Der er stadig stor efterspørgsel på de ydelser, som landets førende kommunikations- og PR-bureauer leverer, og den efterspørgsel er ikke blevet mindre i en tid præget af store forandringer.
Det afspejles også i flere store bureauers regnskaber, og flere selskaber indkasserede i 2023 store summer i både omsætning og på bundlinjen.
Bureauerne har altså fortsat kronede dage, og intet tyder på, at fremgangen vil stoppe foreløbig. Men hvis bureauerne stadig skal være relevante, skal de kunne tilbyde kunderne noget mere på hylderne end de vante varer.
Det er budskabet fra Skandinaviens største kommunikationsbureau, Geelmuyden Kiese.
”Verden er blevet mere kompleks, og tingene sker i et vanvittig højt tempo. Den frie tilgængelighed af kommunikation og information har gjort, at det som virksomhed er blevet en markant sværere øvelse at kommunikere end for bare 10 eller 20 år siden. Det stiller markant højere krav til ikke blot virksomhederne, men også til rådgiverne,” siger Mikkel Bendtsen, administrerende direktør i Geelmuyden Kiese.
Geelmuyden Kiese har som ambition at gå forrest i den udvikling, og derfor kommer bureauet til at fokusere på at være et samfundsbureau, som Mikkel Bendtsen kalder det.
Det vil konkret sige, at Geelmuyden Kiese i stigende grad skal være med til at sørge for, at virksomhederne skaber forandringer for samfundet generelt.
Ambitionerne er oppebåret af et 2023-regnskab, der viser en rekordomsætning på 74,4 millioner kroner, og også bruttofortjenesten steg med 18 procent. På indtægtssiden er Geelmuyden Kiese altså dermed førende i feltet, når man kigger på andre PR- og kommunikationsbureauer.
Både driftsresultatet og bundlinjen led dog nogle knæk sammenlignet med året forinden, men det skal ses i lyset af flere store investeringer, herunder især rekruttering af medarbejdere.
”Hvor vi tidligere har rekrutteret nogle meget dygtige kommunikations- og public affairs-folk, er vi i højere grad begyndt at rekruttere og uddanne folk med branchekendskab inden for sektorerne. Det gør vi, så vi netop kan kombinere forståelsen af, hvad der sker med kommunikationsforståelsen i de enkelte sektorer,” siger Mikkel Bendtsen.
Hård, men nødvendig beslutning
Siden han overtog posten fra Karne Lykkebo i oktober 2022, har Mikkel Bendtsen sat strøm til oprustningen på en række nøgleområder, heriblandt corporate og finansiel kommunikation, public affairs og rådgivning inden for sektorer som mobilitet, energi og teknologi.
Alt sammen som et led i en omprioritering i strategien, der i bund og grund handler om at arbejde mere sektorfokuseret. Især fordi han kan se, at kunderne i højere grad ikke længere efterspørger rådgivning udelukkende med udgangspunkt i faglighed, men også med en højere grad af forståelse for de samfundsmæssige og politiske dynamikker, der påvirker forretningen.
Det nye fokus har også bevirket, at en række arbejdsopgaver og -områder internt i butikken har måttet gennemgå omrokeringer. Det blev tydeligt tidligere i år, da bureauet valgte at nedlægge sin afdeling for kultur, sport og underholdning og måtte opsige tre medarbejdere, heriblandt afdelingens chef, Morten Crone Sejersbøl.
For Mikkel Bendtsen var beslutningen ikke nem, men den var nødvendig i en situation, hvor konkurrencen er benhård, og hvor man som bureau bliver nødt til at gennemgå sine forretningsområder.
Kort sagt kan man som bureau ikke længere udelukkende falde tilbage på de traditionelle værktøjer og ydelser, mener Mikkel Bendtsen.
“Da jeg begyndte i kommunikationsbranchen, bestod opgaverne i et klassisk PR-opdrag såsom pressehåndtering af bestemte produkter. Den tid er nok forbi, ikke blot fordi medierne og kommunikationskanalerne, men også samfundet og bureauerne har udviklet sig. Det betyder, at hvis man vil arbejde med projekter, der har en betydning for samfundet – hvilket kunderne i stigende grad også efterspørger – skal man kunne arbejde markant mere integreret på tværs af discipliner,” siger Mikkel Bendtsen og tilføjer:
“Det er også der, hvor vores forretning trives, og hvor vi har succes: Når vi får lov til at kombinere det, vi kan inden for både politisk interessevaretagelse, kommunikation, pressehåndtering, digitalisering og så videre i et arbejde, der sætter et aftryk på samfundet.”
Kernediscipliner ændrer sig
Geelmuyden Kiese er dog ikke de eneste, der agter at agere i samfundets tjeneste i deres ydelser til kunderne. Især de store managementkonsulenter gør klar til at sætte sig på de store megatrends inden for især bæredygtighed.
Spørgsmålet er så, hvordan Geelmuyden Kiese i så fald kan stå distancen i den konkurrence. Mikkel Bendtsen erkender da også, at der er kommet mange om buddet, men det får ham ikke til at ligge søvnløs om natten.
For ham består Geelmuyden Kieses styrke netop i sin identitet som et bureau tæt knyttet til samfundet, det vil sige et bureau, der kan servicere kunderne på en måde, så både de og bureauet selv kan gøre en forskel.
Han påpeger samtidig – uden at nævne navne – at mange af de managementkonsulenter, som bureauet naturligvis også konkurrerer med, er dygtige til at optimere allerede eksisterende forretninger med udgangspunkt i de store tendenser i samfundet.
Her kan Geelmuyden Kiese med sin identitet som et bureau tæt knyttet til samfundet tilbyde et alternativ, mener Mikkel Bendtsen.
“Vores blik består snarere i at kigge på samfundet og den politiske regulering, og hvordan vores kunder ikke blot kan navigere i det, men især også arbejde hen imod at ændre samfundet og den politiske regulering,” siger han.
Deri ligger der også overvejelser om, hvordan klassisk public affairs vil udvikle sig i branchen, og hvordan Geelmuyden Kiese kan passe ind i den udvikling.
For Mikkel Bendtsen er der ingen tvivl om, at discipliner som public affairs, PR og kreativ kommunikation vil blive endnu tættere vævet sammen fremover i udviklingen mod at skabe reelle forandringer i samfundet.
Udvikling, der stiller større krav til både indkøbere og rådgivere. Men det er også en udvikling, hvor Geelmuyden Kiese har nogle særdeles stærke kort, mener Mikkel Bendtsen.
”Jeg oplever, at kunderne bliver dygtigere og dygtigere til at købe ind og stiller endnu større krav til, at vi som rådgivere forstår at arbejde på tværs af disciplinerne. Og at vi virkelig forstår deres marked og forretning i dybden. Den udvikling vil kun tage til og er blandt andet det, der ligger grund for vores fortsatte sektorspecialisering i Geelmuyden Kiese,” siger han.
Læs mere
Konsulentmarked går lysere tider i møde – men kunder skærer store projekter fra
Her er de førende kommunikationsbureauer – opkøbsbølge lurer
Managementkonsulenter vejrer morgenluft efter svært 2023. Disse temaer vil fylde i år