;

Kommentar: Sådan tackler du krisen som leder

Det eneste, der er sikkert lige nu, er, at alle danske virksomheder vil mærke konsekvenserne af covid-19, både nu og i den kommende tid. Sjældent har der været større behov for, at ledelsen træder til og sætter handling bag ord, skriver Martin Berg, seniorpartner i Valcon.

Men hvilke handlinger, spørger du. Det kan være tæt på umuligt at spå om, hvilke foranstaltninger der kan blive nødvendige som virksomhed for at komme igennem denne tid. Som leder er der dog én ting, du ikke må gøre, og det er at tøve.  

Dine medarbejdere er om muligt endnu mere bekymrede for fremtiden lige nu end du, og det er afgørende, at du gør alt, hvad du kan, for at indgyde en vis form for tryghed. Medarbejderne har brug for at se, at ledelsesteamet gør alt, hvad I kan, for at ruste medarbejderne og virksomheden til at komme gennem stormen.  

Der er mange initiativer, man kan sætte i gang, og det er bedre at sætte de forkerte initiativer i gang end slet ikke at gøre noget. Der er dog seks overordnede handlinger, jeg vil anbefale dig at følge: 

  1. Følg myndighedernes vejledninger. Det virker måske åbenlyst, men eftersom disse anbefalinger hele tiden ændrer sig, er det afgørende, at I som virksomhed hele tiden er opdateret på, hvad disse anbefalinger indebærer, så I bedst muligt kan vejlede og sikre jeres medarbejdere.  

Sørg for at gøre det klart for alle medarbejdere, at deres helbred er førsteprioritet, og vis det gennem handling. 

  1. Arbejd virtueltHvis I ikke allerede er i fuld gang med at gøre brug af virtuelle platforme og møder såsom Microsoft Team, Skype med flere, så se at komme i gang så hurtigt som muligt.  

Hold jævnlig kontakt på tværs af virksomheden, og sørg for at gøre det med kameraet slået til, så møderne stadig kan have en snert af menneskelig interaktion. Det kan gøre en stor forskel i forhold til at holde humøret oppe.  

  1. Hav en beredskabsplan klar. Selv med de stærkeste foranstaltninger risikerer I, at der opstår virusudbrud i jeres virksomhed. Derfor gælder det om at have beredskabsplanen klar, inden uheldet er ude.  

Planen bør gøre rede for, hvordan I vil holde forretningen kørende, hvis et stort antal medarbejdere pludseligt bliver syge og uarbejdsdygtige. Tricket er at gøre planen så specifik og detaljeret som muligt, så den kan iværksættes med meget kort varsel. 

  1. Hold fokus på forsyningskæden. Forsyningskæden er unægtelig et svagt punkt for de fleste virksomheder, nu hvor både grænser og virksomheder lukker ned.  

Jeg vil derfor mene, at situationen kræver et decideret war room, hvor I løbende kan holde øje med status på forsyningskæden helt fra leverandøren til slutkunden. Det bør være en tværfunktionel opgave blandt ledelsen at sikre dette overblik over forsyningskæden, og der bør være mandat til at tage konkret handling, både upstream (leverandører), midstream (produktion) og downstream (kunder).  

Dette war room kan selvfølgelig lige såvel være virtuelt som fysisk. 

  1. Gennemfør en økonomisk trykprøve. Jeres økonomidirektør bør gennemføre en trykprøve af jeres driftsregnskab, balance og cashflow. Likviditet kan hurtigt blive et problem i mange virksomheder, og I bør derfor som et minimum arbejde med et grundscenario og et pessimistisk scenario 
  1. Udnævn kritiske roller. De fleste større virksomheder har allerede defineret en kommandovej, der træder i kraft i tilfælde af krise. De har oftest også en medarbejder, der er ansvarlig for at iværksætte initiativer, der skal beskytte både medarbejdere og forretning.  

Men også mindre og mellemstore virksomheder kan have gavn af at definere en sådan kommandovej og udpege en ansvarlig medarbejder til at tage handling. Det handler alt sammen om forberedelse, så I kan reagere så hurtigt som muligt, når det hele pludselig brænder på. Og nej, det er ikke for sent at sætte i gang. For lige nu ved ingen af os, hvad morgendagen bringer, men jo bedre forberedt vi er på ubehagelige overraskelser, desto bedre. 

bund og grund handler ovenstående blot om at skabe så trygge rammer for medarbejderne som muligt og så stærkt et økonomisk grundlag for virksomheden som muligt. Og det gør man alt andet lige bedst ved planlægning. Også når planlægningen er nødt til at foregå post factum. 

Kommentér dette blogindlæg herunder