leading transformation

Kultur

Forandring gennem det du ikke umiddelbart kan se

Det er utrolig svært at drive forandringer igennem i sit arbejdsliv. Vi forfejler forandringer på grund af frygt, vaner, politik og manglende fantasi, skriver vores anmelder af denne uges spændende ledelsesbog.

Alle ved, at det er ledernes ansvar at drive forandringer. Nødvendige forandringer i et hurtigt skiftende teknologisk miljø og en omverden, der skifter hurtigere og hurtigere.

Størsteparten af disse nødvendige forandringer fejler eller bliver ikke, som vi egentligt havde tænkt dem. De fejler ikke på grund af grundlæggende teknologiske eller strategiske udfordringer. De fejler på grund af os mennesker og vores grundlæggende forhold til forandringer. Vi forfejler forandringer på grund frygt, vaner, politik og manglende fantasi.

Fra transformation af virksomheder til transformation af dit eget liv

Denne bog stikker kniven dybt i det sår. Hvorfor er det, at vi mennesker er så dårlige til forandringer i vores arbejdsliv? Bogen prøver at give et svar og ikke mindst en metode til at initiere og sikre en bedre forandring og ikke mindst fastholdelse af forandringer.

Bogen fra Harvard Business Review er skrevet af Nathan Furr, professor i strategi og Innovation ved Insead, Kyle Nel, CEO og co-funder af flere virksomheder, og Thomas Zoëga Ramsøy, founder af Neurons Inc. samt tidligere leder ved CBS og KU’s enheder for neurovidenskab. Denne trio – en leder, en akademiker og en hjerneforsker – har i fællesskab skrevet denne absolut læseværdige bog. Med herlige vinkler fra hver af de tre forfatteres fagområde.

Boganmeldelse

Leading Transformation. How to Take Charge of Your Company’s Future
Af: Nathan Furr, Kyle Nel og Thomas Zoëga Ramsøy
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 256
Pris: 32 USD
ISBN-13: 9781633696556
5 stjerner

Cases og erfaringer frem for et akademisk ridt

Selv om alle tre forfattere har en ph.d., er bogens udgangspunkt det praktiske udgangspunkt: Hvad har virket, hvad har ikke virket i de organisationer, de tre har arbejdet med og for.

Mange bøger om transformation og forandringer er desværre mange gange et alt for akademisk ridt omkring psykologi og forandringsteori. Denne bog er med sit teoretiske fundament og analyse i orden for praktikere skrevet af praktikere.

Transformationsprocessen – tre tydelige trin og en vigtig kerne

Bogen er bygget op om én vigtig kerne: Hvordan sikrer vi den adfærdsmæssige forandring. Jeg har i mange år sagt, at den eneste måde, en virksomhed kan implementere en strategi på, er at få nogen / alle til at gøre noget andet, noget mere eller noget mindre end det, de plejer.

Nu får jeg i denne bog endnu et argument. I bogen er der beskrevet de tre gennemgående trin, der skal til for at sikre adfærdsmæssig forandring. Hver af de tre trin får hver sit afsnit i bogen. Godt rammesat. Masser af gode eksempler og god læsning.

Første trin – det strategiske narrativ. Sikring af den strategiske historie er udgangspunktet for, at vi som mennesker og organisation får øjnene op for og flyttet grænserne for, hvad der kan lade sig gøre.

Andet trin – fjern flaskehalsene. Få styr på de fundamentale beslutninger. Hvilken type virksomhed vil vi gerne være. Få styr på citat: ’rottereden’ af politikker, rutiner og dårlige beslutninger.

Tredje trin – etabler KPI’s og future KPI’s. Hvordan kan vi arbejde med artefakter, eksperimenter og reelt datadrevne indikatorer for at sikre motivation, fremdrift og fastholdelse. Det er her, det bliver rigtigt sjovt.

Forfatterne (Ramsøy) trækker her på deres kompetencer i ’Applied Neuroscience’. Virkelig interessant læsning og relevant. Når nu vi ved, at det traditionelle KPI-helvede og misbrugte performancemanagementsystemer for længst har spillet fallit, er dette et super input.

Jeg synes, at de tre afsnit er noget af det mest inspirerende, jeg har læst i 2018 – også selv om man fratrækker anmelderens positive bias for udgivelser fra Harvard Business Review.

Super inspirerende læsning

Bogen afsluttes med at perspektivere ovenstående værktøjer fra virksomheder til at drive udvikling af en selv. Igen ikke så meget navlepilleri, men inspirerende læsning. Kort og perspektiverende.

Og så er jeg vild med, at de afslutter bogen med dels forfatternes egne historier, dels nærmest et executive summary som tegneserie – om ikke andet, så læs dette.

Læs bogen – jeg slugte den. Velskrevet med gode cases og gode vinkler på transformationen. Gode værktøjer og virkelig en god beskrivelse af det vigtige og store arbejde, der ligger i at sikre narrativer, og at hele organisationen ser disse og får sat sin fantasi i spil.

Af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com