global-hq

Inside story

Dansk konsulentkæmpe populær som aldrig før. Her er rådgivernes foretrukne arbejdsgiver

Det er jobtagers marked, og det gør revisions- og rådgiverbranchen til en populær destination for erfarne businessprofiler. Se, hvem der vinder rekrutteringsræset i år i Universums store undersøgelse, hvor konkurrencen er hård.

Mens store dele af industrien skriger på flere hoveder og hænder, har i hvert fald én sektor fået lettere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft i løbet af det seneste år. Virksomhederne i revisions- og rådgiverbranchen stormer frem på listen over de mest attraktive arbejdsgivere for erfarne businesstalenter og giver baghjul til en stribe kendte danske brands som Vestas, Velux og Coloplast.

Sidste år gik branchens popularitet den modsatte vej, men i Universums seneste opgørelse over landets mest attraktive arbejdsgivere går 10 af landets 15 revisions- og rådgiverhuse nu frem.

McKinsey er nu igen landets mest populære konsulenthus for de erfarne profiler, mens Boston Consulting Group bevarer andenpladsen fra sidste år. PwC og Deloitte bytter plads, og lige i hælene følger Implement, der nu nærmer sig top-3.

EY, Accenture og PA Consulting går alle en smule frem, mens KPMG og Qvartz går en smule tilbage. De to revisionshuse BDO og Beierholm har også stærk medvind og overhaler det tredje store internationale konsulenthus, Bain & Company, der går tilbage. Valcon er for første gang med på listen og springer en tak foran det mindste af de fire store internationale managementkonsulenthuse, AT Kearney.

”Den ene del af forklaringen på fremgangen i branchen er, at vi ser, at nogle af deres konkurrenter gå tilbage. Eksempelvis er bankerne temmelig hårdt pressede for tiden,” siger Jesper Dansholm, der er administrerende direktør for Universums danske afdeling.

Sagen kort

Analyseinstituttet Universum har undersøgt, hvem de erfarne businessuddannede profiler helst vil arbejde for. Respondenterne er 37 år i gennemsnit og har lidt over 7 års erfaring på arbejdsmarkedet.

Undersøgelsen er interessant for især de videntunge virksomheder, der er afhængige af rekruttering for at skabe vækst.

På baggrund af undersøgelsen har InsideBusiness derfor undersøgt konkurrencen om de værdifulde profiler i revisions- og rådgiverbranchen.

Opgørelsen viser, at branchen som helhed har vundet mere popularitet i forhold til det øvrige erhvervsliv, og at her skiller især tre virksomheder sig ud: det danske konsulenthus Implement Consulting Group og revisionsvirksomhederne BDO og Beierholm.

Implement Consulting Group, der for nyligt rundede 1 milliard kroner i omsætning, stiger voldsomt i popularitet hos målgruppen.

Også BDO og Beierholm stiger hastigt på listen. Her er man tilsyneladende ved for alvor at lægge det støvede image bag sig ved at omfavne nye ydelsesområder som rådgivning og digitalisering, der er mere oppe i tiden og populære områder blandt nye grupper erfarne kandidater.

Revisions- og rådgiverbranchen har altid været god til at tiltrække talent, men ifølge Jesper Dansholm har de skruet yderligere op for ambitionsniveauet i forhold til deres aktiviteter på rekrutteringsfronten de senere år. Endelig giver konjunkturerne i økonomien også revisionshusene en fordel, idet behovet for jobsikkerhed nok aldrig har været lavere.

”Det er ubetinget jobtagers marked i år. 37 procent ønsker at skifte arbejdsgiver inden for det næste år, og det er det højeste, vi nogensinde har målt i vores undersøgelse. Også når vi sammenligner med nabolandene,” siger Jesper Dansholm.

Det mest opsigtsvækkende spring tager det danske konsulenthus Implement, der går hele 22 pladser frem i popularitetsundersøgelsen og overhaler rådgivnings- og revisionskæmpen EY.

”Det er super fedt. Vi er meget optaget af, hvordan man skaber det bedste sted for de bedste i branchen, og jeg ser vores placering som et udtryk for, at de seneste mange års arbejde med kulturen fungerer,” siger Niels Ahrengot, der er managing partner i Implement.

