;
0W0A4963

Ugens Insider

Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor

Det globale konsulenthus Kearney gør klar til at vokse på det danske marked. Ambitionen er en fordobling af det danske kontor i hård konkurrence med de store strategihuse om blandt andet lukrative M&A-opgaver og de dygtigste talenter. InsideBusiness går i denne uge tæt på det amerikanske konsulenthus’ aktiviteter i Danmark.

I næsten 30 år har det det amerikanske konsulenthus Kearney haft et flag plantet i Danmark, men konsulenthuset lægger nu an til en offensiv, der langsomt, men sikkert skal fordoble Kearneys aktiviteter i Danmark inden for de næste par år.

Kearney, der blev stiftet i Chicago, USA, som en del af McKinsey, åbnede reelt sit danske kontor i 1992, da konsulenthuset opkøbte det norske konsulenthus Habberstad.

Med et skarpt fokus på strategisk forretningsrådgivning placerer Kearney sig både positions- og prismæssigt sig i konkurrence med de større strategihuse McKinsey, Bosting Consulting Group (BCG) og Bain, der også er langt mere kendte brands i den brede offentlighed.

Kearney er en betydelig mindre spiller end konkurrenterne i dansk sammenhæng. Kearney beskæftiger globalt over 4.000 ansatte, og på det danske kontor er medarbejderstaben de seneste fem år vokset fra lige over 20 til godt 30 ansatte.

Ambitionen er, at antallet af konsulenter skal fordobles inden for de kommende år.

“Vi vokser og lægger til – også i år, hvor der har været travlt. Vi kommer til at lægge signifikant til på medarbejderstaben, men målet er ikke, at vi skal være flere hundrede mennesker i Danmark. Min egen personlige ambition er, at vi har fordoblet kontorets størrelse – der lige nu er på cirka 30 ansatte – over de næste år. Om det tager tre eller fire år er ikke afgørende,” siger Christoffer Husted Rasmussen, der er dansk landechef og partner i Kearney.

Christoffer Husted Rasmussen var tidligere partner i Qvartz, men skiftede til Kearney for godt tre år siden. Hans gamle arbejdsplads blev for et år siden under stor opmærksomhed overtaget af Bain. For Kearney er svaret på vækstambitionerne dog ikke at kopiere Bains opskrift, slår han fast.

”Det vil være en kombination af at tage folk frisk fra studierne og så lave udvalgte senioransættelser, der understøtter forretningen, som den er. Vi har ingen strategi eller ambition om at købe et andet konsulenthus, der ligner os, og på den måde fordoble forretningen,” siger han.

”Vi har globalt en ambition og strategi om at købe kompetencer, eksempelvis inden for analytics. Men ellers er vi fint tilfredse med en organisk vækst i markedet. Det sikrer også sammenhængskraften i et lille kontor. Jeg kan se, at folk vælger os, fordi der er en anden stemning på et kontor med 30 mennesker end på et kontor med 150 mennesker. Det har også svagheder, men der er bestemt styrker i det – især i forhold til fastholdelse.”

Kapitalfondsaktivitet overrasker

I konkurrencen med de store Tier 1-huse betragter Kearney sig selv som det eneste uafhængige strategihus, fordi Kearney alene lever af at sælge rådgivning, hvorimod mange af de andre strategihuse også sælger eksempelvis software og andet til klienterne, siger Christoffer Husted Rasmussen.

Med et betydeligt mindre setup har Kearneys danske kontor samtidig fokuseret kræfterne på fire vertikaler. De fire vertikaler er bil-, transport- og industrisektoren, som Christoffer Husted Rasmussen står i spidsen for på nordisk plan, forbruger- og detail, teknologi- og tele, samt rådgivning af kapitalfonde om især værdiskabelsesprogrammer og exits.

Omvendt har Kearney taget en række fravalg i Danmark. Det gælder blandt andet den offentlige sektor, men også healthcareindustrien, som i stedet serviceres af Kearneys konsulentkollegaer i Storbritannien og Schweiz.

”Vi vil være blandt de førende rådgivere inden for de brancher og sektorer, som vi fokuserer på, når det kommer til de opgaver, der er på topfemlisten over direktionens problemstillinger. Det kan have at gøre med omstruktureringer, organisationen, vækst eller cost out-programmer,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

Kearneys seneste danske regnskab viser et fald i bruttofortjenesten på 10,9 pct. Ligesom for McKinsey og Boston Consulting Group (BCG) er det dog svært at konkludere meget ud af Kearneys danske årsrapport. Christoffer Husted Rasmussen erkender dog, at aktiviteten i Danmark var faldende i 2020, men at Kearneys danske konsulenter var fuldt beskæftiget med projekter i især Sverige og Norge.

”Når jeg ser på aktivitetsniveauet sidste år, så havde vi relativt mere travlt i Sverige og Norge, end vi havde i Danmark i dele af året. Så det lille dyk i tallene viser nok meget godt det. Men det betød, at vores danske kontor var fuldt optaget gennem hele året, men at de i en stor del af år var engageret i Sverige og Norge. Derudover har vi altid en god portion kollegaer fra eksempelvis Storbritannien, Tyskland og Frankrig engageret i Danmark og Norden,” siger han.

Generelt er efterspørgslen på konsulenthusenes kompetencer den højeste i mange år. Fra flere sider lyder det, at den største hæmsko for væksten kommer indefra, hvor det er manglen på hænder, der sætter begrænsningerne og gør, at konsulenthusene i visse tilfælde er nødt til at takke nej til opgaver.

Ifølge Christoffer Husted Rasmussen er der tale om en generel trend i erhvervslivet, hvor virksomhederne under pandemien havde held med at fjerne omkostninger til nu, hvor fokus over en bred kam er på vækst og opkøb.

Det mærker man især på M&A-området hos Kearney.

”Vi er blevet meget overrasket over, hvor stærk efterspørgslen er fra private equity og generelt efter transaktioner i år. Due diligence og salgsprocesser har fyldt rigtig meget, og jeg har selv supporteret to børsnoteringer i år,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

Førende barselsvilkår skal holde på talenter

Med en efterspørgsel, der ikke er set stærkere i flere år, er udfordringen for landets topchefer i konsulenthusene først og fremmest at tiltrække talenter – og ikke mindst fastholde dem, når konkurrenterne byder sig til.

Samtidig oplever Christoffer Husted Rasmussen, at managementkonsulenthusene i stigende grad må konkurrere med startups, blandt andet inden for fintechindustrien, og industrivirksomheder om de dygtigste studerende.

”Vi har en kamp om talenter, hvor management consulting i sin klassiske form ikke nødvendigvis er svaret på alle talenters drømme. Derfor skal vi også gøre nogle ting for at adaptere vores forretningsmodel for at være attraktive,” siger Christoffer Husted Rasmussen og fortæller, at Kearney af den grund arbejder pro bono for flere humanitære og velgørenhedsorganisationer.

I et forsøg på at holde på konsulenterne, når de stifter familie, tilbyder Kearney et barselsprogram, som ifølge konsulenthuset er brancheførende.

”Vi tilbyder et attraktivt barselsprogram – med gode forhold på selve barslen samt op til 9 måneder når man kommer tilbage, for eksempel med reduceret arbejdstid. Uanset køn og hvad din partner er berettiget til. Vores oplevelse er, at det vanskelige er at komme tilbage, og det er der et godt program giver mening – det gælder begge køn,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

 

Læs mere

Her er landets førende konsulenthuse

Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere