;
ChristianBaltzer-JL-6956

Ugens Insider

Codan mangler stadig oprydning i svær portefølje

En ny retning er klar for det hårdtprøvede forsikringsselskab Codan, der med den nye danske topchef Christian Baltzer i spidsen fortæller, hvad der skal ske med privatkunderne og den udfordrede erhvervsportefølje. En ting er dog sikkert: Codan kommer ikke til at gå samme vej som Tryg og Gjensidige med højere, skjulte prisstigninger.

Der mangler ikke ambitioner i Codan under den stadig ret nytiltrådte topchef, Christian Baltzer, der med en lang historik som CFO hos Tryg om nogen ved, hvordan man styrker indtjeningen i et forsikringsselskab.  Forude venter eksekveringen af en ambition om frem mod 2025 at tredoble den årlige indtjening til 1 mia. kr. med en combined ratio på 85.

Som før beskrevet i InsideBusiness lå Codan til sammenligning sidste år med nogle af de svageste resultater i branchen, ikke mindst i forhold til Codans ret betydelige størrelse. Således lå combined ratio på 103, inklusive afløb, mens præmieindtægterne faldt 5 pct. til 4,2 mia. kr. For Christian Baltzer er der ingen tvivl om, at akilleshælen er Codans erhvervsforretning, som har påvirket sidste års regnskab meget negativt. Og det er også her, at der fortsat udestår oprydning, før hans genopretningsplan bliver færdig.

En af flere udfordringer for Codan har været det såkaldte grid to grid-marked, hvor store søkabler ligger på havbunden. Store skader herfra kan fortsat påvirke resultaterne fra Codan nogle år endnu:

”Der er flere udfordringer for erhvervsforretningen hos Codan. En af dem er, at vi gik ind i forsikring af store søkabler, som var et område, som hele forsikringsmarkedet havde læst forkert, og det har forvoldt os store hovedpiner. Det er nu 2 år siden, at vi stoppede med at tegne den risiko, men kontrakterne løber 4-6 år, så der går altså 3 år, før de sidste kunder er ude af porteføljen,” forklarer Christian Baltzer.

Styrkeposition på vindmøller

Codan har på den anden side opbygget en position som en af verdens førende forsikringsselskaber, når det gælder havvindmølleparker. Det er en rolle, som Baltzer er stolt over, når Codan inviteres til at give bud på forsikring af vindmølleparker i f.eks. Taiwan – og man er anerkendt som underwriter på mange af de gigantiske projekter, som Ørsted og CIP (Copenhagen Infrastructure Partners) har taget med ud i verden.

Men sejrene på internationalt niveau kan ikke dække over, at der også er udfordringer på Codans hjemlige erhvervsforretning. Noget af det er sort uheld, som da en ejendomsbrand i 2018 lagde 1,6 pct. til selskabets combined ratio.

”Der har været udfordringer med property-området og med firmabiler. Der har ikke været balance og lønsomhed. Det er også nødvendigt at skære til på de områder, hvor tingene bare ikke hænger sammen. Vi skal arbejde hårdt med bygningsområdet og forsikring af boligejendomme. Der skal tages nogle stands for at genoprette vores lønsomhed,” siger Christian Baltzer, der må siges at have arvet lønsomhedsudfordringerne fra forgængeren Scott Ørmen, der også var i gang med store besparelser og tilretning af medarbejderstab og portefølje.

På det seneste har Codan meddelt revisorerne, at man opsiger deres ansvarsforsikringer, fordi risikoen er blevet for høj, og fordi der er interessekonflikt mellem den type forsikring og advokatansvarsforsikring, som Codan fremover vil satse mere på. Desuden er Codans norske datterselskab endt i en uheldig infight med den norske hotelkonge Petter Stordalen, der mener, at han har tegnet en pandemiforsikring hos Codan. Christian Baltzer vil dog af børsmæssige hensyn ikke kommentere, om der kan ligge mere af lignende karakter på Codans bøger.

Codan vil ikke trække sig fra store industrikunder

Trods udfordringerne bliver det ikke aktuelt med en yderligere fokusering af erhvervsområdet med f.eks. en tilbagetrækning fra de største virksomhedskunder, et område, som hovedparten af Codans danske konkurrenter har valgt at trække sig fra.

”Ser man på øverste segment af virksomheder, har Codan virkelig noget at byde ind med i form af fagekspertise i f.eks. Storbritannien, som vi kan trække på. Det er et temmelig unikt netværk, som gør, at vi kan forstå risikoen og være underwriter for meget store virksomheder. Det kan også de store danske virksomheder virkelig få glæde af, så jeg ser ingen grund til, at vi ikke fortsat skal forsikre dem.”

De mindre danske erhvervskunder udgør desuden et væsentligt satsningsområde i Codans nye strategi. Her er et bærende element en data- og indsigtsdreven tilgang og et endnu større fokus på forretningsudvikling og kundetilfredshed. Nu vil Codan ”sikre bedre kundeoplevelser og blandt andet tilbyde flere digitale muligheder og selvbetjeningsløsninger.”

