;
koebstaederne

Inside story

Halvvejs inde i 2021. Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Feltet er spredt, når man kigger på toplinjevækst og indtjening hos de største skadesforsikringsselskaber i første halvår. InsideBusiness gennemgår halvårsregnskaberne for forsikringsselskaberne og kårer vindere og tabere.

Det er et spredt felt blandt skadesforsikringsselskaberne, som kommer ud af første halvår 2021. Mens enkelte drøner af sted med høj vækst, står andre i stampe, på trods af at pandemispøgelset i første halvår overordnet set har betydet lavere erstatninger.

Det viser InsideBusiness’ gennemgang af de forskellige skadesforsikringsselskabers halvårsregnskaber målt på udvikling i bruttopræmieindtægter, indtjening på combined ratio med og uden afløbsgevinster, erstatningsprocent og omkostningsprocent.

Kigger man på udviklingen i præmieindtægterne, er den helt store vinder i første halvår Købstædernes Forsikring. Med en toplinjevækst på hele 8,4 pct. præsterer Købstædernes Forsikring en vækst, der er næsten dobbelt så høj som forfølgerne Topdanmark og Gjensidige.

Bagest i feltet finder man den store milliardforretning If Forsikring samt etablerede danskere spillere Alm. Brand og Codan. Hos If Forsikring er man gået 2,5 pct. tilbage på det danske marked, mens væksten på toplinjerne hos Alm. Brand og Codan var begrænset til henholdsvis 1,1 og 1,7 pct.

Hos Købstædernes Forsikring er administrerende direktør Anders Hestbech ikke overraskende yderst tilfreds med væksten i første halvår.

”Der er intet quickfix. Det er hele vejen rundt, det er lykkedes os at vokse. Vi vokser lidt mere på små og mellemstore erhverv end private, så den største vækst stammer derfra. Det er vores kernesegment på erhverv, og vi har virkelig fået godt fat i de små og mellemstore virksomheder,” siger Anders Hestbech.

”Vi har haft to erhvervskunder, som har haft nogle ret voldsomme brande. Storskadeprocenten har derfor været noget højere end sidste år, mens alt andet er gået bedre end sidste år. Så vi har kunnet absorbere de skader. Men de skader er også beviset på vores eksistensberettigelse,” siger han.

Det store spørgsmål er, om Købstædernes Forsikring kan fastholde den høje vækst i andet halvår. Ambitionen er en samlet vækst på hele året på 5 pct., men med den høje vækst i første halvår tyder meget på, at Købstædernes Forsikring lander over det mål, når året er omme.

”Vi har været lidt spændt på at se, hvordan det ville udvikle sig, når samfundet åbnede igen. Det ser fornuftigt ud, og skaderne er indtil videre ikke eksploderet for os. Vi er ret sikre på, at vi ender over de 5 pct., som vi har forventet for hele året.”

Omvendt ligger Købstædernes Forsikring i den tunge ende målt på combined ratio uden afløb. Det afgørende nøgletal landede i første halvår på 98. Med en forretningsmodel, der ikke tilbagebetaler overskuddet til kunderne, kan Købstædernes Forsikring leve med en højere combined ratio, men det er alligevel til den høje side.

”De to store skader driver alene 7 procentpoint. Men vi jagter heller ikke de samme combined ratios som de børsnoterede. Vi er kundeejet, men uden et tilbagebetalingsprogram, så vi skal tjene det, vi skal, og ikke mere end det,” siger Anders Hestbech.

Mindre, men lønsom vækst i Alm. Brand

Mens væksten buldrede af sted hos Købstædernes Forsikring, stod den stort set i stampe hos Alm. Brand.

Bruttopræmieindtægterne voksede i første halvår 1,1 pct. Til gengæld blev den underliggende drift forbedret, hvilket betød, at det forsikringstekniske resultat voksede til 435 mio. kr. mod 368 mio. kr. i samme periode året forinden.

Med en combined ratio uden afløb på 84,2 placerer Alm. Brand sig midt i feltet, mens Alm. Brands omkostningsprocent på 17,4 hører til de højere i feltet af skadesforsikringsselskaberne.

”Det er vigtigt for os, at der er tale om lønsom vækst. Væksten i bruttopræmieindtægterne er ganske vist lavere end forventet ved årets start, men efter genåbningen af samfundet har vi nu igen mulighed for fysisk at mødes med kunder, og det smitter af på salget,” siger Rasmus Werner Nielsen, administrerende direktør i Alm. Brand.

