;
Fit to compete

Kultur

Dræber tavsheden og kulturen virksomhedens nye strategi?

Bogen ’Fit to Compete’ er værdifuld selvhjælpsbog til strategiimplementering, som er fyldt med gode cases til at implementere en rigtig strategi, selv om medarbejdere og virksomhedens kultur stritter imod.

De fleste topledere har prøvet det. Strategien er klar, processen i topledelsen og bestyrelsen har været langstrakt, men nu er den nye strategi, som skal give virksomheden ny retning og konkurrencekraft klar til at blive præsenteret for alle ledere og medarbejdere.

Præsentationen er vellykket, men hurtigt står det klart, at der ikke sker noget. Hvorfor? Det er så indlysende, hvad den nye strategi er, og hvorfor den er nødvendig – set fra topledelsens perspektiv.

Men tavshed og virksomhedskulturen gør modstand. Grundlæggeren af modern management, Peter Drucker, har sagt det meget præcist: ”Organizational culture eats strategy for breakfast, lunch and dinner”.

Bogens forfatter, Michael Beer, har som professor på Harvard Business School i mere end 30 år forsket og været konsulent i mange globale store virksomheder. Hans erfaringer er nu samlet i en meget læseværdig bog, som giver masser af inspiration til, hvordan man kan implementere strategier på en anden måde.

Michael Beer har udviklet en innovativ metode, the strategic fitness process, som er afprøvet og har vist sit værd i et utal af virksomheder over hele verden. I al sin enkelthed handler det om at få sandheden frem om virksomhedens evne til at konkurrere – og dens styrker og svagheder. At få sandheden frem kræver, at alle ledelsesniveauer er villige til at fortælle, til at lytte og til at høre den reelle sandhed.

Boganmeldelse

Titel: Fit to Compete. Why Honest conversations about Your Company’s Capabilities Are the Key to a Winning Strategy.
Af: Michael Beer
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sider: 275
ISBN: 978-1-63369-230-5
Pris: 300 kroner
5 af 6 stjerner

En værdifuld selvhjælpsbog til strategiimplementering – fyldt med gode cases

Bogen indeholder en trin for trin-guide, hvor man bliver ledt gennem de ni trin i Beers model.

Det er beskrevet i detaljer, hvordan man skal gøre, og undervejs i bogen er der krydret med masser af gode cases fra forskellige virksomheder i forskellige størrelser og i forskellige industrier, hvor man får et godt indblik i, hvorfor mange virksomheder har svært ved at få omsat deres nye strategi til handling i organisationen.

Som læser får man ikke blot eksempler på, hvorfor det er svært, og hvor det er gået galt, der er også masser af gode eksempler på, hvad man kan gøre i stedet. Det er virkelig en bog, der er værd at læse og blive klog af, hvis man vil skabe en winning strategy, som kan slå konkurrenterne af banen.

Meget forenklet går metoden ud på, hvordan man i løbet af 6-8 uger får sat en proces op, hvor man får involveret hele organisationen i strategiarbejdet – fra topledelse til alle niveauer ud i organisationen.

Topledelsen går forrest for at vise alvoren. De mest talentfulde og markante ledere fra alle niveauer i organisationen udvælges til at indsamle data via personlige interview fra en bred medarbejderskare i organisationen. Data skal handle om organisationens styrker, og hvad der kan gøres bedre for at få strategien implementeret.

Resultaterne præsenteres for topledelsen i ubearbejdet form, dialogen og feedbacken giver anledninger til justeringer og handlingsplaner.

Via denne proces får man ærligheden frem i organisationen, så der kan handles på den. Processen kortslutter det velkendte rockwoollag i organisationen, så topledelsen får adgang til ærlig og åben feedback fra organisationen.

Ærlig, åben og kollektiv dialog er vejen frem

Forandringer er ofte så indlysende, men er så svære at få omsat til virkelighed. Der er mange forhindringer undervejs. Bogen giver en god liste af ’dræbere’ i organisationen, som ofte er årsagen til, at selv de bedste strategier lider en krank skæbne.

Fra listen kan nævnes de velkendte: uklar strategi, uklare værdier, for mange konfliktende prioriteter, ineffektiv ledelse, manglende samarbejde på tværs af organisationen, dårlig kommunikation.

Der er masser af inspiration til, hvordan man kan få bugt med disse dræbere.

Hovedbudskabet i bogen er, at ærlig, åben og kollektiv dialog om virksomhedens styrker og svagheder på tværs af hele organisationen er en klar forudsætning for at lykkes.

At tegne et glansbillede fra topledelsen, som ligger langt fra virkeligheden, og ikke at lytte til medarbejdernes input er ikke vejen frem til at få en ny strategi til at leve. Det giver i stedet mistillid og modstand mod forandring i organisationen.

Uanset hvor du befinder dig i organisationen som leder, så kan du lære meget nyt ved at læse denne bog. Den er lettilgængelig, så gå hellere i gang.

 

Af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør i ATP og Udbetaling Danmark.

 

LÆS OGSÅ

Små reflektioner om kunst og ledelse

Konsulenten skal bidrage med metode, ikke ekspertviden

Sådan får vi flere kvinder i ledelse

Se forretningsudvikling i et helt nyt perspektiv i blændende ny bog

Få dine medarbejdere med, og skab fælles retning

Simple råd til mandlige ledere med lederskab i ubalance

Projektledelsesnørderi til den store guldmedalje

Klummebog er ærlig underholdning

Bliv klogere på cybersikkerhed med højaktuel bog