;
førstehjælp til stressramte

Kultur

En virkelig brugbar bog om stresshåndtering

Bogen ’Førstehjælp til stressramte’ kan virkelig hjælpe, hvis man har brug for at komme ud af en dårlig stressspiral, eller har brug for at hjælpe andre til det.

Det er en af den slags bøger, som psykologiprofessor Svend Brinkmann engang ville have rynket på næsen ad. Nu er han lidt i samme båd, og så er det nok også en af den slags selvhjælpsbøger, som de fleste af os godt kan se alvoren i. Ikke fordi alle bøger om at komme gennem stresssygdomme er lige fantastiske – langtfra. Men de seriøse af dem kan gøre en del gavn.

Marie Kingstons bog ’Førstehjælp til stressramte’ er en af den slags bøger, der er i den mere brugbare og seriøse ende. Dette, til trods for at titlen godt kan give en fornemmelse af, at vi er i den lette genre.

Det er da heller ikke en af de tunge teoretiske ender, vi befinder os i, selv om man klart fornemmer en høj faglighed hos forfatteren.

Bogen er bygget op som en rigtig selvhjælpsbog trin for trin. Som en slags grønspættebog, hvor man hurtigt kan dykke ned i det emne, man lige har brug for.

Og så har den en anden kvalitet i forhold til overskuelighed. Den er inddelt i tidsmæssige faser. Før, under og efter at stressen har ramt en. Det fungerer læsermæssigt rigtig fint.

Det er ikke første gang, Marie Kingston kaster sig ud i den slags selvhjælpsbøger. Hun har tidligere skrevet til cheferne om problemet i ’Stop stress – håndbog for ledere’ sammen med Malene Friis Andersen.

Nu er det så medarbejderne, der skal have en selvhjælpende hånd. Bogen har fem dele. En introduktion og en afslutning og så altså en del om hver af de tre faser i den stressramtes liv før, under og efter.

Boganmeldelse

Titel: Førstehjælp til stressramte
Af: Marie Kingston
Forlag: Klim
Sprog: Dansk
Sideantal: 187
Pris: 200 kroner
ISBN13: 9788772044675
4 af 6 stjerner

Hvad gør stress ved os

Lidt skolastisk skal vi igennem en indledning om, hvad stress er, og hvad den gør ved os.

Budskabet er for de fleste måske nok velkendt. Stress opstår i sammenhæng med forskellige aktører og faktorer, og dette beskrives i en såkaldt IGLO-model: individ, gruppe, ledelse og organisation.

Man kan sige, at stress opstår i et spænd mellem den enkelte og verden omkring den enkelte. Det er ikke den enkeltes skyld, og det er ikke samfundets skyld. Begge parter har en del af skylden.

Og så er stress et mismatch mellem det, der kaldes for belastningsfaktorer og ressourcer. Når ubalancen indfinder sig, er det, at vi begynder at gå ned ad stresstrappen. Trin for trin ned ad en trappe, hvor temperaturen går fra en behagelig tempereret temperatur til glohed udbrændthed.

De fleste af os har nok i kortere eller længere perioder oplevet at være stresset på arbejdet. Det første af de tre hovedkapitler handler om det.

At være stresset på arbejdet er ligesom billedet af frøen, der langsomt lader sig koge, når vi stille og roligt skruer op for temperaturen på vandet. Hvis vi lige gik lidt på afstand af det, vi udsætter os for til dagligt, ja, så ville vi aldrig påtage os det pågældende arbejde. Vi er ofte ikke designet til at leve det arbejdsliv, vi lever.

De hjælpende råd handler om at få talt med sin leder om situationen. Få prioriteret og sat ord på, at du står i en uholdbar situation. Find ud af, hvad der er vigtigst for dig selv, når du er på arbejde – og når du har fri (i parentes bemærket). Hvad er det, du skal, og hvad er det, du kan gøre.

Når det så er gået galt, er det andre råd, der skal følges. For de fleste er det et chok, og nu skal der så ro på. Du skal genfinde dig selv. Følelser tager over, og det er tid til at dyrke krop og sjæl.

Det kan godt virke lidt blødt og abstrakt, men den lidt kontante rådgivning, bogen giver, er rimelig nøgtern. Der er ikke så meget med røgelsespinde og yin og yang. Det er absolut en god balance, man som læser får her.

Når det værste er overstået, kan man så tage fat på det sidste af de tre hovedkapitler om, hvordan man vender tilbage til jobbet. Det er tid til: Førstehjælp til dig, der er tilbage på arbejde efter en sygemelding.

Igen er rådet noget med prioritering af, hvad man bruger sin tid på. Et enkelt råd er at opdele opgaverne i grønne, gule og røde. Fra lette behagelige opgaver til svære belastende opgaver. Og, så inddele arbejdsdagen med mest grønt og meget lidt rødt. Efterhånden kan man så ændre på farvesammensætningen.

Uanset prioritering og farvelægning så er rådet dog også, at man skal overveje, om man vil vende tilbage til det samme liv, eller om det er på tide at prøve noget andet. Komme ud af offerrollen som den stressramte.

Alt i alt en bog i den seriøse ende. Det er derfor ikke en bog, man har liggende på natbordet eller har som hyggelæsning. Det er der for meget taktopdeling i rådgivningen over.

Det er en førstehjælpsbog, som man tager frem, når man har brug for hjælp. Og, selv om den er skrevet til medarbejdere, gør den faktisk også gavn på en leders bogreol.

Anmeldelse af: James Høpner, efteruddannelseschef, Praktiserende Lægers Organisation Efteruddannelse

LÆS OGSÅ

Lær at markedsføre som Elon Musk

Ledelsesteori overført til forældre: Genial tilgang til optimering af familielykke

Sådan leder du med inspiration fra de bedste

Innovationen rykker væk fra Silicon Valley

Blandet anmeldelse af Pikketys digre værk

Teknologiske fremskridt er ikke forbandede

Dræber tavsheden og kulturen virksomhedens nye strategi?

Små reflektioner om kunst og ledelse

Konsulenten skal bidrage med metode, ikke ekspertviden

Sådan får vi flere kvinder i ledelse