bog

Kultur

Gør toplederen superskarp til sociale medier

Den erfarne kommunikationsrådgiver Troels Johannesen har skrevet en dejlig konkret bog til de topledere, der ønsker at styrke deres gøren og laden på de sociale medier.

Verdens største brandingmaskine, Procter & Gamble, bruger hvert år ca. 7 milliarder dollar på markedsføring. Virksomheden rangerer da også normalt højt, når de stærkeste brands skal oplistes,  men kun blandt forbrugere med en grålig hårpragt. Spørger man de yngre generationer – som både i omfang og købekraft nu slår de tidligere – hvilke virksomheders ’mission statements’ de kan associere sig med, så finder vi Procter & Gamble og mange andre etablerede brands langt nede ad listen.

Der er ingen tvivl om, at mediebilledet ændrer sig radikalt i disse år. I ’gamle dage’ var en trykt annonce i fire farver nok til at kommunikere virksomhedens budskab, så varerne blevet revet ned fra hylderne. Dagens forbrugere har helt andre forventninger til, hvad virksomheder står for, og hvordan de kommunikerer dette – og at der er tale om dialog, hvor kunderne svarer igen, stiller kritiske spørgsmål og i nogle situationer bidrager til produktudviklingen.

Fakta

Forfatter Troels Johannesen

Del dig stærkere – strategi og taktik for topledere på sociale medier,

Trykværket, 2019

Antal sider 200

Pris 279 (E-bog 149)

Fem af seks stjerner

Anmeldt af Olav Vorup, Head of People Skills, Maersk Training A/S

Når dagens topledere er aktive på de sociale medier, er det således ikke ud fra et forfængeligt ønske om likes. Det handler om penge og overlevelse. Og er en – uundværlig – del af den moderne virksomheds kommunikationsstrategi.

Men de gamle dage er faktisk ikke så lang tid siden. Så mange af nutidens topledere er ikke nødvendigvis flasket op med de sociale medier eller naturtalenter på linje med Donald Trump. For dem kan det være svært at mestre kunsten som personlig ambassadør for deres virksomhed i en digital verden.

Sådan gør du

Den erfarne kommunikationsrådgiver Troels Johannesen rækker en hjælpende hånd til disse topledere, der ønsker at styrke deres gøren og laden på de sociale medier.

Bogen er dejlig konkret. Her er de sædvanlig konsulentmatricer, men også selvvurderingsværktøjer, huske- og tjeklister. Dertil en væld af konkrete eksempler og sågar interviews med en række kendte danske topledere og eksempler på deres opslag. Det er alt sammen med til at gøre bogen meget læsevenlig, og man føler, at forfatteren holder læseren fast i hånden undervejs, så man ikke slipper grebet og forvilder sig ind i den dybe jungle af sociale medier. Sågar er bogen – delvist – trykt i farver, der kun reducerer afstanden fra bog/råd til den virkelig verden.

Bogen beskæftiger sig med en række emner som virksomhedsstrategi, værdier, personlighed, kommunikationsstile osv., der hver især kunne skrives tykke bøger om. Det er en svær balance at komme omkring så meget uden at virke overfladisk. Men det lykkes til fulde, for fokus holdes konstant på at hjælpe toplederen til at blive en bedre digital kommunikatør.

Bogen får derfor flotte fem af seks stjerner.