At Implement går så meget frem i år, skal også ses, i lyset af at virksomheden er vokset voldsomt de seneste år og for nylig rundede 1 milliard kroner i omsætning. Der kommer flere opgaver ind, ydelsespaletten er blevet bredere, og folk både i og uden for branchen taler om konsulenthuset som en gedigen dansk succeshistorie.

Det taler man også om blandt de menige rådgivere i branchen, og det er med til at øge virksomhedens tiltrækningskraft, vurderer Niels Ahrengot.

”Vi har ikke gjort noget ekstraordinært anderledes på rekrutteringsfronten det seneste år. Men der er ingen tvivl om, at vi er kommet op i en anden liga, hvor der også er større efterspørgsel på at være her. Folk synes, det er fedt, det, vi laver. Medarbejderne synes, det er fedt at være her, så vores placering ser jeg som udtryk for, at den måde, vi gør tingene på i Implement, ræsonnerer i markedet og blandt medarbejderne,” siger Niels Ahrengot.

Revisorer bryder gamle fordomme

At revisions- og rådgiverbranchen som helhed vinder popularitet i Universum-undersøgelsen, kan især revisionshusene tage æren for. De store revisionshuse BDO og Beierholm, der længe har stået vagt om de klassiske revisorydelser – i hvert fald brandmæssigt – i stedet for at springe helhjertet med på bølgen af rådgivning og digitalisering, har de senere år lukket mere op for netop denne del af forretningen. Det har ikke bare givet vækst, men også gjort det lettere at tiltrække talent.

BDO rundede 1 milliard kroner i omsætning sidste år, der var tocifret vækst i rådgiverforretningen, og i Universum-undersøgelsen springer BDO 23 pladser frem til en 73.-plads.

”Vi spreder os jo og har mandet op på både advisorydelen og på skat og moms. Der begynder vi også stille og roligt at fylde mere og mere på markedspladsen,” siger Stig Holst Hartwig, der er administrerende direktør i BDO.

Revisionshusene har også i mange år kæmpet med at differentiere sig fra hinanden over for fremtidige medarbejdere, men det er lykkedes bedre for BDO de senere år, lyder det fra direktøren.

”Hvis jeg skal være helt ærlig, vil mange helt almindelige danskere have meget svært ved at skelne mellem, hvad de forskellige revisionshuse laver, og hvad de står for. Vi har valgt at fokusere rigtig meget på det gode arbejdsmiljø, og det er også noget af det, vi har slået på i vores kampagner. Når vi tager medarbejdere ind fra konkurrenterne PwC, Deloitte, EY og de andre, er de altid glade for, at der er et rigtig godt arbejdsmiljø i BDO,” siger Stig Holst Hartwig.

I Beierholm lyder det fra selskabets nye direktør, Søren V. Pedersen, at branchen som helhed også har formået at distancere sig fra sin lidt støvede fortid.

En af de mest sejlivede myter om revisorbranchen har længe været, at revisorer er tørre og kedelige talnørder, som har verdens kedeligste arbejde. Men ekspansionen ind på rådgivermarkedet og udvidelsen med nye digitale ydelser har trukket branchen fri af støvet, vurderer Søren V. Pedersen.

”Vi har børstet støvet af skuldrene, men et af de andre elementer er også, at vi går meget hårdt ind i digitalisering og rådgivning. Det fylder en del hos os i dag, men det kommer til at fylde endnu mere i fremtiden, og det er noget, som virker tiltrækkende på en del kandidater,” siger Søren V. Pedersen.

Samtidig har man i hos Beierholm gjort op med et andet levn fra fortiden, nemlig den manglende balance mellem arbejds- og privatliv, så der ikke kun er lange arbejdsdage.

”I forhold til tidligere er der langt mere fleksibilitet i arbejdslivet, så det også sagtens kan lade sig gøre at have et fritidsliv og et familieliv ved siden af arbejdet. Det er et stort konkurrenceparameter internt i branchen, men også i forhold til andre brancher, som kandidaterne lige så godt kunne vælge at arbejde for. Ved at bløde op for arbejdstiderne står vi bedre nu,” siger Søren V. Pedersen.

Beierholm går 15 pladser frem i Universum-undersøgelsen og placerer sig således 6 pladser foran konkurrenten BDO.

Opgør mellem ærkerivaler

Selv om revisions- og rådgiverhusene som helhed er blevet mere populære, bliver kampen internt i branchen stadig mere intens.

