;
Codan forsikring

Inside story

Alm. Brand-køb: Udfordringer for Codans erhvervsforretning tårner sig op

Der hersker tvivl om, hvordan Alm. Brand vil videreføre Codans forretning af større erhvervskunder og vindmølleområdet, som kræver adgang til et internationalt netværk, hvilket Alm. Brand ikke har. Samtidig har flere nøglepersoner forladt Codan inden for det seneste år. Alm. Brand: Større erhvervskunder er en del af fremtiden.

Spørgsmålene tårner sig op i forsikringsbranchen efter Alm. Brands 12,6 milliarder kroner dyre opkøb af Codan, som Alm. Brand snuppede for næsen af konkurrenten Gjensidige og en unavngiven udenlandsk spiller.

Opkøbet af Codan er opsigtsvækkende – ikke mindst fordi Alm. Brand viste sig villig til at betale flere milliarder kroner mere end de øvrige bejlere. Samtidig hersker der i forsikringsbranchen i disse dage i høj grad tvivl om, hvorvidt Alm. Brand kan fastholde og videreføre Codans store erhvervskundeforretning. Ved at betale en så høj pris for Codans danske forretning må erhvervskundeforretningen nemlig formodes at være en vigtig del af Alm. Brand-topchef Rasmus Werner Nielsens businesscase.

Tvivlen bunder i især to forhold.

Dels har flere nøglemedarbejdere forladt Codan inden for det seneste år, dels har Alm. Brand ikke umiddelbar adgang til det internationale forsikringsmarked, som Codan har haft gennem RSA. Spørgsmålet er derfor, hvordan Alm. Brand selv vil løfte den udfordring, når handlen efter planen går igennem i foråret 2022.

Netop adgang til et internationalt netværk er helt afgørende, hvis man ønsker at forsikre større virksomheder med forretninger i flere lande.

Flere nøglemedarbejdere er stoppet

Når Alm. Brand til sin tid overtager Codan, overtager Alm. Brand samtidig en erhvervskundeforretning, hvor flere nøglefolk har forladt selskabet inden for det seneste år.

Blandt dem, der har forladt Codan undervejs i salgsprocessen, er Karsten Andersen, som fra 2014 havde ansvaret for udviklingen af Codans servicekoncept til de største og mest komplekse virksomheder i Danmark. Derudover stod Karsten Andersen i spidsen for Codans risk solution-afdeling med ansvaret for udvikling og drift af Codans kundesegment for internationale virk­somheder med en omsætning på over 1 milliard kroner.

Men i februar i år stoppede Karsten Andersen i jobbet og skiftede til forsikringsmægleren Contea, hvor han er blevet chef for strategiske kunder og risikostyring.

Forinden havde en af Karsten Andersens nøglefolk, Per Kæmsgaard, som var property manager og chief underwriter i Risk Solutions, sagt sin stilling op. Opsigelsen faldt i november sidste år, hvor Per Kæmsgaard smækkede med døren. Yderligere to profiler på det højt specialiserede område har for nylig forladt Codan. Kæmsgaard arbejder i dag som property underwriter i Gjensidige.

I et opslag på LinkedIn skrev Per Kæmsgaard i forbindelse med sin exit, at der var ”sket ting i Codan, som har indflydelse på min fantastiske afdeling og dens fremtid, som jeg finder fuldstændig uretfærdigt, og som jeg ikke kan stå inde for.”

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger hang utilfredsheden fra nøglemedarbejderne sammen med, at Risk Solutions blev pålagt besparelser.

Det er ikke lykkedes InsideBusiness at få en kommentar fra Karsten Andersen eller Per Kæmsgaard.

Vil videreføre erhvervskundeforretning

Alm. Brand slår over for InsideBusiness fast, at det er planen at videreføre Codans erhvervskundeforretning, og tilføjer, at selskabet vurderer selv at have de fornødne kompetencer til at løfte opgaven.

”Vi kommer til at videreføre Codans erhvervskundeforretning, som i samspil med Alm. Brands erhvervskundeforretning vil udgøre den fremtidige erhvervskundebetjening i Alm. Brand-koncernen,” skriver Alm. Brand i en mail til InsideBusiness.

Alm. Brand har ikke på samme måde som Codan adgang til et internationalt netværk til at servicere Codans portefølje af store erhvervskunder og vindmølleområdet. Hvordan vil Alm. Brand håndtere den udfordring?