”Codan er stærke på erhvervsforsikring – og her har vi et stort samfundsansvar. Vi vil give kunderne bedre råd om forebyggelse, så vi sikrer, at de danske virksomheder står stærkt i både mod- og medvind. En væsentlig del af den nye strategi vedrører Codans erhvervskunder.”

Fortsat afskrivninger på dyr it-platform

Et afgørende middel til at nå de ambitiøse mål hos Codan er en ny it-platform fra Tia Technologies, som har været i gang med at blive integreret i en årrække, og markedsrygter indikerer, at prisen skulle have passeret 1 mia. kr., men det vil Codan dog ikke bekræfte. Men ifølge Christian Baltzer er de store regninger til it-projektet endnu ikke ude af regnskabet.

”Jeg glæder mig til den dag, man kan sige, vi er i mål med i it. Men den kommer nok næppe, for det er jo en lang bevægelse, og der vil nok løbende være brug for at tilpasse vores systemer. Det har kostet en del penge, og de sidste omkostninger er endnu ikke taget. Men det var en god beslutning at indføre platformen, for det er et stærkt kernesystem, der gør, at vi har en unik position på markedet i dag. Vi har slugt den pille, som mange af vores konkurrenter skal til at sluge nu.”

En anden central del af Codans forretning er samarbejdet med partnere, hvor forsikringskoncernen har alliancer med talrige store og små banker via et samarbejde med Lokale Pengeinstitutter, bilforhandlere hos Toyota, DJØF, Ældre Sagen, talrige mæglerhuse og mange flere. Her skal man fortsat være offensiv med opbygningen af flere partnere, som både er målrettet privatkunder og erhvervslivet. Det kunne f.eks. være flere bilfirmaer, et område, som If Forsikring i dag sidder tungt på, mens Codan i høj grad slås med Købstædernes Forsikring om de mindre bankers gunst via datterselskabet Privatsikring.

Jagter flere nye partnere

”Det handler om at udvikle sig sammen med sine partnere. Vi skal væk fra en strategi om at stoppe mere ned i halsen på dem og folde mere ud. Der skal opbygges stærke værditilbud i et stærkt økosystem sammen med partnerne. Jeg ser mange muligheder for, at vi kan lave noget innovativt sammen med f.eks. skadesservicepartnere og udvikle en bedre distribution. På bilområdet har vi allerede gode partnere, men jeg er da sikker på, at der også er andre, der gerne vil samarbejde med os.”

På det seneste er det lykkedes Codan at overtage Spar Nords aftale med erhvervskunderne fra Danske Andelskassers Bank. Men Codan tabte for et par siden et samarbejde DTL – Danske Vognmænd til If Forsikring, og det var en meget stor partneraftale.

På privatkundesiden er Codan ikke så udfordret. Ifølge Christian Baltzer oplyser selskabet ikke tal for combined ratio for privat- eller erhvervskunder for sig, men der er næppe tvivl om, at privatkunder p.t. er en mere rentabel forretning end erhverv. Privatkunderne kommer også til at mærke den nye strategi med bedre forebyggelse, intelligent rådgivning og nytænkende partnerskaber.

Codan vil ikke gøre som Tryg

Men selv om Christian Baltzer var med i ledelsen af Tryg, da forsikringsgiganten indførte en række udskældte ikkevarslede årlige prisstigninger, der stik imod branchestandarden ligger over indeksreguleringerne, er det ikke en vej, som Codan kommer til at gå:

”Min holdning er, at vi skal være transparente overf or vores kunder. Vi skal sikre både transparens og enkelthed. Hvis vi kommer med en masse skjulte ting ind ad bagdøren, så risikerer vi at miste en del af tilliden fra de danske borgere. Og den tillid må forsikringsbranchen for alt i verden ikke ødelægge,” siger Christian Baltzer, der ikke vil svare på, om der er yderligere besparelser på vej, efter at Codan over de sidste år har reduceret organisationen fra ca. 1.350 til lige over 1.000 medarbejdere.

”Det vigtige i den nye strategi er at skabe en fantastisk og solid virksomhed, som får sin andel af forsikringsmarkedets indtjening. Det her handler om at genoprette stoltheden i Codan og få sat organisationens store faglighed i spil. Jeg er meget stolt over at stå i spidsen for en organisation, der har så meget potentiale og er et af Danmarks stærkeste forsikringsselskaber”

 

LÆS OGSÅ

Tryg og kunderne har et gevaldigt problem

Dramatisk udvikling i Trygs møgsag: Investorer sender aktien i dørken

Nu rejser Trygs bagland sig mod selskabets udskældte prisstigninger

Forsikring: Finanstilsynet skyder forsvar for omstridt prispraksis ned

Forsikringsbranchen kæmper for vækst med vidt forskellige strategier

Sådan står forsikringsbranchen rustet. Se de bedste og de dårligst drevne selskaber

GF-direktør: Rejseforsikringer bliver dyrt for os, men vi sparer på bil og indbo

Corona giver forsikringsselskaber hovedpine. Stor spiller dropper produkt

Tryg risikerer at skulle betale kæmpesummer tilbage til kunderne

Forsikringsbranchen tørner sammen over kontroversiel prispolitik

Forsikringsselskab dropper kunder, der flytter fra lokalområdet