joe and the juice web

Inside story

Dyr vækst presser kapitalfonds juicekomet

Joe & The Juice har med to kapitalfonde i ryggen iværksat en ambitiøs vækststrategi i USA, men kæden har udfordringer med at finansiere væksten på basis af den daglige drift. Kædens ejere er derfor i dialog med blandt andre Goldman Sachs om at tilføre et trecifret millionbeløb.

Den danske juicevirksomhed Joe & The Juice, der ejes af to kapitalfonde, Valedo og General Atlantic, har gennem længere tid jagtet en ambitiøs vækststrategi på det amerikanske marked.

De mange nye juicebarer på den anden side af Atlanten skal efter planen være det, der sikrer de to fonde en succesfuld exit på børsen i New York, der gennem længere tid har været det ultimative mål for juicekædens ekspansion.

Den danske virksomhed er imidlertid løbet ind i ganske betydelige udfordringer i forsøget på at udrulle sit koncept i USA.

De mange nye juicebarer på dyre lokationer er bestemt ikke billige, og selv om Joe & The Juices danske forretninger fortsat leverer udmærkede resultater, er det ikke nok til at finansiere den hastige amerikanske ekspansion.

Allerede ved seneste årsregnskab havde juicekæden en gæld på 650 mio. kr. til primært SEB, og den gæld er nu på et niveau, hvor det ikke længere giver mening at udvide kreditten.

InsideBusiness erfarer således fra en række kilder med indgående kendskab til den aktuelle situation i Joe & The Juice, at de to fonde bag kæden netop nu afsøger mulighederne for at få frisk kapital ind, der kan være med til at finansiere væksten.

Vurderingen er, at der er brug for et trecifret millionbeløb for at holde Joe & The Juice på vækstsporet, uden at det giver problemer i forhold til banken eller likviditeten.

Flere højtplacerede kilder internt i virksomheden bekræfter over for InsideBusiness, at der aktuelt er behov for omkring 200-300 mio. kr.

Man har derfor blandt andet forhandlet med den amerikanske gigant Goldman Sachs om en løsning, hvor storbanken eksempelvis giver den danske virksomhed et ansvarligt lån og til gengæld får en ejerandel samt en option på at stå for børsnoteringen af kæden, når det bliver aktuelt.

Flere udfordringer i USA

Det var, da den internationale kapitalfond General Atlantic købte sig ind i Joe & The Juice i efteråret, at der for alvor blev sat skub i planerne om at etablere kæden på det amerikanske marked. Men selv om der er blevet åbnet talrige nye juiceforretninger i USA, kæmper man fortsat med flere udfordringer på det vigtige marked.

En helt central problemstilling er ifølge InsideBusiness’ oplysninger, at kæden befinder sig mellem to stole, når det handler om, hvorvidt man skal markedsføre sig som en sundt alternativ eller som en fastfoodkæde. I USA vil man typisk skele til, om råvarerne er økologiske, hvilket Joe & The Juice ikke kan leve op til. Til gengæld er portionerne alt for små til det, som amerikanerne er vant til, når de køber fastfood fra de etablerede kæder.

Endelig har Joe & The Juice herhjemme en meget stærk virksomhedskultur, hvor unge ‘juicere’, høj musik og et stærkt sammenhold er en fasttømret del af succesen. Den del af forretningen har vist sig vanskeligere at kopiere uden for landets grænser, og i et forsøg på at fastholde ambitionen om høj vækst i USA og samtidig fortsat fokusere på at skabe vækst i salget i den danske del af kæden har Valedo og General Atlantic på det seneste forsøgt at overtale kædens oprindelige idémand, Kaspar Basse, til igen at tage større del i den daglige drift.

Basse har indtil videre tjent over 400 mio. kr. på at sælge ud af sine aktier i juicekæden, først til svenske Valedo i 2013 og siden til General Atlantic tre år senere. Han har stadig stor betydning internt i koncernen, men fra ejernes side er man bekymret for, hvorvidt Basse fortsat har samme passion for at drive kæden i det daglige.

Tabte penge i 2017

Det seneste årsregnskab fra holdingselskabet bag Joe & The Juice viste i 2017 en kraftig vækst i omsætningen, der nærmer sig 800 mio. kr. Kæden havde dog svært ved at tjene penge, blandt andet på grund af store udgifter til renter og afdrag på koncernens gæld.

Samlet set tabte man 27 mio. kr. efter skat, mens man på EBITDA-niveau havde et overskud på godt 115 mio. kr. Allerede dengang fremstod koncernen som relativt gearet, og det er den gearing, fondene bag kæden nu forsøger at gøre noget ved.

Mens General Atlantic først kom med i ejerkredsen i 2016, har svenske Valedo allerede sikret sig et solidt afkast på investeringen. Flere af fondens investorer bekræfter da også over for InsideBusiness, at man er bekendt med udfordringer i Joe & The Juice, men at Valedo ser ud til allerede nu at have sikret sig et godt afkast.

Også udfordringer med lakrids

InsideBusiness har forgæves forsøgt at få en kommentar fra tidligere topchef i Bang & Olufsen Tue Mantoni, der er formand i Joe & The Juice.

Netop Mantoni er ligeledes formand for en anden af Valedos danske investeringer, nemlig Lakrids by Johan Bülow. Ligesom kapitalfondens juiceinvestering oplever modgang for tiden, har lakridsfirmaet også haft visse udfordringer, siden Valedo overtog styringen. Den ventede vækst er således udeblevet: Hvor fonden havde sat næsen op efter en indtjening på 40 mio. kr. før renter og afskrivninger, kom firmaet ud af 2017 med et beskedent plus.

Der er således også i Valedos bagland flere investorer, der er bekymrede for, hvorvidt den svenske fond på sigt vil formå at skabe et godkendt afkast på den investering, mens Joe & The Juice allerede har leveret varen i form af et godt afkast.

 

LÆS MERE

Banker risikerer store tab på kapitalfondes kriseramte selskaber

Global M&A-rådgiver klar til dansk ekspansion

Giftig budproces sender købere på flugt

Pengestærke købere i infight om Danicas uønskede forretning 

Ombejlet guldæg jagter pengestærk medejer