;
Prokura_Kearney

Inside story

Amerikansk konsulentkæmpe køber op i Danmark

Konsolideringen af den danske konsulentbranche fortsætter. Denne gang er det den amerikanske konsulentkæmpe Kearney, der går i offensiven med opkøbet af det mindre danske konsulenthus Prokura, som en række tidligere tidligere McKinsey- og BCG-folk står. bag.

Den amerikanske konsulentkæmpe Kearney har i mange år levet i skyggen af konkurrenterne McKinsey og Boston Consultiung Group (BCG), men nu træder Kearney frem i lyset med et opkøb af det mindre danske konsulenthus Prokura.

Kearneys opkøb sker på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på konsulenthusenes ydelser er stærkere end nogensinde, men hvor også manglen på konsulenter truer med at lægge en dæmper på væksten.

Det amerikanske konsulenthus’ opkøb føjer sig samtidig til en efterhånden lang liste af opkøb og fusioner i den danske konsulentbranche inden for det seneste års tid.

Konsolideringen blev for alvor indledt, da Kearneys amerikanske rival, amerikanske Bain, på opsigtsvækkende vis overtog Qvartz i Danmark. Senere indgik danske Valcon en fusion, som er orkestreret af kapitalfonden Waterland, med hollandske First Consulting, som sidenhen blevet udvidet med hollandske Viqtor Davis.

Dertil kommer flere handler med en række it-konsulenter såsom Nine, som den internationale it-koncern Trifork har opkøbt.

Nu melder Kearney sig ind i konsolideringen med opkøbet af Prokura, der samtidig kan sætte flueben ved den salgsproces, som Prokura satte gang i for godt et år siden, da konsulenthuset hyrede det britiske corporate finance-hus Equiteq.

Kearneys ambition er, at Prokura skal give det amerikanske konsulenthus endnu flere muskler til at rådgive virksomheder verden over om indkøb og forsyningskæderådgivning.

Netop de emner er under pandemien blevet højaktuelle på grund af den globale forsyningskrise, som har ført til svingende råvarepriser, flaskehalse i forsyningskæderne og skiftende forbrugsmønstre.

Som et klassisk managementkonsulenthus excellerer Kearney især i strategirådgivning til topledelserne samt M&A. Omvendt ligger Prokuras styrker i at implementere og eksekvere strategier, og derfor er der tale om et helt nyt redskab i værktøjskassen for Kearney.

”Vi er et klassisk managementkonsulenthus, der er gode til strategi og M&A med et spike inden for strategic operations, herunder forsyningskæder og indkøb. Vi er især gode til at definere en håndgribelig og eksekverbar strategi, mens der er andre, der er stærkere til at implementere og eksekvere strategierne. Det er her, Prokura passer rigtig godt ind,” siger Christoffer Husted Rasmussen, dansk landechef og partner i Kearney.

”Prokura har en forretningsmodel, der gør, at de er mere tunet til at supportere på implementeringen og realiseringen af eksempelvis indkøb og de besparelser, der er identificeret. Jeg kan tænke på mange klientsituationer, hvor vi kan åbne muligheder for hinanden, eller hvor vi laver en del, og Prokura laver noget andet,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

Erkendte behov for partner

Med opkøbet er det samtidig Kearneys ambition, at Prokura skal ud på en europæisk vækstrejse.

Siden etableringen i 2008 er Prokura vokset til over 60 ansatte på kontorer i København, Oslo og München. Konsulenthuset står i dag stærkt på det nordiske marked med en kundebase, som ifølge selskabet selv dækker over halvdelen af det danske C25-indeks og mere end 200 af de største virksomheder i Norden.

Bag Prokura står de tre ejere Christian Svane, Christian Bang-Pedersen og Jens Holbek, der alle har en fortid hos enten McKinsey eller Boston Consulting Group.

For godt et års tid siden kom ejerne frem til, at der skulle ske noget, hvis Prokuras vækstrejse skulle fortsætte. Derfor hyrede de M&A-rådgiveren Equiteq, som udelukkende rådgiver rådgiver- og konsulenthuse om M&A.

