Det så længe ud til, at et bittert opgør mellem DSV og detailkæden Flying Tiger ville ende i retten. I ellevte time valgte parterne dog at indgå et forlig, der betyder, at der nu i offentligheden bliver lagt låg på den opsigtsvækkende sag mellem de to tidligere samarbejdspartnere.
Striden bunder ifølge årsregnskabet fra Flying Tiger i, at DSV i juni 2021 og knap et år frem udnyttede de kaotiske tilstande på alverdens fragtmarkeder til at hæve deres priser med langt mere, end de havde ret til ifølge de kontrakter, der var indgået mellem parterne.
Under hele forløbet har både Flying Tiger og kædens ejerkreds, der tæller en række tidligere partnere i kapitalfonden Axcel været opsat på at køre sagen til den bitre ende, da man i samarbejde med sine advokater var af den klare opfattelse, at man ville få medhold ved domstolene.
”Koncernen er fortsat meget sikker på sin mulighed for at få dækket de afholdte omkostninger,” skriver Flying Tiger selv i sit seneste årsregnskab, og ifølge InsideBusiness’ oplysninger havde man allerede i det afsat et beløb på omkring 450 millioner kroner, som man mente, retssagen potentielt ville kunne sikre selskabet.
Også i den igangværende salgsproces, hvor ejerkredsen har hyret investeringsbanken Carnegie til at afsøge markedet for en minoritetsaktionær, har man arbejdet med et beløb i samme størrelsesorden. Her er det dog blevet gjort klart for de potentielle investorer, at beløbet skal ses som en ekstra upside, der som udgangspunkt ikke skal indregnes i prisfastsættelsen af Flying Tiger.
Alt har udadtil tydet på, at parterne stod stejlt over for hinanden, men for nylig kom det frem, at DSV og Flying Tiger noget overraskende havde indgået forlig. Hvad det præcis indebærer, er hemmelighedsstemplet, som det er for vane med den type tvister, men ifølge InsideBusiness’ oplysninger indebærer våbenhvilen, at DSV skal betale op mod 400 millioner kroner for at få lukket den penible sag, inden retssagen gik i gang.
Stod til et nederlag
Hvorfor DSV og topchef Jens Lund nu pludselig har valgt at gå med til at betale Flying Tiger tilbage, vides endnu ikke, men det står klart, at forløbet ikke har været specielt kønt for den enorme logistikkoncern.
Flying Tiger var således langtfra den eneste af selskabets kunder, der var stærkt utilfreds med DSV’s fremfærd i de år, hvor giganten ifølge flere samarbejdspartnere misbrugte et presset marked til at gennemtvinge prisstigninger og indimellem stille urimelige krav til kunderne.
Et forlig mellem DSV og Flying Tiger kan derfor have til formål at få lukket sagen i fortrolighed og dermed undgå, at andre utilfredse kunder nærlæser en eventuel dom og får inspiration til at kaste sig ud i en lignende sag.
Lige meget hvad, tegner sagen dog et noget tvivlsomt billede af DSV’s forretningsmetoder, og flere kilder peger over for InsideBusiness’ på, at et forlig tydeligt signalerer, at koncernen udmærket har vidst, at man med stor sandsynlighed stod til at tabe en retssag.
”Det er ikke et spørgsmål, om man taber, men hvor meget man ender med at skulle betale,” som en kilde tidligere formulerer det.
En fjer i hatten
Mens det opsigtsvækkende tovtrækkeri ligner et klart nederlag til DSV, ser tingene noget anderledes ud både for Flying Tiger samt de tidligere Axcel-partnere, der i dag sidder på aktiemajoriteten i Flying Tiger.
Det lignede ellers oprindelig lidt af en lotteriseddel, da en gruppe tidligere partnere i landets største kapitalfond for nogle år siden overtog nøglerne til den kriseramte detailkæde.
Den danske virksomhed havde ellers tidligere været et af kapitalfonden EQT’s stærkeste trumfkort, men mistede siden momentum i ganske alvorlig grad. Og da coronanedlukningerne så ramte, gjorde det ekstra ondt på EQT’s investering, som man i forvejen havde brugt en del tid og økonomiske ressourcer på. Et tab på over halvanden milliard kroner var dråben for den nordiske storfond, der i begyndelsen af 2021 overlod nøglerne til detailkoncernen til en gruppe tidligere Axcel-folk.
Allerede da koncernens årsregnskab tidligere på året blev offentliggjort, stod det klart, at Flying Tiger var på rette spor, og koncernen kunne blandt andet berette om en rekordhøj indtjening, en omsætning på næsten fem milliarder kroner samt ekspansion på en masse nye markeder.
Men ikke nok med det, den store betaling fra DSV giver ekstra luft i budgetterne, selv om Flying Tigers sultne bankforbindelser, Nordea og Danske Bank, nok kommer til at forsøge at snuppe størstedelen af de omkring 400 millioner kroner, man har udsigt til.
For ejerkredsen bag Flying Tiger er der dog tale om en klar sejr og samtidig en ekstra fjer i hatten på et tidspunkt, hvor man sammen med Carnegie forsøger at finde en minoritetsinvestor til kæden.
Axcel-folkene bag Flying Tiger har allerede en gang tidligere spundet guld på en anden af kapitalfondenes uønskede investeringer, nemlig BB Electronics, som Axcel kæmpede med i næsten 20 år.
Meget tyder på, at investorgruppen meget vel kan komme til at gøre det samme på Flying Tiger.
Læs mere
Investorer frygter gigantbud fra Mærsk
Dansk detail-profil skal rydde op i Tritons problembarn efter kæmpe tab
Advokathus snupper M&A-profil hos Kammeradvokaten
International kapitalfond køber sig ind i dansk industriklenodie
Catacap har sat punktum for kapitalrejsning i ny fond: ”Det er lidt mindre end håbet og forventet”
Maj Invest er mellemled i PKA’s alliance med fond med Novo-ejer i ryggen
Udenlandske kapitalfonde køber op i Danmark