;

Sponsoreret artikel

Fra computerspilshop til online gigant. Få historien om Coolshop

Der er sket meget med Coolshop, siden onlineeventyret startede tilbage i 2001. Her kan du læse om, hvordan Coolshop gik fra computerspil til online gigant.

Ringer der en klokke, når du hører navnet Coolshop? Det burde der – Coolshop er nemlig Danmarks bedste svar på internetgiganten Amazon. Med base i Nørresundby har selskabet formået at skabe en af Danmarks største online retail-succeser.

Her sendes der hver dag tusindvis af pakker ud til kunder, og pakkerne indeholder alt fra sjove gadgets og legetøj til artikler indenfor have, bolig, skønhed, mad og drikke og en lang række øvrige kategorier – ikke mindst computerspil.

Erhvervseventyret Coolshop tager sin begyndelse

Netop computerspil spiller en særlig rolle i Coolshops historie. Det var således som en online computerspilsforretning, at eventyret startede. Tilbage i 2001 køber de to brødre Mark og Mike Nielsen – to unge købmænd fra Vendsyssel – domænet coolshop.dk. Her søsætter de to brødre en B2B webshop med computerspil.

I starten er domænet blot tiltænkt som en platform, hvorfra de to brødre kan sælge deres overskudslager fra. Det ændrer sig dog drastisk, da de i 2005 får en henvendelse fra den lidt ældre Jacob Risgaard. Han overtaler de to brødre til at starte en egentlig online handel fra domænet, og herefter begynder det at gå stærkt.

Coolshop rammer internethandlen i en periode, hvor der stort set ikke er nogen konkurrence. Samtidig er det både billigere og nemmere at handle på nettet, og det kan kunderne tilsyneladende lide. I de efterfølgende år fordobler Coolshop deres omsætning hvert eneste år.

En online gigant

Siden da har Coolshop udvidet sortimentet fra udelukkende at bestå af computerspil til at dække over 100.000 forskellige varenumre indenfor et hav af forskellige kategorier. I dag er Coolshop derfor heller ikke længere en computerspilsforretning, men snarere en såkaldt ”everything store”, hvor kunder kan købe alt mellem himmel og jord med kreditkort, MobilePay eller fakturakøb.

Udvidelsen af forretningen ses ikke kun på varesortimentet, men også på de forretningsområder, som Coolshop sidenhen har bevæget sig ind på. Her tænkes der primært på fragtfirmaet Coolrunner, som Coolshop har oprettet for at tage kampen op mod de etablerede fragtløsninger på markedet. Noget, der blandt andet har kunnet lade sig gøre, fordi man selv sender en stor mængde af pakker hver eneste dag, og dermed selv er storkunde i egen butik.

I dag er der over 100 ansatte på hovedkontoret i Nørresundby, og seneste regnskab viser et overskud på 16,5 millioner kroner. En imponerende udvikling for den lille computerspilsbutik fra Nordjylland.

Afsender: Coolshop