global-hq

Inside story

Her er de mest populære konsulenthuse

Konkurrencen om de bedste konsulenter er benhård, og nu møder konsulentbranchen også for alvor modstand fra industrien. Vi finder konsulentbranchens vindere og tabere i kapløbet om talent. Stor rapport kårer de mest attraktive arbejdsgivere.

Mens økonomien har taget hul på en højkonjunktur, og arbejdsløsheden er faldet til under 4 procent, er kampen om de eftertragtede seniorprofiler blevet intensiveret.

Revisions- og rådgivningshusene bliver i stigende grad udfordret af de store danske industrivirksomheder, og i løbet af det seneste år har de over en bred kam tabt terræn til industrien, når det kommer til at tiltrække businessprofiler med erfaring.

Selv de prestigefulde amerikanske konsulenthuse, som længe har ligget stabilt i toppen af listen over de mest attraktive arbejdsgivere for både junior- og seniorprofiler, må i år se sig slået af virksomheder som Vestas, Arla, B&O og sågar Danske Bank, der buldrer frem på listen i rådgivningsvirksomheden Universums seneste opgørelse over landets mest populære arbejdsgivere.

”Højkonjunkturen gør, at man i højere grad kan tillade sig at fokusere på de blødere værdier som fleksible arbejdsbetingelser, og at arbejdet skal have et inspirerende formål. Vi så under finanskrisen den modsatte tendens, at grundlønnen blev et vigtigere parameter. Så hvor i den økonomiske cyklus vi er, har stor betydning for, hvad man som arbejdstager kan tillade sig fokusere på,” siger Jesper Dansholm, der er administrerende direktør for Universums danske afdeling.

Men også konkurrencen rådgivningshusene imellem er blevet mere intens, og evnen til at rekruttere profiler med erfaring – en forudsætning for vækst i konsulentbranchen – fylder stadig mere i strategien og på ledelsesgangene.

Bag om rapporten

Rådgivningshuset Universum udgiver hvert år en liste over de virksomheder, som henholdsvis nyuddannede og erfarne profiler helst vil arbejde for.

Universum spørger respondenter, hvilke fem virksomheder de betragter som værende ideelle steder at arbejde.

I årets undersøgelse falder alle konsulenthuse i forhold til det øvrige erhvervsliv og viger for virksomheder som Vestas, Arla og Danske Bank.

Indbyrdes mellem konsulenthusene er det stadig McKinsey & Company, der løber med den gule trøje, skarpt fulgt af Boston Consulting Group (BCG), der overhaler revisions- og rådgivningshuset Deloitte.

PwC haler ind på tredjepladsen og lægger afstand til EY, der falder 16 pladser. Afstanden mellem EY og det danske konsulenthus Implement skrumper, og Implement bevarer en sikker sjetteplads med god afstand til syvendepladsen, KPMG.

KPMG er det eneste hus i branchen, som i år bliver bedømt mere positivt af de erfarne profiler i forhold til sidste år, men det falder alligevel 3 pladser i den samlede opgørelse over dansk erhvervsliv.

Det teknologitunge konsulenthus Accenture går fra en niende- til en ottendeplads og overhaler dermed konkurrenten PA Consulting, som brager ned med 27 pladser i undersøgelsen. Qvartz falder med 9 pladser i den overordnede undersøgelse, men overhaler PA Consulting i konsulentbranchens indbyrdes kapløb. PA Consulting er det tiendemest attraktive konsulenthus i undersøgelsen.

De nederste 4 konsulenthuse i opgørelsen bevarer placeringerne fra sidste år. Bain & Company er tæt på at overhale PA Consulting, men bevarer afstanden til revisionshusene Beierholm og BDO.

Allernederst i opgørelsen finder man igen det amerikanske konsulenthus A.T. Kearney, som dog langsomt har reduceret afstanden til BDO betydeligt. Hvor der tidligere var 39 pladser imellem dem, adskilles de i dag kun af 23.

