Berlingske web

Inside story

Ejer klar til salg af Berlingske

Efter ti års ejerskab gør De Persgroep nu klar til at sælge Berlingske Media, der ud over selve Berlingske også omfatter Weekendavisen og B.T. De potentielle købere er i fuld gang med at hyre rådgivere, der kan hjælpe med at strikke et bud sammen, erfarer InsideBusiness.

Den belgiske mediekoncern De Persgroep, også kendt som DPG Media, er efter ti års ejerskab af det danske mediehus Berlingske Media nu i al fortrolighed i færd med at sætte koncernen til salg.

Flere af de potentielle købere, heriblandt flere store nordiske mediehuse, er i kulisserne i fuld gang med at positionere sig til en mulig budkrig, hvor man som minimum forventes at skulle stille med 100 millioner euro svarende til omkring 750 millioner kroner for at komme i betragtning.

InsideBusiness erfarer således, at en række pengestærke spillere i industrien netop nu er ved at sammensætte det hold af rådgivere, der skal bistå de mulige købere i den forestående salgsproces.

Ud over selve Berlingske omfatter koncernen også udgivelserne Weekendavisen og B.T., men ifølge flere af de potentielle købere, er det især de to førstnævnte medier, der tegner sig for værdien af selskabet.

Tabloidmediet B.T. har således længe kæmpet med dårlig økonomi og tabte sidste år knap 20 millioner kroner på driften blandt andet som følge af lukningen af den fysiske avis, og derfor betragter flere af de interesserede bydere primært mediet som en nedlukningscase.

”Det er selve Berlingske og Weekendavisen, der repræsenterer værdien i koncernen. Begge medier er veldrevne og derfor interessante, men hvor den præcise fordeling er i forhold til værdisætningen, er endnu for tidligt at sige. Dog ser det ud til, at man som køber skal være i stand til at dokumentere, at man kan løfte et opkøb rent finansielt for at få adgang til datarummet,” forklarer en af de mulige købere til InsideBusiness.

Tidslinje over Berlingskes ejerskab

2000: Ejerne bag Det Berlingske Office med A.P. Møller-Mærsk i spidsen sælger koncernen til norske Orkla Media, der betaler i alt 1,9 milliarder kroner for at blive eneaktionær efter en budkrig, hvor kapitalfonden EQT også var blandt bejlerne.

2006: Den britiske mediekoncern Mecon køber Orkla Media, herunder Berlingske, for 7,5 milliarder kroner, men finanskrisen og en voldsom gearing sætter koncernen og den britiske frontfigur David Montgomery under pres.

2014: Mecom sælger Berlingske Media og hollandske Wegener til belgiske De Persgroep for en samlet pris på 1,832 milliarder kroner i en handel, hvor belgierne må tage det danske mediehus med i handlen.

Andre peger samtidig på, at salget af Berlingske er en helt naturlig konsekvens af, at De Persgroep som udgangspunkt ikke var synderlig interesseret i det danske mediehus, da man overtog virksomheden i 2014.

Oprindelig betalte de nuværende ejere nemlig over 1,8 milliarder kroner for at overtage Berlingske sammen med hollandske Wegener fra den stærkt gældsplagede ejer Mecom, men det var især den hollandske koncern, som køberne dengang var interesserede i.

Da medierne blev solgt i en samlet handel, vides det ikke, præcis hvad De Persgroep betalte for Berlingske, men i koncernens øverste danske selskab har det danske avishus siden første færd stået noteret for en bogført værdi på 900 millioner kroner.

I en mail fra DPG Media skriver kommunikationschef Babet Verstappen, at man af princip aldrig kommenterer eventuel M&A-aktivitet eller andre former for forretningsmæssige handler.

Flere strategiske købere

Blandt de mest oplagt købere af Berlingske er norske Schibsted, ligesom svenske Bonnier ifølge InsideBusiness’ oplysninger følger situationen tæt og ventes at blande sig i kapløbet, når en regulær budproces skydes i gang.

Også landets næststørste private mediekoncern, Jysk Fynske Medier (JFM), har ifølge flere kilder længe haft et godt øje til Berlingske. Her er udfordringen dog det prisskilt, ejerne har sat på koncernen, da det store lokalmedie efter flere år med presset indtjening ikke forventes at kunne løfte et bud på egen hånd.

Flere i markedet spekulerer derfor i, at JFM potentielt kunne slå sig sammen med en stærkere spiller såsom norske Amedia i forsøget på snuppe Berlingske. Tidligere har der mellem de to parter været dialog om et muligt samarbejde, hvor nordmændene eksempelvis kunne købe en minoritetspost i JFM, men de drøftelser blev ikke til noget.

Nu er situationen dog en lidt anden, da Amedias noget større finansielle muskler kunne være den danske spillers adgangsbillet til kampen om Berlingske.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra direktør i JFM Jesper Rosener.

 

Læs mere

Kapitalfonde med i slutspillet om Saxo Bank

Tunge investorer brænder fingrene på grønt bileventyr

Bydere lurer på børsnoteret it-selskab

Her er kapitalfondenes mest opsigtsvækkende konkurser

Sydbank har 100 millioner i klemme i kapitalfonds konkurs

Kapitalfond henter profil med fortid fra konkurrent

Topkonsulenter mærker optimisme i kapitalfondsbranchen. Men presset for exits stiger

Altor klar til milliardsalg af genrejst industrikoncern