tankning endelig

Inside story

Dansk investor vil rulle automatiske tankstationer ud i hele verden

Et innovativt robotkoncept, hvor tankstationen fuldautomatisk tanker bilen op, er en realitet med den danske investor og idémand Christopher Kiær Thomsen spidsen. Første tankstation står nu klar i Finland – og danske OK vil gerne rulle konceptet ud herhjemme. Det er også oplagt til en fremtid med nye brændstoffer og selvkørende biler.

Det er et dansk robotprojekt med globalt potentiale, som i dag ser dagens lys i Finland. For med den danske investor Christopher Kiær Thomsen som idémand er et mangeårigt udviklingsprojekt omsider blevet en realitet i form af en fuldautomatiseret tankrobotarm, som gør, at bilisterne fremover ikke længere behøver at stå ud af bilen for at tanke.

Lige nu er den første operationelle tankstation netop åbnet i samarbejde med det store finske olie- og energiselskab Neste. Ideen er her, at projektet under navnet Autofuel skal ind i en testfase, hvor det under ekstreme finske kuldegrader skal vise sin evne til at fungere. Næste trin er udrulning i Finland, hvis testen forløber som ønsket, samt nye tests under himmelstrøg med ekstrem varme.

”Ideen opstod for syv år siden, fordi jeg havde lyst til at lave noget fra bunden. Det skulle være et projekt med globalt potentiale, det skulle løse et konkret problem, og så gør det ikke noget, hvis det også er godt for miljøet,” forklarer Christopher Kiær Thomsen, der er majoritetsaktionær i projektet, som også har modtaget midler fra Markedsmodningsfonden.

Selv har Christopher Kiær Thomsen en historik med relation til Kirkbi, ligesom han er formand og majoritetsaktionær i den nordiske distributør af landbrugsmaskiner H.C. Petersen & Co. A/S, samt ejer en række ejendomme via selskabet Kiaer Properties. Han ser et klart potentiale for den nye opfindelse.

Bag om stifterne

Christopher Kiær Thomsen: Reserveofficer, uddannelsesophold ved Harvard University, Harvard Business School AMP 183, Stanford University, London School of Economics. Formand for bestyrelsen i H.C. Petersen & Co. Eftf. A/S, Formand for Autofuel ApS. Direktør i Kiaer Estates Ltd., Kiaer Properties og ejendomsselskabet Bronzevej 3.

Jonas Thor Olsen: CEO for Autofuel. Maskiningeniør fra DTU. Opfinder af træningsmaskinen ThoraxTrainer og medstifter af firmaet af samme navn, solgt til en investorgruppe i 2014. Deltog fem gange ved VM og OL i langrend i perioden 2003-2011. Arbejder som direktør, projektleder, mekanisk udvikler m.m.  i Autofuel

Esben von Buchwald: 36 år, civilingeniør i it og telekommunikation fra DTU, arbejder som it-konsulent og softwareudvikler og har tidligere udviklet it-systemer, apps og websites for medie-, medicin-, tele-, ejendoms- og finansbranchen. Ansvarlig for teknik og it hos Autofuel.

”Jeg kan se rigtig mange gode grunde til, at tankningen skal automatiseres. Det kan være for at sikre tryghed for brugere, der ikke ønsker at stige ud af bilen om aftenen, for at frigøre tid til andre ting såsom indkøb i forretningen, ligesom det også sparer tid for tankstationen. Systemet kan gennemføre tankningen på tre minutter, hvorefter bilisten kan køre væk, og så kan den næste bilist komme til. Det har været vigtigt for os, at systemet giver positiv mulighed for at udvikle de eksisterende tankstationer.”

Behov for produktudvikling i oliebranchen

Efterfølgende stiftede Christopher Kiær Thomsen Autofuel sammen med de to danske ingeniører Jonas Thor Olsen og Esben von Buchwald. Sammen har de undersøgt alle tidligere patenter og udviklingsforsøg på at skabe en fuldautomatisk tankning. Blandt andet har Shell investeret et stort beløb i et koncept, uden at det dog blev til noget.

”Jeg tror, at oliebranchen er præget af, at man ikke har set det store incitament til at produktudvikle. Det er også de store globale olieselskaber, der ejer verdens toneangivende producenter af tanksystemer,” forklarer Christopher Kiær Thomsen, som nu er på jagt efter en partner, der kan skyde 100-150 mio. kr. i projektet og samtidig tilføre værdi i form af knowhow. Det kunne f.eks. være ledende virksomheder inden for industrien.

Fakta om markedspotentialet

Der kører 218 mio personbiler i EU, som tanker på 110.000 tankstationer. De fire største olieselskaber i EU har alle over 10.000 stationer hver.
USA og Saudi-Arabien har tilsammen 175.000 tankstationer, hvoraf en stor del er med betjent tankning.
Asien har også mere end 100.000 tankstationer, hvor kulturen er, at der er betjening ved tanken.

Den løsning, som p.t. er sat i gang hos Neste i Finland, adskiller sig også fra de tidligere på området, forklarer Autofuels CEO, Jonas Thor Olsen. For den er baseret på en eksisterende industriel robotarm, som den store japanske koncern Yaskawa Motoman har udviklet til industribrug. Desuden har den en gulvskanner, som viser, hvor bilisten skal holde, for at tankningen kan gennemføres.

