;
e0ba8b5a-f4df-4f40-a02a-3dd706e3507a

Ugens Insider

GF-direktør: Rejseforsikringer bliver dyrt for os, men vi sparer på bil og indbo

Den nytiltrådte direktør for GF Forsikring, Jan Parner, overtager et selskab i god gænge med vækst på 10 pct. i 2019, mens nøgletallene er fornuftige. Nu indikerer den tidligere tilsynsprofil, at vækstplanerne skal nedtones lidt.

Det er gået stærkt det sidste års tid i GF Forsikring, som lukker 2019 med samlede bruttopræmieindtægter på 2,2 mia. kr. mod 2 mia. kr. i 2018. Desuden leverer selskabet varen med en combined ratio på 93,7, hvilket er omtrent samme niveau som 2018, mens 2017 blev lukket med 89,9. Det er med andre ord et forsikringsselskab med en fornuftig drift, i lyset af at GF Forsikring er et gensidigt selskab, der i år sender 190 mio. kr. retur til kunderne i overskudsdeling.

Aflæggelsen af 2019-regnskabet er tillige første gang, den nytiltrådte direktør, Jan Parner, træder frem og forklarer om forsikringsselskabets vej og resultater, efter at han tiltrådte for bare 10 uger siden.

Han er meget opmærksom på, at den høje vækst er baseret på kunder, der ikke belaster selskabets øvrige kunder med mange skader. For 2019 viser erstatningsprocenten en svag stigning fra 64,8 til 66,8. Det er ikke nok til, at det er alarmerende, lyder det fra Jan Parner:

Sagen kort

GF Forsikring aflægger et årsregnskab, der viser en høj vækst på 10 pct. om året. Dermed er selskabet et af de hurtigstvoksende i landet.

Tillige har GF Forsikring fået ny direktør, Jan Parner, der kommer med en årelang baggrund i Finanstilsynet. Han er overordnet godt tilfreds med selskabets performance.

Nu bliver det store spørgsmål, om selskabets lokale repræsentation med i alt 42 lokalkontorer kan fastholdes.

”10 pct. vækst på et år er ganske højt for et skadesforsikringsselskab af en vis størrelse, og når der er det, så skal man jo som gammel tilsynsmand være opmærksom på, om det er for dårlige risici, man tager ind på bøgerne. I GF’s tilfælde må man dog sige, at det er lykkedes at vokse med sund forretning. Jeg kan kun rose de kolleger, der har trukket tingene, før jeg kom til. Vi vil fortsat have vækstplaner, selv om de dæmpes lidt,” siger Jan Parner.

Hjørnestenen i GF Forsikrings vækstplan er fortsat en usædvanlig stærk lokal tilstedeværelse med hele 42 lokale forsikringsbutikker. Og selv om det kan forekomme som en dyr og lidt gammeldags distributionsform, så er det dog ikke planen at nedskalere foreløbig.

”Selskabet har været meget ambitiøst fra 2016 og frem til i dag. Den vækstmotor kører fornuftigt videre via den decentrale organisationsstruktur i forsikringsklubberne. Det er også dem, der i sidste ende beslutter, om der er potentiale til at åbne flere lokale kontorer i områder, som vi ikke er så stærke i. Overordnet set må vi sige, at vores nærhedsmodel har virket,” siger Jan Parner, der på den baggrund ikke har planer om at reducere antallet af forsikringskontorer, selv om nedlukningen af Danmark naturligt har mindsket antallet af fysiske kundemøder ganske betydeligt i de seneste uger.

Til gengæld har coronakrisen også trukket kraftige spor hen over GF Forsikrings forretning på godt og ondt. Investeringsresultatet har i første del af året kostet 3 pct. af GF Forsikrings investerbare formue på 4,5 mia. kr. svarende til 130 mio. kr. Men nok så interessant er coronakrisens effekter på GF’s forsikringsforretning.

”Vi kan se, at det megen hjemmearbejde betyder færre skader på bilerne, fordi der ikke køres så meget. Der er også et faldende antal indbrudstyverier og generelt tyveri, fordi folk er mere hjemme. Til gengæld har vi overvældende mange henvendelser om rejseforsikringer, hvor kunderne vil vide, om vi dækker og hvor meget. Vi ved dog ikke, hvor meget det kommer til at koste endnu, da vi ikke har svar på, hvor meget rejsearrangører, flyselskaber og ferieudlejere selv betaler af de afbestilte rejser.” Ifølge Jan Parner har man også været i sving for at få gæster hjem, der er strandet i udlandet.

Hos andre større forsikringsselskaber såsom Tryg, LB Forsikring, Købstædernes Forsikring, Gjensidige og Topdanmark handler vækstplanerne i høj grad om at finde dygtige partnere, som man kan samarbejde med om at sælge flere forsikringer. Her adskiller GF Forsikring sig en smule, da man godt nok har et samarbejde med Jyske Bank, men Jan Parner understreger, at forsikringskontorerne er til for én ting: at sælge forsikringer.

”Det har været en helt klar holdning hos GF Forsikring, at vi kun sælger egne skadesforsikringer på vores kontorer. Vi har et strategisk samarbejde med Jyske Bank, men det foregår ikke ved, at vi sælger bankprodukter. Det er ikke noget, vi diskuterer at lave om på. Men kan man lave et rigtig godt partnerskab, hvor man kan læne sig op ad hinandens kompetencer og give stærkere binding og højere kundetilfredshed, så kan man skabe værdi for begge parter. Den slags er vi interesserede i, og vi er i løbende dialog, men fortæller først om det, når det er på plads,” siger Jan Parner.

Et eksempel på et nyt samarbejde for GF er et samarbejde med BroBizz, der bl.a. gør, at kunderne har en gratis nummerpladeforsikring, der dækker, hvis deres nummerplader bliver stjålet.

Jan Parner har en lidt usædvanlig baggrund for en forsikringsdirektør, idet han kommer fra en stilling som vicedirektør i Finanstilsynet, ligesom han har været ansat i Codan og senest som direktør i konsulenthuset Financial Compliance Group (FCG). Overordnet set føler han sig rigtig godt rustet til jobbet som topchef i et forsikringsselskab.

”Selvfølgelig er jeg på hjemmebane, jeg ved, hvordan en forsikringsvirksomhed er indrettet, jeg kender god skik-reguleringen og har rigtig godt styr på implementeringer af nye regler. Jeg har set mange selskaber udefra, fordi jeg har den baggrund, jeg har. Derfor kan jeg måske også se flere ting lidt hurtigere – og det hjælper med at træffe beslutninger. Men det er nogle år siden, jeg har oplevet at være en del af konkurrencen hver dag. Sådan er det ikke, når man arbejder hos myndighederne, hvor man står mere sammen.”

 

LÆS OGSÅ

Corona giver forsikringsselskaber hovedpine. Stor spiller dropper produkt

Tryg risikerer at skulle betale kæmpesummer tilbage til kunderne

Forsikringsbranchen tørner sammen over kontroversiel prispolitik

Forsikringsselskab dropper kunder, der flytter fra lokalområdet

Intern whistleblower slår alarm over Trygs forretningspraksis

Forsikringsbranchen står splittet om kontroversielle prisstigninger

Sultent forsikringsselskab jagter nye partnere

Codan og Alm. Brand skal have samme medicin fra ny topchef

Politikere advarer mod forsikringer: De truer velfærdsmodellen

Forsikrings- og pensionskæmper i kapløb om private velfærdsprodukter

Se alliancerne mellem bank, forsikring og pensionsselskaber. Hvor er åbningerne?

Finansalliancer i opbrud. Priskrig på forsikring tager form

Stort dansk forsikringsselskab kæmper for livet

Udenlandske forsikringsselskaber vælter ind – og kan ændre konkurrencebilledet

Partnere dropper udsat dansk forsikringsselskab, men ny spiller stormer ind på markedet

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround

Presset på forsikringsbranchen stiger. Her er de mest veldrevne selskaber – og de dårligste

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter branchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser