fuckitshipit

Kultur

‘Fuck it, ship it’ er mere end et one-night stand

Digitale sandheder og svar findes ikke kun i store strategier og analyser. De fleste digitale resultater bliver derimod skabt af konkrete eksperimenter og handlinger af dem, der tør. ’Fuck it, ship it’ giver med sine 69 bud på digitale muligheder anvisninger til, hvordan vi kan spare tid og forbedre arbejdsgange.

Det umiddelbart mest iøjnefaldende ved ’Fuck it, ship it’ er omslagets farvevalg (neonorange) samt titlen. De skriger begge om kap på opmærksomhed. Det er dog titlen, der løber med opmærksomheden, da den lidt smarte titel ud over at sammenfatte bogens pointe også gemmer på en stærk anekdote.

Bogens kerne er de 69 digitale muligheder, som er opdelt i 4 afsnit: eksperimenter, projekter, metoder og virksomheder. Afsnittene favner bredt, og der vil kunne findes værdi for både digitale novicer og erfarne konsulenter.

Forfatterne har en fast tro på, at der gemmer sig store muligheder for digitale forandringer, som kan startes af den enkelte medarbejder. Ved at turde frigive uperfekte produkter får vi adgang til værdifuld læring, der er et af de vigtigste brændstoffer i succesfulde digitale virksomheder.

Der skal være rum til nysgerrighed og eksperimenter for at give plads til den enkelte medarbejders engagement og evner. Og for at nå dertil skal vi turde sætte hinanden fri ved at slippe kontrollen og ikke lade os begrænse af hierarkier og procedurer.

Boganmeldelse: Fuck it, ship it

Fuck it, ship it
Af Stine Mølgaard og Jacob Bøtter
Forlag: Fat Cat Press ApS
Sprog: Dansk
Antal sider: 259 sider
Pris: 199 kroner
ISBN13: 9788797083406
5 af 6 stjerner

Alle skal være superskabere

En af bogens mest interessante ambitioner er, at vi alle skal gå fra at være superbrugere til at være superskabere i det digitale univers. Det er ambitiøst. Det kræver dog ikke, at vi skal lære at skrive kode, men derimod, at vi kan forstå den digitale verden i en sådan grad, at vi kan se mulighederne og evner at få dem omsat til værdi.

Ved at vise, hvordan den digitale verden ikke nødvendigvis behøver at være kompleks og for de få, viser forfatterne vejen til et sted, hvor alle kan skabe og ikke kun forbruge. Det er en flot ambition. Og selv om ikke alle bliver superskabere, og målet er et moonshot, er det værd at sigte mod.

Det er en meget vellykket bog, som Stine Mølgaard og Jacob Bøtter har skrevet. Der er en fin balance mellem ambition, form og indhold, Den simple stil og struktur samt forfatternes erfaringer giver en høj troværdighed, der efterlader dig med det indtryk, at det hele er muligt – du skal blot turde fuck it, ship it.

Et andet element, der bidrager til troværdigheden, er, at bogen er skabt med nogle af de selvsamme værktøjer, der bliver omtalt i bogen, for eksempel har finansiering via Kickstarter muliggjort en udgivelse uden om de traditionelle forlag.

At vi skal lære at turde udstille det uperfekte, er en stærk pointe og utvivlsomt noget, mange organisationer kan lære meget af. Udtrykket ’fuck it, ship it’ giver pointen kant og sætter en ramme for bogen, der bliver husket.

Bogen får 5 stjerner.

 

Af Kenny Fischer Mikkelsen, H&B – Hildebrandt & Brandi