”Indtil handlen er godkendt af myndighederne, er det business as usual, hvor de to selskaber fortsætter helt som hidtil. Når vi, forudsat myndighedernes godkendelse, overtager Codan i første halvår næste år, ser vi gode muligheder for at videreføre alle dele af erhvervskundeforretningen i samspil med Alm. Brand-koncernens eksisterende erhvervskundedel,” skriver Alm. Brand, der ikke har tradition for at forsikre større virksomhedskunder

Hvor meget betyder erhvervskundeforretningen?

Det er for omverdenen uvist, hvor stor Codans erhvervskundeforretning er, og hvor stor en andel den udgør af Codans indtjening, fordi RSA historisk har haft svært gennemskuelige regnskaber. Codans topchef, Christian Baltzer, vil ikke udtale sig om selskabets kundeportefølje af konkurrencehensyn.

Heller ikke Alm. Brand sætter tal på forretningsdelen, men i en præsentation til investorerne skriver Alm. Brand, at ”store virksomheder og specialiserede segmenter er en betydelig del af Codans portefølje”. Ifølge Alm. Brand vil de ”understøtte en mere balanceret portefølje” i Alm. Brand, når handlen efter planen går igennem til foråret.

Men ligesom i sit svar til InsideBusiness giver Alm. Brand ikke investorerne svar på, hvordan selskabet vil sikre det internationale netværk, som er en forudsætning for at drive de større erhvervskunder og vindmølleområdet.

Handlens konstruktion betyder, at Codan frem til næste forår befinder sig i et vakuum, hvor selskabet befinder sig mellem to stole, indtil konkurrencemyndighederne fælder dom over handlen. Det er et vakuum, hvor udsigten til store besparelser og forandringer for at levere de ønskede synergier vil gøre nøglemedarbejdere sårbare over for at blive headhuntet af både konkurrenter og mæglerne.

Derfor stiller flere i forsikringsbranchen sig også spørgsmålet, hvordan Codan driver erhvervskundeforretningen og vindmølleområdet videre, efter at RSA er blevet solgt til canadiske Intact og Tryg.

”Vi fortsætter som hidtil. Det er områder, som vi er meget stærke på og har været igennem mange år. Så vi fokuserer på fortsat at yde vores kunder den bedste service og rådgivning,” skriver Christian Baltzer, administrerende direktør i Codan.

Skal holde på medarbejdere frem til godkendelse

For både Alm. Brand og Codan venter der et nervepirrende halvt år, hvor man skal forsøge at holde på Codans nøglemedarbejdere i forhold til sultne konkurrenter og mæglere, indtil de danske konkurrencemyndigheder kommer med deres dom over handlen.

Alm. Brand skriver, at selskabet naturligvis er klar til at besvare eventuelle spørgsmål fra medarbejdere. Ifølge forsikringsselskabet åbner Codan-opkøbet dog for nye muligheder for medarbejderne.

”På længere sigt giver den nye koncerns størrelse, position og ambitioner medarbejderne adgang til nye opgaver og muligheder for at arbejde med og udvikle fremtidens forsikringsløsninger, og det er jeg sikker på, at mange vil se frem til,” skriver Alm. Brand.

Hos Codan fortæller Christian Baltzer, at medarbejderne har reageret positivt på nyheden om Alm. Brands overtagelse.

”Først og fremmest er vi meget transparente i vores kommunikation over for medarbejderne, og vi klæder lederne på til at kunne tage en eventuel dialog med dem, der kunne føle en form for usikkerhed eller utryghed. Dernæst har modtagelsen af nyheden om Alm. Brands købstilbud generelt set været ganske positiv. Mange ser spændende muligheder i det, som Alm. Brand også har kaldt “det perfekte match,” skriver Christian Baltzer.

Læs mere

Et kæmpe sats: Se problemerne ved Alm. Brands køb af Codan

Pensionskasser spiller nøglerolle i gigantisk forsikringsopkøb. Trygs bagland knurrer

Alm. Brand gør klar til milliardopkøb af Codan

Forsikringsselskab på kundejagt for at bevare selvstændigheden

Forsikringsbranchen splittet om kontroversielt agentsalg. Advarsler om fagligt niveau

Kontroversielt agentsalg stormer frem i forsikringsbranchen

Lille forsikringsselskab trodser myte om stordriftsfordele. Resultat matcher branchens bedste

Stor analyse af forsikringsselskaberne: Gensidige spillere spurter fra de børsnoterede

Mæglerhuse slår alarm: Næsten umuligt for visse brancher at forsikre sig

Ny spiller går hårdt til både forsikringsmarked, pension og formuerådgivning

Mæglerhus blæser til angreb

Mæglerhus stormer ind på forsikrings- og pensionsmarkedet

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Køreplan for salg af Codan Danmark tager form. Rådgivere på plads

Vækstsultent forsikringsselskab tager kæmpetab i Danmark