på dagens auktion. Omkring mig sidder ældre velklædte herrer og læser koncentreret i auktionskataloget, tydeligvis velhavere på jagt efter nok en Ferrari til samlingen, mens andre er hurtigttalende agenter på udkig efter gode køb til bilinvestorer i hele verden.

Denne Lamborghini Miura SV fra 1967 er auktionens dyreste bil med et prisskilt på knap 10 mio. kr.

Vi er til en af Europas mest traditionsrige bilauktioner, der afholdes ved den årlige bilmesse Techno Classica for klassiske biler i den tyske by Essen. Auktionshuset er London-firmaet Coys, der hvert år holder bilauktioner i f.eks. Monaco, London og Churchills fødested, Blenheim Palace i England.

Gode priser på flere biler

Jeg er til min egen overraskelse blevet grebet af stemningen og har næsten overbevist mig selv om det fornuftige i at tage en eller flere biler med hjem, dog i den anden ende af prisskalaen. For her er til min overraskelse flere biler til salg helt ned til 6.000-8.000 euro for på overfladen rigtig fine køretøjer.

Det bliver ikke mindre interessant af, at der er samlet så mange forskellige gudesmukke køretøjer på ét sted. Gamle ukendte Maseratier, racerbiler, fine Alfa Romeo Spider af den dyre slags og nyere specialudgaver af Porsche 911, eller pragt-Ferrarier dominerer. Men her er også rigtige veteranbiler fra f.eks. Bugatti. Den store interesse understreges af, at tribunepladserne i hallen uden for det afspærrede område til auktionsbilerne er fyldt med interesserede gæster, der dog ikke har taget det store checkhæfte med.

Biler sælges uden mindstepris

Fakta om eksklusive bilauktioner

Der findes flere af de eksklusive auktionshuse, der sælger klassiske biler. En af dem er britiske Coys, der hvert år bl.a. holder auktion på den store tyske messe for klassiske biler, Techno Classica i Essen.
Det er dog ikke helt billigt at få lov til at købe, for der er væsentlige ekstra omkostninger ved denne handelsform. For oven i prisen kommer et gebyr for op til en handelspris 50.000 euro på 15 pct. og 12,5 pct. af hammerprisen over det beløb. Desuden skal man selv stå for transporten hjem.

Jeg finder også ud af, at der på auktionen er en række køretøjer, der sælges uden mindstepris til overraskende fordelagtige priser. Det gælder f.eks. en Ferrari 328 GTS fra 1988 med 70.000 kilometer bag sig. Til en pris på ca. 50.000 euro sidder jeg ærgerlig tilbage over, at jeg ikke lige har planlagt at købe stort ind. Mit humør bliver ikke bedre af, at en gul Porsche 911 Targa fra 1972 kort tid efter skifter ejer for 37.000 euro, hvilket også synes overraskende billigt.

Et sjovt element er, at de garvede auktionsdeltagere først skal opdage bilerne uden mindstepris. For her er bestemt også krejlere til stede, som ikke lige havde forudset, at skulle tage en billig Ferrari med hjem. Men efterhånden som salen opdager knaldtilbuddene, farer buddene livligt på kryds og tværs.

Store ekstra omkostninger

Det gælder dog om at holde tungen lige i munden, for der er væsentlige ekstra omkostninger ved denne handelsform. For oven i prisen kommer et gebyr for op til en handelspris 50.000 euro på 15 pct. og 12,5 pct. af hammerprisen over det beløb.

Der skal tillige lægges moms oven i gebyret. Samtidig gælder det om at have en plan for hjemtransporten klar, for to dage efter auktionen skal bilen hentes. Ellers står Coys for at fragte den hjem på købers regning, og det er næppe billigt.

Ellers ser der ud til at være gode muligheder for at gøre en god handel. For der er tilsyneladende flere samlere, der har brug for at rydde lidt op i samlingen fra tid til anden – og er det ikke lige auktionshusets topnumre, synes priserne endog særdeles rimelige.

En af dem, der åbenbart har brug for at rydde lidt op, er selveste Dottore Lamborghini, der er efterkommer til mærkets grundlægger, Ferruccio Lamborghini. Den nydelige ældre italienske herre præsenterer først familiens egen Lamborghini Espada – en mere ukurant model, som dog bliver solgt til en fin pris. Dernæst præsenterer han familiens Lamborghini-traktor. En noget klejn størrelse, som overraskende nok indbringer familien en halv million kroner.

I den mere beskedne ende står en Mercedes 560 SL, Porsche 944 Turbo eller en 928 S4. Alle går de til priser, som er væsentlig lavere end udbudsprisen i Danmark og på de europæiske salgs-hjemmesider. Jo, det er bestemt værd at rejse efter en af de eksklusive bilauktioner, hvis man har modet og lysten til at forberede sig, er villig til at løbe en risiko og har hjemrejsen klar.

 

LÆS MERE

Her er de biler, der stiger mest i pris

Følg med på biljagt i Tyskland

Vi jagter investeringsbil på tysk bilmekka

Er verden af lave med Porsche 911?

På pilgrimsrejse med James Bonds tyske luksuslimousine

Her kan du tjene penge på Porsche 911