Dankort_App_2

Inside story

Aggressiv priskrig truer Nets

Der bliver kæmpet om butikkernes gunst, når det gælder indløsermarkedet med de fremadstormende aktører som Swedbank, Bambora, Clearhaus og Handelsbanken i front. Men en mere fair konkurrencesituation over for Nets står højt på ønskelisten. Samtidig stormer MobilePay forbi dankortet ved nethandel.

Presset stiger på betalingsgiganten Nets’ indløserforretning og hele dankortområdet. Det sker, efter at priserne på indløserforretning er styrtdykket de seneste år, og en række især internationale spillere er begyndt at melde sig på det danske marked.

En af de mest aktive spillere på indløsermarkedet for tiden er Swedbank, der for nylig har indgået en aftale med både McDonald’s og Sunset Boulevard, som indebærer, at der ikke længere kan betales med dankort i de toneangivende burgerkæder. Denne deal er en af de første, der sender dankortet ud på et sidespor, og det er kun positivt set fra chefen for Swedbanks kortforretning, Kim Ibsens, bord.

Alternativt skal andre indløsere også have dankortet på paletten. Det er nemlig i dag forbeholdt Nets’ indløserforretning:

”Ja, vi håber jo, at det her kun er begyndelsen. Håbet for Swedbank er, at indløsningen af dankortet bliver gjort frit og tilgængeligt for alle indløsere til gavn for konkurrencen i Danmark. Nets er de eneste, der kan indløse det, og p.t. sidder de på 80 pct. af alle korttransaktioner. Så det er klart, at vi gerne vil ind at byde på 100 pct. af alle korttransaktionerne i stedet for 20 pct. som i dag.”

MobilePay overhaler Dankort

Også på nettet er dankortet under pres. For efter at Nets har opgivet deres omsætning på den store handelsdag black friday, står det klart, at MobilePay har rigtig meget vind i sejlene. MobilePay er nemlig nået frem til, at man er langt større end dankortet. MobilePay Online næsten fordoblede sin volumen i forhold til sidste år og nåede op på 228 millioner kroner i omsætning.

Nets oplyser til sammenligning en black friday-omsætning på nettet på 326 mio. kr. Heraf kommer de 186 mio. kr. dog fra MobilePay-brugere, som har lagt Visa/Dankortet eller det rene dankort ind i MobilePay-appen.

Med andre ord er MobilePay i dag den betalingsform, danskerne klart aktivt foretrækker at klikke på, når de skal betale for varerne på nettet, lyder det fra MobilePay.

”MobilePay opleves i stigende grad som den mest brugervenlige, hurtigste og nemmeste måde at handle på nettet i Danmark. Alligevel er jeg målløs og meget stolt over resultaterne i fredags. På bare fire år er MobilePay Online blevet den foretrukne betalingsplatform, når danskerne shopper på mobile platforme,” konstaterer Mark Wraa-Hansen, direktør for MobilePay.

Netop prisen for en indløseraftale udgjorde førhen en meget stor del af omkostningen ved et salg i butikkerne. Men det er der vendt op og ned på nu, hvor priskrigen på indløsersiden har gjort det betydelig billigere for forretningerne. Det presser også dankortet, idet de rene dankort nu begynder at blive valgt fra, og det ventes, at flere aktører end McDonald’s og Sunset dropper dankortbetaling.

Hos Nets er direktør for dankort Jeppe Juul-Andersen enig i, at konkurrencen eskalerer, hvorfor den danske betalingsgigant har valgt at søge mod nye græsmarker:

“Konkurrencen i forhold til kortindløsning er intensiveret gennem flere år. Markedet for betalinger er blevet mere internationalt, og derfor har vi også etableret os uden for Norden, blandt andet ved at udvide vores forretning til DACH-regionen (Tyskland, Schweiz og Østrig, red.) og Polen med særligt fokus på forretningsvendte betalinger.”

Spillet om indløsermarkedet i Danmark er i dag mere speget end røget, fordi Nets og dankortet til stor frustration for de øvrige spillere stadig har en meget dominerende position. Nets er således størst på markedet efterfulgt af de øvrige spillere i vilkårlig rækkefølge: Bambora, Clearhaus( der er store online) samt Swedbank, Handelsbanken og AltaPay, som ejes af Valitor.

