;
Dynamic photo, 
Colour: Daytona grey

Inside story

Forsikringsbranchen lukker ned for brodne kar

Det var en af de mest forfærdelige erstatningssager i nyere tid, der begyndte, da en fører af en hurtig, leaset og klonet Audi påkørte og dræbte en betjent på Langebro. Nu er forsikringsselskaberne i fuld gang med at screene porteføljen for tvivlsomme leasingaktører. Leasingkunderne må i stedet forsikre deres biler selv.

Billedet af en smadret sort Audi A6 Avant på Langebro i København er efterhånden gået landet rundt i forbindelse med dækningen af den 27-årige betjent Magnus Buhl Hansen, der døde af sine kvæstelser som følge af ulykken. Sagen trækker tråde til kriminelles brug af leasingbiler til diverse lyssky forretninger – og deres glæde ved at drøne rundt i hurtige biler.

Som beskrevet i DR’s ‘Pengejægerne’ i samarbejde med Kammeradvokaten var det leasingselskabet AgiLease, der havde leaset den ulyksalige Audi ud, og den var tillige en såkaldt klonet bil.

Rettelse

Det fremgik tidligere af denne artikel, at det var Protector Forsikring, der havde forsikret den ulyksalige Audi A6 fra ulykken på Langebro. Men AgiLease har oplyst, at det ikke var Protector Forsikring, selv om man på ulykkestidspunktet havde en forsikringsaftale med lige præcis Protector Forsikring.

InsideBusiness har i forbindelse med researchen til denne artikel spurgt Protector Forsikring, om man havde forsikret Audien, men derfra ønskede man hverken at be- eller afkræfte forholdet.

InsideBusiness beklager fejlen

Hos det ret store leasingselskab AgiLease bekræfter økonomichef Stefan Mørn Mikkelsen, at man i dag er forsikret hos Protector Forsikring, selv om man fortsat kan finde Købstædernes Forsikring på hjemmesiden. Han bekræfter desuden, at både forsikringspræmie og selvrisiko de seneste år er steget. Konsekvensen er, at leasingtagere vælger at forsikre deres bil selv. Dog var det ikke Protector, der lige præcis havde forsikret den Audi A6 fra ulykken.

”Det er typisk ikke os, der anmoder kunderne om at finde egen forsikring, men netop fordi kunderne via egne kanaler kan finde billigere forsikringer selv, bliver vores forsikring af og til valgt fra,” siger Stefan Mørn Mikkelsen.

AgiLease er også blevet sat i forbindelse med klonede biler. Men her oplyser leasingselskabet, at de klonede biler kommer fra underleverandører, og at man i øvrigt selv hænger på tabet, fordi forsikringsselskaberne ikke vil erstatte stjålne biler, ligesom det ret store leasingselskab har skiftet ud i ledelsen for at komme problemerne til livs.

Hos Protector Forsikring ønsker country manager Anders Blom Monberg ikke at kommentere kundeforholdet i Agilease, men Protector Forsikring er i stigende grad blevet opmærksom på risikoen ved at forsikre leasingudbydere.

”Jeg kan ikke kommentere den konkrete sag, men generelt er vi opmærksomme på de bevægelser, der sker inden for leasingbranchen. Derfor har vi også set nærmere på vores bøger og på den eksponering, vi har mod området, for på den måde at rydde op i porteføljen.”

Købstæderne har opsagt 10-15 aftaler

Endnu hårdere er man gået til værks hos Købstædernes Forsikring, som altså slap ud af AgiLease inden den fatale ulykke. Her er man meget opmærksom på leasingbranchens udfordringer, forklarer skadesdirektør Torben Bidstrup.

”Vi har skruet betydeligt ned for vores aftaler med leasingfirmaerne. Vi har ca. 30 aftaler med leasingudbydere tilbage. Og vi har over de sidste par år opsagt ca. 10-15 aftaler – alle begrundet i dårligt skadeforløb og/eller uhensigtsmæssig forretningsdrift.”

Torben Bidstrup forklarer beslutningen med, at man hos flere leasingudbydere har set mystiske forhold såsom bortkomne biler, afbrændte biler, biltyveri og fremkomsten af klonede biler, som alle er forhold, der er knyttet til leasingselskaberne.

”Det kan ses eksempler på, at nogle leasingselskaber er blevet brugt af kriminelle netværk af forskellig art, men man skal også huske på, at den største del af leasingbranchen er o.k. og driver det her fornuftigt.”

Derfor har man i Købstædernes Forsikring valgt at fastholde de leasingselskaber, som man vurderer er reelle spillere med rent mel i posen.

”Altså fleksleasing er oprindelig tiltænkt ret velbeslåede personer med god kreditværdighed, der kan skifte deres premiumbil ud hvert halve eller hele år. Det er typisk tre til fire år gamle biler fra Tyskland, som via leasing kommer ned på en pris, hvor flere kan være med.  Desværre har nogle leasingselskaber ikke styr på tingene,” siger Torben Bidstrup, som henviser til, at der kan være tale om stråmænd, bandekriminelle eller andre svindelforbundne elementer, man som forsikringsselskab ønsker at undgå.

Flere forsikringsselskaber strammer op

En rundspørge til de største danske forsikringsselskaber bekræfter billedet af en branche, som er fokuseret på at undgå at forsikre de dårligste leasingselskaber. I Topdanmark er man f.eks. især opmærksom på mindre leasingselskaber, hvor der tydeligvis kan være problemer:

”Fleksleasingbranchen består generelt af etablerede veldrevne virksomheder, hvoraf vi har enkelte forsikret. Vi har oplevet en stigning af nye mindre (sub)leasingselskaber, hvor risikoforholdene er anderledes. Fleksleasingbiler er dyre, og når skaderne sker, kan det løbe op i store erstatninger. Derfor har vi løbende vurderet udviklingen i markedet og vores eksisterende kundeportefølje,” lyder det fra Topdanmark.