McKinsey i førertrøjen

Konsulenthuset McKinsey & Company, som nyder godt af det globale brand som verdens nok mest prestigefulde konsulenthus, bevarer førerpositionen i undersøgelsen og er dermed den mest attraktive arbejdsgiver i konsulentbranchen. Men vindmølleproducenten Vestas og banken med de katastrofale imageproblemer, Danske Bank, overhaler konsulenthuset. Samtidig mindsker ærkerivalen Boston Consulting Group (BCG) afstanden til McKinsey.

Naveed Niwaz, der er partner i McKinsey med ansvar for rekruttering i Danmark, mener, at konsulentbranchen generelt har et problem på brandingfronten, fordi konsulenthusene, McKinsey inklusive, hænger fast i en fortælling om, at konsulentvirksomheder typisk tager folk direkte fra universitet.

”Mange af dem, der typisk ligger over os, og især når vi snakker erfarne seniorprofiler, er virksomheder, som gør det super godt, og som derfor også tiltrækker en del seniorprofiler. Men vi har også jævnligt rekrutteret profiler med erfaring fra erhvervslivet, selv om vi nok er mest kendt for rekrutteringstiltag, der er målrettet universiteterne. Vi skal nok blive bedre til at kommunikere, at vi også har en del kolleger, som kommer med erfaring,” siger Naveed Niwaz.

På partnerfronten måtte McKinsey sidste år sige farvel til Bjarne Corydon, som efter sin tid som finansminister var partner i McKinsey og direktør for konsulenthusets Center for Government. Nu er Corydon chefredaktør på Dagbladet Børsen. Af bemærkelsesværdige ansættelser har McKinsey i år hentet forhenværende direktør i Moderniseringsstyrelsen Niels Gotfredsen ind som associeret partner.

McKinsey bevarer sin førerposition, men falder fra en 6. til en 8. plads i undersøgelsen af bedste arbejdspladser i Danmark.

PwC blæser til angreb

Revisions- og rådgivningshuset PwC, der har haft travlt med at opgradere rådgivningsforretningen i år, har også været yderst aktiv på rekrutteringsfronten og har formået at røve flere kerneprofiler fra rivalerne.

PwC gaflede før sommerferien en af rivalen EY’s øverste partnere og skarpeste revisorer, Anders Stig Lauritsen, og kort tid efter snuppede konsulenthuset partneren Henrik Kany, også fra EY, til at opbygge en ny juridisk afdeling.

Det er en klassisk strategi i konsulentbranchen, at man bygger afdelinger op om kendte navne, hvilket både gavner ordrebøgerne og rekrutteringen. Men det er ifølge Susanne Funder, som er HR-direktør og partner i PwC, primært netværket, som går dybt ind i de største danske virksomheder, der hjælper rekrutteringen.

”Som revisionshus har vi 41 af de 100 største virksomheder som kunder, og det betyder også, at vi har et stærkt relationsnetværk ind i de største virksomheder i dansk erhvervsliv. Det gør os ikke blot synlige, men også mere attraktive, fordi man som rådgiver får en god platform gennem PwC. Vi har desuden flere store årlige konferencer, hvor du møder toppen af dansk erhvervsliv, og her har vi været endnu bedre til at synliggøre mulighederne i PwC. Det er helt klart med til at tiltrække de rigtige profiler,” siger Susanne Funder og fortsætter:

”Vi er godt i gang med at opbygge vores konsulentforretning og har virkelig formået at få skabt et navn inden for nogle specifikke segmenter, som vi er gået benhårdt efter. Der er det virkelig lykkedes os at få de rigtige profiler om bord.”

PwC falder til en attendeplads i undersøgelsen, men reducerer afstanden til de nærmeste rivaler på rekrutteringsfronten, Deloitte og Boston Consulting Group, og lægger samtidig afstand til EY.

Danske huse går frem

Af de tre store danske managementkonsulenthuse Valcon, Qvartz og Implement, finder man kun de to sidste på listen over foretrukne arbejdspladser.

En af årets store tendenser er, at de erfarne profiler vægter balance mellem arbejdsliv og privatliv højere end tidligere, og det er en fordel for blandt andre Implement, som er kendt i branchen for at strække sig lidt længere for at holde medarbejdertilfredsheden oppe.

”Vi mener det der med, at vi gerne vil være det fedeste sted at være for de bedste mennesker. Det kræver tre ting. At der er en mening med det, vi gør, ud over at tjene penge. At man arbejder sammen med mennesker, som er super dygtige, og at medarbejdere har autonomi. Du har kontrol over dit eget liv, når du går på arbejde. De tre dimensioner arbejder vi målrettet med at forbedre os på,” siger Niels Ahrengot, der er managing partner i Implement.

Konsulenthuset bevarer sin placering i forhold til resten af konsulentbranchen, men haler ind på EY. Hvor de to virksomheder tidligere var adskilt af 23 pladser, er der nu kun 11 pladser imellem dem.

”Brand og størrelse betyder rigtig meget, men vi forsøger også at modpositionerer os i forhold til nogle af de klassiske strategikonsulenter. At vi skaber impact hos virksomhederne giver rigtig meget resonans derude for rigtig mange mennesker,” siger Niels Ahrengot.

Skarp konkurrence om teknologitunge profiler

I den mere teknologitunge del af konsulentbranchen klatrer Accenture en plads op i årets undersøgelse til fordel for PA Consulting Group, som falder 27 pladser.

Accenture har netop ansat en ny chef for HR-området i Danmark, Marianne Fischer Rasmussen. Hos Accenture har man for nylig mandet op på SAP-forretningen med en håndfuld nye erfarne profiler, og inden for kunstig intelligens og machine learning har man netop ansat Samay Mir på seniormanagerniveau.

”Vi iværksatte et ret omfangsrigt program for to år siden, som handler om at gøre organisationen mere moderne, dynamisk og agil, og det bidrager også til synligheden og rekrutteringen. I den seneste onboarding var 20-25 procent af ansættelserne erfarne folk. Men det vil alt andet lige altid være sværere at nå folk, der har haft arbejde i flere år, end dem, der er ved at afslutte deres kandidat. Derfor benytter vi os også en del af aktiv search, og det kan da være, vi skal til at bruge det endnu mere,” siger Marianne Fischer Rasmussen.

PA Consulting Group er det konsulenthus, der falder relativt mest i undersøgelsen i forhold til konkurrenterne. Her er konkurrencen fra især industrien brutal i øjeblikket, og derfor har man for nylig iværksat en ny strategi, som sætter fokus på netop rekruttering.

”Markedet er generelt ret positivt lige p.t. Der er enormt stor rift om konsulenter, og det, industrien blandt andet kan tilbyde, er muligheden for at arbejde praktisk med digitalisering og teknologi, inden de kommer retur til os. Her ser flere erfarne profiler en mulighed for at øge værdien mere på den lange bane,” siger Amdi Hansen og fortsætter:

”Vi har sådan set ikke svært ved at tiltrække de rigtige profiler, men det er heller ingen hemmelighed, at virksomhederne er villige til at investere mange penge i at få fat i de rette talenter og skarpe eksperter på seniorniveau. Og når du kommer op på partnerniveau, er det næsten umuligt.”

Amdi Hansen har for nylig hentet netop en partnerprofil fra industrien, som inden da var ansat i et stort konsulenthus, men rekruttering og branding er generelt et område, som man har været nødt til at fokusere ekstra meget på hos PA Consulting.

”Det, der historisk har været en udfordring, har været evnen til at kommunikere vores formål ud til markedet på en skarp måde. Det gjorde vi noget ved i begyndelsen af 2018 ved at definere et nyt skarpere formål: At skabe en positiv fremtid for mennesker i en teknologidrevet verden. Men jeg vil sige, at vores evne til at bringe det budskab ud i markedet stadigvæk er noget, vi øver os på.

Kilde: Universum Global

 

LÆS OGSÅ

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda

Ny Bain-chef går i offensiven

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

McKinsey taber terræn i Danmark

Mød konsulentbranchens vækstkometer – og sejtrækkerne