Sponsoreret artikel

Er intranettet et godt værktøj eller en unødig plage?

Der er delte meninger om intranettet og dets fordele og ulemper. Kan virksomhederne overhovedet bruge intranettet i dag, eller er det blot en forældet drøm?

Er intranettet et godt værktøj eller en unødig plage? Svaret afhænger nok i høj grad af, hvem man spørger. Det er nok de færreste, der ikke har hørt om de famøse Forældreintra i løbet af de sidste par år. Her var dommen klar – den tidligere regerings stresspanel anbefalede at lukke Forældreintra, da det var med til at stresse både forældre, lærer og elever.

Forældreintra var – og er – således et glimrende eksempel på, hvad et intranet kan medføre, hvis ikke det bruges korrekt. Og netop det faktum, at det virkede som en stressfaktor for både lærer, forældre og elever understreger blot, at et intranet, der ikke er nøje gennemtænkt, hurtigt kan få konsekvenser for forskellige brugere heraf.

Den viden er ikke blot brugbar i folkeskolen – den er i høj grad også vigtig i det danske erhvervsliv, hvor intranettet også fylder i dagligdagen på godt og ondt. Men hvordan kan virksomhederne sikre sig, at intranettet bliver et brugbart værktøj og ikke blot en unødig plage, der tilmed stresser de ansatte?

Se intranettet som mere end blot en informationskanal

Ovenstående spørgsmål er der ikke nødvendigvis et entydigt svar på. Skal intranettet fungere ude i de danske virksomheder, er det imidlertid vigtigt, at de ansvarlige tænker nøje over, hvad netop deres intranet skal bruges til.

Og det er her, at mange virksomheder begår den største fejl – at introducere et moderne intranet uden på forhånd at have opsat rammer for anvendelsen af intranettet, og samtidig ikke klart og tydeligt at have kommunikeret disse rammer ud til virksomhedens ansatte. Hvis de ansatte ikke er instrueret i brug og formål med intranettet, kan det blive en lang og sej kamp at få gjort intranettet til et brugbart værktøj.

Det moderne intranet

Og hvad skal virksomhedens intranet så bruges til? I dag er det moderne intranet mere end blot en kommunikationskanal – det er en samlet platform, hvor der både kommunikeres, men også foregår vidensdeling blandt medarbejderne. Og nok så vigtigt er det også en platform, hvor der er adgang til de værktøjer, medarbejderne bruger i det daglige arbejde.

På den måde er intranettet ikke længere blot en kommunikationskanal – det er den platform, der samler alle værktøjer og al viden, der er brug for i løbet af arbejdsdagen. Og lykkes det at skabe en sådan platform og instruere de ansatte i brugen heraf – ja så er der også plads til det moderne intranet anno 2020.