Hos Gjensidige er kommunikationschef Trine Andrup udmærket klar over problemstillingerne, men glæder sig over, at selskabet fik screenet de dårligste kunder fra af leasingporteføljen i tide:

”Ja, vi har fulgt med i debatten. Vi har gennem flere år haft en række kriterier, som leasingselskaberne skal leve op til for at kunne blive kunde hos os. Det betyder, at ingen af de leasingselskaber, der er forsikret hos os, optræder i pressen netop nu. Vi har derfor heller ikke opsagt selskaber eller saneret i porteføljen på baggrund af den nuværende debat.”

If Forsikring, der har mange relationer til bilbranchen, gennemfører løbende evaluering af leasingselskaberne, og der er endda leasingselskaber, hvor man har vurderet, at man ikke ønsker at tilbyde deres kunder en privat kaskoforsikring, ligesom man har haft sager om klonede biler. Men selv om man følger den nuværende debat tæt, vil man fortsat være tæt på leasingbranchen

”Vi har i kraft af vores tætte samarbejde med mange parter i bilbranchen haft stort fokus på leasing – og de forskelle typer af leasing – fra de begyndte at komme frem. Den nuværende debat har ikke fået os til at ændre kurs,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef motor privat, If Skadeforsikring

Også i Codan er pressechef Troels Karlskov for nærværende tilfreds med de leasingselskaber, man samarbejder med.

”Vi har gennem flere år fulgt udviklingen nøje og er som altid omhyggelige med at vælge leasingpartnere, der arbejder målrettet med risikostyring. Som ethvert andet forsikringsselskab vurderer vi naturligvis løbende risikoappetitten, og vi har en række rigtig gode leasingpartnerskaber, som også omfatter fleksleasing af specialbiler, hvor der ved indtegning af nye kunder er fokus på risikostyring. Det er standardpraksis, som blandt andet handler om at undgå svindel som kloning og bortkomster. Vores oplevelse er, at vores samarbejdspartnere inden for leasing specialbiler også selv ser risikostyring som et rigtig godt værktøj til at sikre, at de gode kunder kommer ind.”

Kun fem forsikringsselskaber tilbage på markedet

I praksis er den kritiske linje over for leasingbranchen dog ikke nødvendigvis af det gode. Den gør det nemlig svært for de mindre leasingselskaber at finde en forsikringssamarbejdspartner, konstaterer CEO for DIN Forsikringsmægler, som ofte har dialog med leasingbranchen, der var været i søgelyset i en årrække.

”I takt med at selskaberne bliver bevidste om ejerne/brugere, deres eksponering samt skader og størrelsen af disse, vil flere og flere forsikringsselskaber automatisk finde branchen uinteressant og ikke forsikre den. Der er p.t. maksimum fem selskaber, som ønsker risikoen. De små leasingudbydere er ikke interessante ud fra deres volumen i forhold til eksponeringen. Derudover er det et problem, hvis de ikke har et setup, som kan bistå og understøtte i hverdagen. Der vil normalt være krav til minimum tre års dokumenteret skadeshistorik, for at der kan afgives tilbud. Det betyder, at nye udbydere har svært ved at komme ind på markedet, medmindre relationer eller forretningsplan kan redegøre for en god case for forsikringsselskaberne og kunden selv.”

Lars Kortegaard konstaterer desuden, at de mange møgsager i medierne om leasingbranchen er med til at presse de mere seriøse leasingselskaber, som også risikerer dyrere forsikringer

”De ordentlige og seriøse selskaber bliver desværre også påvirket af de spekulative og ikke seriøse udbydere. De økonomiske konsekvenser ved at indlede et samarbejde for et forsikringsselskab er enorme og vil kræve mange gode kunder for at opveje det ene firma, som enten bevidst har svindlet eller har været årsag til skader af ikke uvæsentlige summer. ”

En statslig licens er vejen frem

Hos leasingbranchen organiseres de mere seriøse spillere af brancheorganisationen Finans & Leasing. Herfra lyder meldingen fra direktør Christian Brandt, at den eneste rigtige vej frem for branchen er en form for statslig licensordning, som kan fange de brodne kar i branchen.

“Det er Finans & Leasings holdning, at der er behov for at indføre en licensordning for leasingselskaber. Det skal sikre, at alle aktører opfører sig ordentligt og seriøst. Tab vil altid forekomme, men det virker, som om nogle leasingselskaber i dag tager for store risici eller er decideret forbundet med organiseret kriminalitet. Hertil kommer problemer med klonede biler, hvor Færdselsstyrelsen må mere på banen med effektiv kontrol af brodne kar blandt synshallerne,” siger Christian Brandt.

 

LÆS OGSÅ

Vækstivrigt forsikringsselskab jagter 1 mia. kr. i præmieindtægter

Alm. Brand lurer også på Codan. Se favoritten til opkøbet

Massiv disruption rammer forsikringsbranchens it. Netcompany blæser til angreb

Forsikringsbranchen står over for revolution med nye forretningsområder

Medlemsejede forsikringsselskaber giver de børsnoterede baghjul

Kæmperegning på vej til forsikringsselskaber for elbiler

Forsikringsselskab slår svindelalarm: Stadig flere leasingbiler ‘forsvinder’

Indbygget konflikt truer Trygs fremtid