Blandt de fire store internationale revisionshuse Deloitte, PwC, EY og KPMG, også kaldet big four, slås de to største om branchens tredjeplads, mens både EY og KPMG fortsat kæmper for at holder deres placering. EY går frem med 3 pladser i den samlede opgørelse, men overhales som nævnt af Implement, mens KPMG går 7 pladser tilbage og overhales af de to konsulenthuse Accenture og PA Consulting Group.

Camilla Kruse, der er talentleder i Deloitte, vil ikke forholde sig til opgøret med PwC, men fastholder, at Deloitte ikke har problemer med at rekruttere. Hun hæfter sig ved, at Deloitte i en tilsvarende undersøgelse for businessstuderende rangerer som nummer 3, og at Deloitte er blevet mere populær blandt de attraktive erfarne it-uddannede profiler, som efterhånden er en temmelig knap ressource i det danske arbejdsmarked.

”Vi oplever ikke i Deloitte udfordringer med at tiltrække professionelle og ansætter en stor del erfarne hvert år, men når vi på Universums rangliste for studerende ligger på en tredjeplads, ser vi naturligvis på, hvordan vi også kan forbedre rangeringen for de mere erfarne,” siger Camilla Kruse.

Blandt it-professionelle er Deloitte nu den 17.-mest populære arbejdsgiver, hvilket er en afledt konsekvens af revisionskæmpens store fokus på ydelser inden for digitalisering og teknologiunderstøttende transformation.

”Vi ansætter løbende nye partnere og eksperter inden for de digitale områder, især på vores allianceplatforme, såsom SAP og Salesforce, samt inden for Cloud og Analytics. Dertil kommer digital infrastruktur og strategi – det afspejler i virkeligheden det behov for forretningstransformation, som kunderne efterspørger,” siger Camilla Kruse.

Hos PwC ønsker administrerende direktør Mogens Nørgaard Mogensen heller ikke at forholde sig til opgøret mellem de to rivaler. Han kæder fremgangen sammen med blandt andet væksten i PwC, hvilket er med til at profilere revisionshuset som en arbejdsplads, der giver mulighed for at arbejde med en bred vifte af spændende kunder, uanset hvilket markedsfokus og ønske om specialisering man har.

”Det er kunderne, der skaber grundlaget for de unikke rammer for udviklende karriereveje, vi kan sætte i PwC, og når vi kobler det med vores ambitiøse kultur og stærke purpose om at skabe tillid og løse væsentlige problemer, så tror jeg, det er med til at gøre PwC attraktiv,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Største danske huse i top-100

Foruden Implement, der ligger nummer 22, og Qvartz, der falder en smule i opgørelsen, er det sidste af de tre store danske huse nu også at finde på listen over de mest attraktive arbejdsgivere i erhvervslivet.

Valcon springer ind på listens 93.-plads efter ikke at have været repræsenteret de seneste år, og selv om administrerende direktør Thomas Fischer erkender, at placeringen kunne være bedre, er det dog et vigtigt fremskridt.

”Det er ikke, fordi vi lader champagnepropperne springe, fordi vi kommer ind som nummer 93, men vi er tilfredse med de fremskridt, vi har gjort. Det er resultatet af en målrettet indsats over de seneste 4 år, og derfor er vi selvfølgelig glade for at komme på listen, ligesom vi var glade for at komme med på listen over de unge professionelles foretrukne arbejdsplads tidligere i år,” siger Thomas Fischer.

Ligesom mange andre steder i revisions- og rådgiverbranchen er krisetegnene så småt begyndt at indfinde sig hos kunderne, selv om indgangen af opgaver stadig er stærk. Men selv hvis økonomien er på vej ind i en lavkonjunktur, hvor man typisk sætter nyansættelser på pause, har Thomas Fischer ikke af den grund tænkt sig at skrue ned for investeringerne i Valcons rekrutteringsaktiviteter.

”Vi ved, at det kræver en langsigtet investering at opbygge sit brand. Så selv under en eventuel kommende lavkonjunktur kommer vi til at være til stede på lige så mange karrieremesser som i dag,” siger han.

LÆS OGSÅ

Her er de mest populære konsulenthuse

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda

Ny Bain-chef går i offensiven

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

McKinsey taber terræn i Danmark

Mød konsulentbranchens vækstkometer – og sejtrækkerne