”Vi ønskede at vækste, men vi havde i starten ikke lagt os fast på, hvordan vi ville gøre det. Blandt andet legede vi med tanken om, hvis vi havde en finansiel partner, der kunne hjælpe os med at købe op. Vi overvejede også at finde andre specialisthuse, som vi kunne fusionere med. Men vi kom til den konklusion, at hvis vi skal fastholde de høje vækstrater og helt ud på tværs af Europa, så skal vi have en partner,” siger Christian Svane, partner i Prokura.

Europæisk ekspansion i flere faser

Efter salget til Kearney er første skridt i den europæiske ekspansion en yderligere styrkelse af positionen i Norden, mens næste skridt bliver et indtog i Tyskland, Østrig, Schweiz og England.

”Det første skridt er at styrke os yderligere i det nordiske marked. Kearney er i Sverige, det er vi ikke, så det er oplagt at ride med på dem i Sverige,” siger Christian Bang-Pedersen, partner i Prokura.

”Vi er i teorien i Tyskland, men det er et lille satellitkontor, så det handler om at bygge skala i Tyskland og England, som vi ikke har i dag. En forventet tredje fase er at bevæge os til resten af Europa, hvor det næste naturlige marked er Frankrig,” siger han.

Ejerne af Prokura fortæller, at der har været stor interesse for selskabet, siden de indledte salgsprocessen med Equiteq for at års tid siden. Derfor har det ifølge Prokura også været muligt at vælge den partner, der ikke bare forretningsmæssigt, men også kulturelt matcher bedst, så Prokura ikke ender i en situation, hvor medarbejderne søger væk, fordi kulturen ændrer sig radikalt, som det er set i andre ægteskaber i konsulentbranchen.

”Kearney arbejder efter nogle af de samme grundprincipper, som vi gør. Vi er født ud af et McKinsey- og BCG-setup, og nogle af de samme bærende principper for, hvordan vi arbejder, ser vi hos Kearney. Deres medarbejdersammensætning ligner vores, og det, at de også var i Norden uden at være for store, har været ret vigtigt for os. Netop ud fra en betragtning om, at hvis vi havde valgt en spiller, der var meget stor i Norden, så var der måske en risiko for, at vi blev opslugt og endte med at sidde nede i et hjørne,” siger Christian Bang-Pedersen.

Får nye redskaber i værktøjskassen

Kearney betragter opkøbet af Prokura som en såkaldt scope-handel. Det vil sige et opkøb, der først og fremmest skal tilføre nye kompetencer modsat de såkaldte scale-handler, som Bains opkøb af danske Qvartz var et eksempel på, hvor målet var at opnå større skala i Danmark.

Det betyder, at Prokura fortsætter som et selvstændigt brand. Kearney lægger heller ikke op til at ændre forretningsmodellen.

”Vi kommer ikke til at ændre Prokuras forretningsmodel. Den har vist sig at være en succes i Norden, som vi kan udbrede til kunder i resten af Europa. For os handler det om at bevare det, vi hver især er gode til,” siger Christoffer Husted Rasmussen.

Kearney beskæftiger godt 30 konsulenter i Danmark, men Christoffer Husted Rasmussen har tidligere fortalt InsideBusiness, at det er hans ambition at fordoble Kearneys aktiviteter i Danmark inden for de næste par år.

Som tidligere partner i Qvartz kunne Christoffer Husted Rasmussen se med fra sidelinjen, da hans gamle arbejdsplads for et år siden under stor opmærksomhed blev overtaget af Bain. Men for Kearney er svaret på vækstambitionerne ikke at kopiere Bains opskrift, har han tidligere slået fast.

Det betyder dog ikke, at Kearney ikke vil fortsætte med at købe op.

”Det vil jeg slet ikke afvise, men jeg har ikke en dansk opkøbsagenda. Prokura er et europæisk rationale, og der har vi helt klart en opkøbsagenda for at øge vores værktøjskasse over de næste år,” siger han.

 

Læs mere

Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor

Her er landets førende konsulenthuse

Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere