McKinsey

Inside story

Globale konsulenthuse i dansk fremgang efter stilstand. Konsulentkæmpe går dog tilbage

Flere internationale konsulentgiganter kunne gå ud af sidste år med fremgang i omsætningen, viser en gennemgang af regnskaberne. Husene er dermed godt rustet til at møde et marked, der er under forandring. Ét større amerikansk konsulenthus mærkede dog stadig tilbagegang i indtjeningen.

Efter en periode markeret med stilstand er mange større internationale konsulenthuse ved at komme på fode igen.

Især blandt de tre store amerikanske konsulenthuse – Boston Consulting Group (BCG), McKinsey og Bain – har der sidste år været fremgang at spore. Det viser en gennemgang af de tre konsulentkæmpers regnskaber for det danske marked.

Endnu en gang cementerede BCG sin position som det absolut førende konsulenthus. I den danske afdeling nåede omsætningen op på knap 1,7 milliarder kroner – et markant løft på lidt over 24 procent fra året før.

Sammenlignet med de andre afdelinger i Norden er det danske kontor altså nu BCG’s absolut største målt på omsætningen.

Også McKinsey tog et spring fremad med en omsætning på næsten 1,4 milliarder kroner og et årsresultat på 99,4 millioner kroner. Dermed er huset ved at komme sig oven på et vigende 2022-resultat, hvor indtjeningen led et knæk.

Det er dog vigtigt at huske på, at McKinsey flere gange har påpeget, at de danske partnere fakturerer en del af deres opgaver i udlandet, og at den danske omsætning derfor ikke er retvisende for husets aktiviteter. Det sker typisk, når konsulenterne udfører en opgave i udlandet for et datterselskab til en dansk virksomhed, eller hvis de udfører konsulentarbejde på dansk grund for udenlandske virksomheder såsom kapitalfonde.

Samme praksis er meget almindelig for de store internationale konsulenthuse; konsulenterne arbejder på tværs af landegrænser og fakturerer efter de gældende skatteregler.

Hvad angår Bain, ser tingene en smule anderledes ud. Trods en fremgang i omsætningen endte Bain alligevel med minus 3,3 millioner kroner på bundlinjen – ikke så stort som året forinden, hvor resultatet var et underskud på knap 130 millioner kroner, men ikke desto mindre et underskud.

Det har ikke været muligt for Hans Henrik Beck, managing partner for Norden i Bain, at stille op til interview, men i et skriftligt svar er der ingen pessimisme at spore over resultatet – tværtimod.

”Vi fortsætter med at vokse på det danske marked og i hele Norden, især inden for industri, produktion, tech, energitransitionen og consumer products og retail,” skriver Hans Henrik Beck i sit svar.

Konsulentbranchen blev ramt af opbremsningen på M&A-markedet, og især Bain blev påvirket af afmatningen, hvilket Hans Henrik Beck også erkender i sit svar. Han noterer sig dog, at Bain har set positive takter på private equity – en hjørnestensforretning for konsulenthuset – samt væksten i omsætningen på næsten 20 procent, som Bain trods M&A-stormen stadigvæk oplevede.

Det skyldes ifølge ham virksomhedens positioner inden for især commercial excellence, gaming, kunstig intelligens og offshorevind. På den baggrund forventer huset en markant fremgang for resten af året.

”2024 er startet godt, og vi vil fortsætte med at bruge vores viden og globale netværk til at levere topkvalitetsløsninger til vores kunder,” skriver Hans Henrik Beck.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra McKinsey. I en mail skriver BCG’s presseafdeling, at man ikke ønsker at kommentere regnskabet.

Mellemstore huse satser på specialister

Kigger man på de mellemstore internationale konsulenthuse, er der også vækst at spore, om end ikke i nær så høj grad som de andre store kolleger i branchen.

PA Consulting gik således ud af året med en vækst i omsætningen på lidt over 11 procent og et løft på bundlinjen med knap 29 procent. Et resultat, der tydeligvis glæder managing partner og landechef Henrik Ringgaard Pedersen.

“Vi har set et marked, der er begyndt at omstille sig, og som har krævet, at man ikke bare kan gøre det samme, som man gjorde i går. På den baggrund er vi tilfredse med det resultat, vi har leveret,” siger han.

Kigger man bredere ud på det nordiske konsulentmarked, kan man da også spore markante omrokeringer, som Henrik Ringgaard Pedersen påpeger. Som InsideBusiness tidligere har beskrevet, er markedet på mange måder ved at komme på ret køl igen efter nogle år, hvor der har været udsigt til en afmatning, især inden for M&A-området.

Det danske marked forventes at opleve en vækst på 9 procent for 2024, hvor især virksomheders investeringer inden for teknologi og risikostyring vil drive væksten.

I vækstpotentialerne er der dog også udsigt til andre prioriteringer fra kundernes side. Frem for store projekter, der gennemstrømmer virksomhedernes organisationer, kommer konsulenthusenes opgaver i højere grad til at bestå i at hjælpe virksomhederne med at implementere specifikke tiltag, der kan skabe umiddelbar værdi.

Store tendenser som kunstig intelligens og bæredygtighed er områder, hvor virksomhederne kommer til at bruge ekstra hænder og hoveder fra managementkonsulenter og rådgivere, især når flere EU-direktiver inden for disse områder skal igangsættes i kontorgangene.

En af de spillere, der byder sig til her, er tyskejede Simon-Kucher, og netop at kunne bistå med specialiserede projekter kommer til at være en vigtig del af selskabets strategi for de kommende år.

”Vi er godt positioneret qua vores position som kommercielle vækstspecialister. Vores fokus er at optimere virksomhedernes salg, marketing og prissætning som fundamenterne for organisk vækst. Og vi oplever, at det er et godt fokuspunkt i det nuværende marked, hvor virksomhederne efter makroøkonomiske usikkerheder og lavere omkostninger i stigende grad er optaget af tiltag til at sikre den organiske vækst – altså ting, som vi er specialister i,” siger Morten Kaae Sørensen, partner og co-managing director i Simon-Kucher.

Af samme grund er der heller ikke sure miner at spore hos Morten Kaae Sørensen over 2023-regnskabet, der med en tilbagegang i bruttofortjenesten og årsresultatet på henholdsvis 3,7 og 22,7 procent afspejlede den markant lavere vækst sammenlignet med tidligere år, som Simon-Kucher oplevede.

Morten Kaae Sørensen forventer, at Simon-Kuchers ambition om tocifret vækst hvert år vil blive indfriet, fordi selskabet forventes at opleve markant fremgang i Norden, og at investeringer i kompetencer inden for kerneområder som life science, finans, software og teknologi vil bære frugt.

”Hvad angår vores forhold til konkurrenter og markedet som helhed, er det afgørende, at vi fortsat holder fast i vores position som specialister, hvor vi gerne vil være kendt for at være eksperter inden for kommerciel vækst, og at vi løbende arbejder for at bibeholde den position. Det er noget, som vi internationalt set er anerkendt for, og som vi stadig tror vil sikre os en god plads på markedet,” siger Morten Kaae Sørensen.

Også Henrik Ringgaard Pedersen fra PA Consulting ser gode muligheder i de retninger, som konsulentmarkedet bevæger sig i.

”Der stilles større krav til os konsulenter om at sætte sig ind i de udfordringer og muligheder, der ligger i de virksomheder, vi servicerer. I det skal vi kunne komme ind med nogle dygtige mennesker med de rigtige erfaringer. Det arbejder vi meget på blandt andet ved at videreudvikle og videreuddanne vores folk inden for nye teknologier, arbejdsmåder og tendenser, der præger erhvervslivet nu, men også ved at hyre nye, dygtige folk, der både har konsulenterfaring og branchekendskab,” siger han.

Uroår for Kearney

Hos A.T. Kearney er væksten imidlertid sat i bakgear.

Selskabet oplyser ikke sin omsætning, men bruttofortjenesten og bundlinjen oplevede sidste år et fald på henholdsvis 33,1 og 27,2 procent. Selv om konsulenthuset stadigvæk kunne gå ud af året med et overskud på 2,8 millioner kroner, er det andet år i træk, at man går tilbage.

Som InsideBusiness tidligere har berettet i flere artikler, var 2023 da også et uroligt år for A.T. Kearney. I februar trak størstedelen af den danske ledelse, landechef og partner Christoffer Husted Andersen samt partnerkollegaen Gotfred Rasmussen, sig fra deres poster.

Ledelsen i det danske kontor blev lagt i hænderne på juniorpartner Cornelius Winther-Schmidt, mens Natalie Kreft Villumsen blev hentet ind som partner fra Deloitte. Efter blot otte måneder på posten valgte Natalie Kreft Villumsen dog også at sige op.

Kearney betragter sig selv som et såkaldt tier 1-hus i konkurrence med McKinsey, BCG og Bain, der ikke kun er markant større, men også langt mere kendte brands i den brede offentlighed.

Kilder i branchen har tidligere fortalt til InsideBusiness, at det er en position, der kan vise sig at være skrøbelig. Det skyldes, at Kearney langtfra har samme status som BCG, McKinsey og Bain, mens Kearneys prispunkt til gengæld er højere end hos laget af konsulenthuse under de tre store amerikanske huse.

A.T. Kearney er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

Læs mere

Konsulentmarked går lysere tider i møde – men kunder skærer store projekter fra

Konsulentkæmpe snupper erfaren headhunter til bestyrelsesagenda

Erfaren profil bliver partner i nystartet konsulenthus. Vil give big four kamp til stregen på vækstmarked

Managementkonsulenter vejrer morgenluft efter svært 2023. Disse temaer vil fylde i år

Amerikanske konsulentkæmper i bakgear i Danmark

Stort konsulenthus stormer frem efter magre år