41oBfn4GVwL._SX330_BO1,204,203,200_

Kultur

Hent inspiration til fremtidssikring af din virksomhed

Digitaliseringsekspert Sunil Gupta, professor ved Harvard Business School, samler i bogen ’Driving Digital Strategy’ en lang række cases med succesfulde digitale omstillinger af etablerede virksomheder.

Mange virksomheder arbejder i disse år med at finde netop deres vej ind i fremtiden ved at integrere digitale greb i deres forretning. Derfor udgives der i disse år mange bøger om digital strategi og digital transformation. ’Driving Digital Strategy’ er en af de bedre bøger om emnet, men evner ikke for alvor at skille sig ud fra mængden.

Bogen er opdelt i fire dele: ‘Reimagine Your Business’, ‘Reevaluate Your Value Chain’, ‘Reconnect with Customers’ og ‘Rebuild Your Organisations’.

’Reimagine Your Business’, den mest velskrevne af de fire dele, stiller skarpt på, hvordan digitalisering fordrer vigtige strategiske overvejelser om virksomhedens scope, forretningsmodel og økosystem.

Boganmeldelse

Titel: Driving Digital Strategy – A Guide to Reimagining Your Business
Af: Sunil Gupta
Forlag: Harvard Business Review Press
Sideantal: 246
Sprog: Engelsk
Pris: 30 USD
ISBN-13: 978-1633692688
4 stjerner

Under ’Reevaluate Your Value Chain’ kan du især glæde dig til at læse om, hvordan førende organisationer som Nasa bruger åben innovation.

I ’Reconnect with Customers’ kan du blandt andet læse, hvordan din virksomhed kan udnytte digitale muligheder til at knytte stærke bånd til jeres kunder.

Bogens fjerde del, ’Rebuild Your Organisation’, kommer ind på selve transformationsopgaven og arbejdet med at sikre organisationens kompetencer og kapabiliteter.

Et ocean af cases
Forfatteren har nærstuderet adskillige store virksomheders digitale omstilling, og bogen rummer derfor et hav af interessante cases.

Læs blandt andet om, hvordan GE arbejdede med at etablere sin Predix Platform, hvordan The Weather Company gik fra at være en kabel-tv-kanal til at hjælpe kunder med at træffe gode beslutninger med hensyntagen til vejret, eller hvordan Mastercard har redefineret hele sin tilgang til markedsføring.

Brugen af cases er på én og samme tid en styrke og en svaghed, når man sidder som dansk læser. Cases er med til at gøre de digitale greb konkrete, men samtidig kan brugen af store globale cases være en anelse fremmedgørende.

Inspiration – dog uden at blive konkret

En god ledelsesbog skal gerne inspirere dig, men også vise dig en konkret vej til realisering. Bogen er klart stærkest, når den kommer til at inspirere, men efterlader desværre en del mere at ønske sig, når det kommer til at forklare, hvordan den digitale transformation konkret skabes i den etablerede organisation.

Bogen får fire stjerner. Der er god inspiration – især til de ledere, der godt kunne tænke sig at syreteste, hvad digitaliseringen åbner for af strategiske muligheder for deres organisation.

Hvis du vil have et hurtigt skud inspiration fra førende globale virksomheders arbejde med digitalisering, så tøv ikke med at læse denne bog.

Af Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi kw@hildebrandtbrandi.com