Alm. Brand-topchefen fortæller, at der i løbet af første halvår er kommet flere nye kunder til i erhvervsforretningen, mens Alm. Brand også begynder at se positive effekter fra en række salgstiltag slå igennem på privatforretningen.

Alm. Brands fokus på lønsom vækst har ført til flere opjusteringer i løbet af året. Forventningen til resten af året er, at den efterhånden fulde genåbning af Danmark vil føre til mere aktivitet.

”Når vi ser ind i de kommende måneder, forventer vi yderligere øget aktivitet og appetit på at tale forsikring, i takt med at samfundet åbner fuldstændigt igen. Det gode resultat giver os et rigtig godt udgangspunkt for den nye større Alm. Brand-koncern, når vi overtager Codan næste år,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Tryg vinder på vigtigt nøgletal

Ser man på den spiller, der klarede sig bedst målt på indtjening/combined ratio, lægger Tryg sig endnu en gang i front med imponerende 81 med afløb og ligeledes flotte 85,6 uden afløbsgevinster båret frem af branchens laveste omkostningsprocent på 14,1. Vækst i forretningen på 3,6 pct. placerer Tryg i midterfeltet, hvilket er ganske imponerede, da Tryg er den suverænt største spiller på det danske marked.

En detalje ved omkostningsprocenten er dog, at både Tryg og Codan placerer dele af deres omkostninger i andre aktiviteter frem for driftsomkostningerne, hvilket er med til at mudre sammenligningen en smule.

”Vi er glade for at se en god udvikling i alle vores forretningsområder i Danmark. Privat- og erhvervsforretningen fortsætter med pæn vækst og god lønsomhed, og i industriforretningen ser vi en klar forbedring i den underliggende lønsomhed. Vi har stort fokus på at være et effektivt selskab til gavn for både kunder og aktionærer, hvilket den lave omkostningsprocent klart afspejler,” siger Peter Brondt, investor relations manager i Tryg.

Over sommeren opjusterede Tryg forventningerne til det tekniske resultat for 2021 til at være mellem 3,5 og 3,8 mia kr. mod 3,3-3,7 mia kr. tidligere for 2021. Tryg oplyser ikke forventningerne for Danmark, men Peter Brondt siger, at det gode resultat i Danmark i første halvår naturligvis bidrager til opjusteringen.

Børneforsikringer rykker hos Topdanmark

Branchens næstbedste combined ratio finder man hos Topdanmark, hvor nøgletallet landede på 83,6 i første halvår. Oven i hatten voksede forretningen 4,7 pct., mens omkostningsprocenten var på 16,3 pct.

”Vi har et stærkt momentum på vores salg, blandt andet gennem vores partnerskaber, og oplever, at kunderne vælger os aktivt til. Samtidig har vi gjort en proaktiv indsats for at sikre, at vores kunder har de rigtige dækninger,” siger Peter Hermann, administrerende direktør i Topdanmark.

Topdanmark oplever især en stigende efterspørgsel på børneforsikringer, og selskabet har nu rundet 80.000 forsikringer. Ifølge Topdanmark-topchefen ser selskabet et potentiale for minimum at fordoble det antal.

På erhvervsmarkedet er det især bilforsikringer, der rykkede hos Topdanmark i første halvår, hvor væksten var tre gange højere end for de øvrige produkter.

”Vi forventer, at væksten for hele 2021 vil fortsætte på samme stærke niveau. Det vil sige 4-5 pct. for hele året,” siger Peter Hermann.

 

Læs mere

Forsikringsselskaber på slingrekurs med kontroversielt forbud

Tilliden til forsikringsselskabers datahåndtering daler

Afbrudt mæglerfusion lægger pres på pensions- og forsikringsspillere

Første forsikring mod vanvidsbilisme er på vej

Tidligere Willis-profiler lægger an til offensiv

Lille forsikringsselskab trodser myte om stordriftsfordele. Resultat matcher branchens bedste

Stor analyse af forsikringsselskaberne: Gensidige spillere spurter fra de børsnoterede

Mæglerhuse slår alarm: Næsten umuligt for visse brancher at forsikre sig

Ny spiller går hårdt til både forsikringsmarked, pension og formuerådgivning

Mæglerhus blæser til angreb

Mæglerhus stormer ind på forsikrings- og pensionsmarkedet