Selve robotten står selv for at åbne bilens tankdæksel ved at benytte data om bilernes placering af tankdækslet. En chip (RFID) i bilen sørger for, at robotten kan genkende bilmodellen og kunden og dermed tanke bilen og klare betalingen samtidig, uden at kunden skal foretage sig noget som helst. I fremtiden vil Autofuel dog tilbyde ekstra valgmuligheder via en smartphone-app.

Armen benytter eksisterende tankanlæg

”Vi konstaterede, at de tidligere projekter alle var baseret på helt nyudviklede robotter, hvor selve brændstofslangen var en del af robotarmen. Vi valgte i stedet at benytte os af eksisterende robotteknologi, som også let lader sig integrere med tankstationer, som de ser ud i dag.”

Resultatet er, at Autofuel nu er fuldt funktionsdygtigt, som denne video viser. Systemet gemmer sig bag en hvid boks lige ved tankområdet. Når en bil ankommer, åbner robotarmen tankdækslet, griber pistolen, gennemfører tankningen, sætter pistolen på plads og lukker tankdækslet. Robotten skruer dog ikke et eventuelt låg af bilens tank. I stedet bruger Autofuel en indsatsadaptor med et spjæld, der selv lukker tæt. Dermed spares der tid, da Autofuel undgår et ekstra skridt i processen med at skrue låg af og på.

Den finske energigigant

Neste har 1,800 tankstationer fordelt på Finland, Baltikum og Rusland og er markedsleder i Finland med 53 pct. markedsandel. Neste har som ambition at skabe bæredygtige løsninger til transport, forretning og forbrugernes behov. Neste er tillige verdens største producent af vedvarende diesel, der er raffineret fra affald og rester, og indfører fornyelige løsninger også til luftfart og plastindustrien. I 2017 var Nestes omsætning på 13,2 mia. euro.

Faktisk er det eneste krav, at de forskellige tankpistoler hænger på rad og række, og at tankstationen er overdækket, så kameralinsen ikke bliver forstyrret af for meget sollys. Det koncept betyder, at det er nemt at bygge ind i eksisterende tankstationer.

Men ét er at servicere de nuværende bilister. Noget andet er det kolossale markedspotentiale, der ligger i at servicere fremtidens selvkørende biler, hvor der i sagens natur ikke er en chauffør til at klare opgaven. Allerede nu er man klar til at servicere selvkørende biler fra Autofuel. Det er også en overvejelse, at Autofuel hurtigere kan få udbredelse på markeder, hvor der er tradition for, at der står en medarbejder og tanker bilerne i forvejen. For så er der umiddelbart en besparelse at hente for olieselskabet.

Mennesker bør ikke servicere robotter

”Det skulle jo nødig være sådan, at det i fremtiden er mennesker, der servicerer robotten. Derfor har vi også være i dialog med Uber, der har en flåde af selvkørende biler, hvor der er mange mennesker ansat til at tanke dem,” forklarer Jonas Thor Olsen, der også understreger, at Autofuel er fuldt ud klar til at servicere nye brændstofformer som el, naturgas og brint.

Det danske system testes for første gang hos det store finske olie- og energiselskab Neste på en pilottankstation i Siltamäki, Vantaa, Finland. Her er det kombineret med et tankstationskoncept, hvor også varer som snacks, drikkevarer, kølervæske med mere sælges via et fuldt ud automatiseret tankkoncept.

Også OK-benzinselskabet i Danmark har allerede et formelt samarbejde med Autofuel om teknologien, oplyser pressechef Rasmus Boserup fra OK.

”OK og Autofuel er i dialog og har allerede gennemført nogle projektfaser sammen. Lige nu afventer vi, at Autofuel gør sig nogle erfaringer med Neste-anlægget i Finland. Når man er blevet klogere på, om det kan fungere i praksis i en længere testperiode i Finland, er aftalen med Autofuel, at vi vil undersøge mulighederne for at etablere robotarmen på et testanlæg på det danske marked.”

OK finder nemlig konceptet meget interessant – og man tror på, at det kan blive en del af fremtidens tankstationsmarked.

”Helt overordnet er automatisering af tankning noget, vi finder spændende i OK, og som vi meget gerne vil undersøge nærmere og derfor lægge testanlæg til. Det går fint i tråd med, at vi investerer betydeligt i digitalisering af tankningsoplevelsen viA vores Tank & Betal-app, hvor man kan åbne en stander og starte en bilvask med sin smartphone,” lyder det fra Rasmus Boserup.

Se video fra tankningen

 

LÆS MERE

Industriklenodie jagter ukritisk medejer med dybe lommer

Kapitalfond øjner milliardsalg i skyggen af skandalesag 

Banker risikerer store tab på kapitalfondes kriseramte selskaber

Global M&A-rådgiver klar til dansk ekspansion

Giftig budproces sender købere på flugt

Pengestærke købere i infight om Danicas uønskede forretning 

Ombejlet guldæg jagter pengestærk medejer