’Ledelse på afveje’ lægger sig i slipstrømmen af en række bøger, der peger på, at der er noget galt på ledelsesgangen. Forfatterne er Jep Loft med en fortid i Mærsk, IBM og KMD og Peter Harder med en fortid på Københavns Universitet. Jep og Peter er begge pensionerede og kan tale råt for usødet. Det er præmissen for bogen.
Hovedbudskabet i bogen er, at lederne har fjernet sig for langt fra fagligheden og derfor træffer dårlige beslutninger.
Rig på historier fra indersiden
Bogens store styrke er de historier, der kan fortælles fra indersiden. Fem cases udgør over halvdelen af bogen. De fem cases er Universiteterne, SKAT, Sundhedsvæsenet, A.P. Møller – Mærsk og IBM. Der er tale om en form for retrospektivt feltarbejde. Dette er en spændende beretterform, men den har også sine begrænsninger, da forfatterne i deres stillinger ikke var i besiddelse af fuld indsigt. Det er således beretninger set fra deres stol. En stol der dog var placeret midt i det ledelsesmæssige maskinrum.
<strong>Boganmeldelse</strong>
Ledelse på afveje
Af: Jep Loft og Peter Harder
Forlag: Gad
Sprog: Dansk
Sideantal: 213
Pris: 250 kroner
ISBN13: 9788712062790
3 af 6 stjerner
Anmeldt af
Kasper Wittrup
H&B | Hildebrandt & Brandi
Især cases fra universiteterne og SKAT er vellykkede og beretter om mangelfuld ledelse. Fra universitetsverdenen er det fejlslagne reorganiseringer, der beskrives i detaljer. I kapitlet om SKAT kommer læseren med i kulissen på sagerne om gældsinddrivelse, ejendomsvurderingerne og ikke mindst udbytteskatten. Her blev der ikke lagt fingre imellem i kapitlets afrunding:
”Ledelsens ageren i sagerne om moms, udbytteskat og EFI kan lignes med en husejer, der først gøres opmærksom på brandfare, men undlader at handle. Dernæst lyder tyverialarmen, men han vælger at tage på ferie. Da han gøres opmærksom på en utæthed i taget, vælger han straks at rive huset ned – uden idé om, hvor han skal bo.”
Det er ikke alle cases, der er lige vellykkede. Især synes A.P Møller Mærsk-casen at ramme skævt. Grundlæggende er det en kritik af den – i mange iagttageres øjne – vellykkede fokusering af koncernen Mærsk. Denne fokusering kritiseres for ikke at være i tråd med, hvordan koncernen oprindelig var tænkt.
Konklusioner
Bogen lader cases træde i forgrunden og udleder efterfølgende konklusioner på tværs af de anvendte cases. Anden halvdel af bogen udleder således de fælles dårligdomme i ledelse: magtdistance, omnipotens, tab af proportionssans, performancekultur, eksterne konsulenter og misinformation. Her er der skarpe og velunderbyggede pointer undervejs. Det er nogle velkendte elementer.
Forfatterne runder bogen af med at komme med svar på, hvad der skal til for at genetablere rammer, der bidrager til god ledelse i organisationer. Der er også konkrete svar på, hvordan der skabes en sund balance mellem politikere og embedsværk.
Køb den, hvis du vil læse en god debatbog om de store udfordringer i moderne ledelse, hvor organisationer vokser sig større og mere komplekse. Køb den også, hvis du er nysgerrig på, hvordan de seneste års mange problemsager i SKAT overhovedet kunne lade sig gøre. I bogen her finder du i hvert fald et godt bud.
Bogen er anmeldt af
Kasper Wittrup
H&B | Hildebrandt & Brandi
Læs mere
Forstå Pelle Dragsted inden han rammer din forretning
Fremragende bog om det krævende topchefjob, der kan være ensomt
Dybdegående salgsbog drukner i detaljer
Tag med på en håbefuld rejse mod vores bæredygtige fremtid
Lars Tvedes nye bog er irriterende, men lærerig
Syv salgsdyder til optimering af salg
Sådan skaber man en effektiv interesseorganisation
Hvad kan vi lære af Europas bedste offentlige arbejdsplads?
Sæt den rigtige pris og bliv konkurrencedygtig
En mesterlig guide til Porters bedste modeller
Knivskarp bog om ledelse skrevet af selfmade milliardær
Ny bog om Amazon rydder bordet. Bedste læseoplevelse i 2021
Sådan forstår du de økonomiske sammenhænge
Mellemledernes Jytte er tilbage