Priskrig, så det batter

En ting er dog sikker – priserne på indløsning er styrtdykket, og det har gjort de internationale kort som Mastercard og Visa langt mere konkurrencedygtige i forhold til dankortet. Det kostede før i tiden op mod 1 procent at betale med Visa/MasterCard, men da denne pris er faldet pga. konkurrencen, er det pludselig muligt at konkurrere med dankortet på disse korttyper, fortsætter Kim Ibsen fra Swedbank:

”Der er priskrig, så det vil noget. Nu er priserne helt nede på 0,4-0,5 pct. per betaling. Og det betyder, at Visa/Mastercard bliver langt mere attraktive i forhold til dankort. Derfor har McDonald’s og Sunset Boulevard fravalgt betaling med dankortet – og der er flere, der går den vej,” forklarer Kim Ibsen.

Netop betalingsgiganten Visa lægger arm med Nets og dankortet som beskrevet i artiklen ‘Dansk betalingskrig mellem Visa og Nets bryder ud i lys lue.’ Og meldingen fra Visas danske country manager, Jens Damgaard, var da også, at man er tilhænger af en forøget konkurrence, ”fordi det skaber de bedste produkter for forbrugerne, forretningerne og banker,” lød det dengang

Især Visa har nemlig det problem, at det næsten altid er dankortsystemet og dermed Nets, der får glæde af transaktionen, når en dansker svinger Visa/Dankortet på dansk grund. Dankortterminalerne kræver nemlig, at man trykker på den gule knap inden kontaktløse transaktioner gennemføres, hvis man vil vælge Visa frem for dankortet som betalingsmiddel, og det gør så godt som ingen.

Men Nets sidder stadig på flæsket

Og så længe det er tilfældet, er det svært for Visa/Mastercard og indløsere som Swedbank for alvor at udfordre Nets’ dominans.

”Det er klart, at vi ikke kan være lige så konkurrencedygtige, når vi kun tjener på 20 pct. af transaktionerne med de internationale kort, mens dankort sidder på resten,” lyder det fra Kim Ibsen.

En af detailhandlens rådgivere på området, administrerende direktør Lars Hansen fra Bank Brokers, som rådgiver virksomheder om deres banksamarbejde og betalingsløsninger, bekræfter, at priserne i indløsningsmarkedet er under pres.

”Forbuddet mod at vælte kortgebyrerne over på forbrugeren, som trådte i kraft i januar 2018, har skabt et øget fokus fra detailhandlen på omkostningen til kortindløsning. De presser derfor deres indløser på prisen for at reducere effekten af forbuddet.” påpeger Lars Hansen, der ofte rådgiver store detailhandelsvirksomheder i forbindelse med sådanne forhandlinger. Heriblandt også aktører som Sunset Boulevard og McDonald’s, der har mange mindre transaktioner, og som derfor fravalgte dankortet. En mulighed, som flere og flere detailhandelsvirksomheder ifølge Lars Hansen interesserer sig for, da en række lovgivningsmæssige tiltag samt den intensiverede priskrig gør de internationale kort mere konkurrencedygtige over for dankort.

”De store butikskæder kan i visse tilfælde opnå så gode vilkår på de internationale kort, at de beslutter at opsige dankortaftalen og bruge Visa-delen af Visa/Dankortet i stedet. Det er dog primært relevant for brancher med mange små betalinger, f.eks. fastfoodkæder, kaffebarer og parkeringsselskaber. Dankortet er stadig langt det billigste betalingsmiddel for hovedparten af butikskæderne” fortsætter Lars Hansen.

Ny teknologi kan ændre alt

Desuden er der et nyt fænomen på vej til e-handelsbranchen, som bruger betalingsgateways til at modtage betaling. Den teknologiske udvikling inden for disse betalingsgateways medfører, at det bliver muligt for en netbutik hele tiden at vælge den bedste og billigste måde at gennemføre betalingen fra kunden.

”Det er kun i sin vorden nu, men der findes allerede betalingsgateways, der for netbutikken sikrer, at det altid er den billigste betalingsløsning, der anvendes. Det kan i et vist omfang udhule volumen på dankortet, hvis mange netbutikker kommer til at benytte sig af dette”, mener Lars Hansen fra Bank Brokers.

 

LÆS MERE

Nyt våben skal redde dankortet

Dansk betalingskrig mellem Nets og VISA bryder ud i lys lue

To spillere dropper Dankortet. Usikkerheden vokser

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2

Industrielle købere cirkler om Nets

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-direktør

Regeringen gør klar til at skyde TV 2-salg i gang