;
Deloittehuset

Inside story

Deloitte går efter arvinger til de største danske virksomheder

Kampen om at blive formuende familiers betroede rådgiver er hård blandt landets førende revisions- og rådgivningshuse. Med et nyt initiativ går landets største rådgivningshus, Deloitte, efter de kommende generationer, hvor ambitionen er at blive familiernes betroede rådgiver på de bløde eksistentielle spørgsmål.

Efter en årrække med højkonjunktur og et sprudlende M&A-marked er formuen vokset hos flere af familierne bag nogle af landets største virksomheder, og det har flere steder fået familier til at sætte formuen i spil gennem familiekontorer og tankerne om generationsskifter.

Det gælder eksempelvis i den afdøde Jysk-stifter Lars Larsens familiekontor, Lars Larsen Group. Familiekontoret er for alvor sprunget ud som en offensiv investor med store investeringer i alternativer som infrastruktur og ejendomme på linje med private family offices som Lego-familiens Kirkbi og Pandora-familiens North-East Family Office, og sådan som pensionskasserne har gjort i årevis.

Den udvikling står flere af landets største revisions- og konsulenthuse klar til at profitere på. Big four-husene har i dag alle teams, der er dedikeret til rådgivning af store familieejede danske virksomheder og familiekontorer.

En af dem er Deloitte, hvor tre partnere i dag arbejder på fuldtid med store danske familieejede virksomheder.

Deloittes ambition er at blive den førende rådgiver for landets største familieejede virksomheder; det sker i hård kamp med blandt andre rivalen PwC. Og lige nu mærker man hos Deloitte et momentum fra makroøkonomien, fortæller Søren Marquart Alsen, partner i Deloitte.

”Der er en tendens lige nu, hvor der bliver oprettet mange familiekontorer. Vi har i en lang periode haft højkonjunktur, så mange virksomheder er blevet solgt, og flere familier har derved fået en stor formue, og de finansielle markeder er mere uforudsigelige end meget længe. Så der er en masse muligheder for familierne, fordi de er formuende. De vil gerne sætte deres præg, sætte ting i gang og investere, og det vil vi gerne hjælpe dem med,” siger Søren Marquart Alsen.

Komplicerede bløde spørgsmål

Som led i bestræbelserne har Deloitte lanceret et nyt initiativ målrettet de kommende generationer i de største danske familieejede virksomheder.

Initiativet, der hedder Next Generation Navigator, samler en udvalgt skare af arvtagere til større danske familieejede virksomheder. I et lukket forum vil Deloitte hjælpe dem med at blive mere afklaret om deres fremtid i familiens selskab. Et lignende program finder man hos konkurrenterne PwC og EY. Senest rejste Deloitte til Schweiz med 11 arvinger for at blive inspireret af udenlandske historier og erfaringer med generationsskifte.

Fælles for arvingerne er, at de står over for store beslutninger om deres fremtid i familiens virksomheder. Ifølge Søren Marquart Alsen er håbet med programmet, at arvingerne og deres familier kan finde fælles fodslag i Deloitte som en slags betroet familierådgiver.

Men hvor advokatkontorer, traditionelle revisorer og corporate finance rådgiver om generationsskifter, skatteoptimering og investeringsstrategier, ønsker Deloitte at rådgive om langt mere eksistentielle spørgsmål for familien.

”Det komplicerede er den bløde side. Og det handler ikke bare om, hvorvidt sønnike eller datter er klar eller ej. Det er i stedet faciliteringen af dialogen om det. Det er essensen af generationsskifte og et succesfuldt aktivt familieejerskab,” siger Søren Marquart Alsen.

”Hvorfor ejer vi noget sammen? Hvis du som familie kan svare på det, er du kommet langt. For det er måske et simpelt spørgsmål, men jeg kan love dig for, at det kan tage lang tid at finde ud af. Det samme gælder, om man er den rette ejer af noget. De her spørgsmål, skal man kunne have en dialog om, og det vil vi gerne hjælpe med til.”

Værdier frem for afkast

Ifølge Deloitte kræver det et særligt mindset som rådgiver at forstå familierne sammenlignet med rådgivning af eksempelvis kapitalfonde, hvor der typisk skal eksekveres på en kortere tidshorisont.

”Familierne tænker typisk meget langsigtet, så det kan tit godt være det irrationelle for andre, der er det rationelle for dem. Det kan eksempelvis godt være, at der er en businesscase, der ikke viser et stort afkast på kort eller lang sigt, men det ser familierne bort fra, da det i højere grad er familiens værdier og dens langsigtede mål som er vigtige,” siger Deloitte-partneren.

Ifølge Center for Ejerledede Virksomheder, som Industriens Fond og CBS står bag, er 80 procent af alle danske virksomheder ejerledede. Derfor har Deloitte defineret sin målgruppe som store familieejede selskaber, hvor intentionen er, at virksomheden skal blive i familien. Derudover skal familien være aktiv enten i bestyrelsen eller i form af andre ledende poster.

Og trods Danmarks beskedne størrelser er der flere giganter, som konsulenthusene kan jagte. På listen over verdens 500 største familieejede virksomheder optræder således hele 7 danske virksomheder. På en 143.-plads finder man United Shipping & Trading Company, som er stiftet af fynske Torben Østergaard-Nielsen, mens Danfoss, Lego, Jysk og Holch Povlsen-familiens holdingselskab Heartland samt Grundfos også er med på listen.

 

Læs mere

Deloitte på partnerrov hos ærkerival

Krise afløst af vild vækst. Her er revisionshusene, der stormer frem

Revisorboss færdig efter intern ballade

Revisorernes nye direktør jagter politiske venner til advokatopgør

Ny rapport udløser granatchok i advokatbranchen

Revisionskæmper tager opgør med flere års prispres

Ny topchef i KPMG vil sætte turbo på revisionsforretning

Revisionshus i offensiven på markedet for uvildig økonomisk rådgivning

Fyring af topchef i revisionsgigant vækker undren