;
alm-brand_midtermolen_6

Forsikring

Et kæmpe sats: Se problemerne ved Alm. Brands køb af Codan

Vi går tæt på detaljerne i salgsprocessen, og så ser vi på de betydelige udfordringer med blandt andet banksamarbejder, besparelser, fremtiden for Codans store erhvervskunder og ikke mindst på det store sats, som kan blive Alm. Brand-topchef Rasmus Werner Nielsens svendestykke eller Waterloo.

Der var tre bud på Codans danske forretning, da fristen udløb i slutningen af maj. Som tidligere beskrevet i InsideBusiness var der Gjensidige, Alm. Brand og en ukendt ikkenordisk spiller. Men buddet fra Alm. Brand gjorde, at M&A-teamet fra Intact ryddede bordet.

Med 12,6 mia. kr., inklusive egenkapital for ca. 3 mia. kr., var buddet så meget højere end det, den hidtidige favorit, Gjensidige, lagde på bordet, at Intact besluttede sig for at sætte alt ind på at lande en aftale med Alm. Brand. Det var baggrundstæppet for offentliggørelsen af den store forsikringshandel fredag i sidste uge.

Spørger man branchefolk, er der ingen tvivl om, at prisen er høj, ligesom businesscasen kommer til at kræve blod, sved og tårer at få til at levere de ønskede resultater og synergier.

Kursen er tillige faldet med 16 pct. siden forrige fredag, da InsideBusiness skrev om den hemmeligholdte vedtægtsændring, der gjorde det muligt for Alm. Brands største aktionær at lade sin ejerandel gå under 50 pct., hvilket reelt var en forudsætning for opkøbet. Nu er markedsværdien helt nede på 7,7 mia. kr., så der bliver i den grad tale om en udvanding af de eksisterende aktionærer. Det er ikke sikkert, at alle vedbliver med at være tilfredse med den manøvre.

Det er med andre ord en kæmpe satsning for Rasmus Werner Nielsen – og det høje bud skal nok ses i lyset af, at ledelsen og bestyrelsen vurderede, at det var nu eller aldrig for Alm. Brand, hvis man skulle blive en større spiller på det danske marked. Ellers så det svært ud at finde vækst. I forvejen lå Alm. Brand dårligt i forhold til konkurrenterne på den front sidste år – og en ansvarlig ledelse har nok spurgt sig selv, om der reelt var en fremtid for Alm. Brand på egen hånd.

Kan Codan holde sammen på organisationen?

Til gengæld står Alm. Brand over for betydelige udfordringer med fusionen. Først og fremmest bliver det et udmattelsesløb at opnå de forventede synergier for 600 mio. kr. før skat om året i 2025. I dag er der 1.000 medarbejdere i Codan Danmark og 1.400 medarbejdere i Alm. Brand. Der kommer til at blive skåret og skåret dybt, hvis man skal i mål.

Samtidig er der ganske lang tid til, at transaktionen ventes at være på plads som bebudet i første halvår 2022. Og det kan ikke udelukkes, at der kommer krav fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som da Tryg købte Alka.

Det er altså ganske lang tid, hvis man skal forsøge at holde på Codans nøglemedarbejdere i forhold til konkurrenter og mæglere, som står på spring for at hente både medarbejdere og kunder. I forvejen er Codans organisation ganske udfordret af den hidtidige usikkerhed om koncernens fremtid, så allerede nu har der været et længerevarende pres på organisationen.

Og lige præcis nøglemedarbejdere får Alm. Brand rigtig meget brug for, hvis Codan fortsat skal spille en rolle i forhold til større erhvervskunder og på vindmølleområdet, som man har sagt, man vil. Det skyldes, at Alm. Brand ikke i dag har eksponering over for de store kunder i modsætning til Codan, som har lukreret på RSA’s internationale netværk, når det gælder forsikring af globale virksomheder.

Alm. Brand kan måske nok selv opbygge en genforsikringskapacitet på London-markedet, men det er og bliver en dyr omgang. Og det kræver højt specialiserede og eftertragtede kompetencer, som ikke nødvendigvis synes, at det er en fest at arbejde for det danskfunderede Alm. Brand.

Vil Rasmus Werner Nielsen fortsætte med denne forretningstype, gælder det altså om hurtigst muligt at få beroliget den del af organisationen, så nøglemedarbejdere ikke forsvinder ud af billedet.

Mæglerne og deres kunder kan også komme til at savne en spiller som Codan på det danske marked, hvis man trækker sig fra området. Det skyldes, at priserne for visse erhvervskunder i disse år er for opadgående, ligesom der strammes gevaldigt på betingelserne.

Vil Sydbank blive i folden?

Den anden store udfordring for Rasmus Werner Nielsen bliver at holde styr på privatkundeforretningen, som for Codans vedkommende i høj grad består af Privatsikring, som er drevet af vigtige samarbejder med banker som Nykredit, Spar Nord og bankerne i Lokale Pengeinstitutter.

Et problem er dog, at Sydbank i dag samarbejder med Alm. Brand med blandt andet gensidig henvisning af kunder. Det er klart, at et sådant samarbejde kan give udfordringer, for Sydbank eller bankerne i privatsikringssamarbejdet vil aldrig acceptere, at der henvises bankkunder inden for gruppen.

Spørgsmålet er så, hvad Sydbank kan bruge samarbejdet med Alm. Brand til. Her er det måske mere oplagt, at Sydbanks Karen Frøsig benytter lejligheden til at sige farvel og tak og i stedet teamer op med enten Gjensidige eller GF Forsikring, som begge står ret alene uden de store banksamarbejder, eller alternativt den lokalt funderede Sønderjysk Forsikring. Man kunne også vælge Købstædernes Forsikring, men her kommer man måske i karambolage med selskabets nye samarbejde med Jyske Bank.

Vælger Karen Frøsig at blive hos Alm. Brand, skal man i hvert fald sørge for at få indhegnet sine kunder, ligesom de øvrige banker i Privatsikring også er det over for hverandre i hvert fald. Men det er nok til at løse.

Det gode ved banksamarbejdet er dog, at Alm. Brand ligger i ske med nogle af de banker, som rent faktisk har vækst i Danmark, og som samtidig i stigende grad tager opgaven med forsikringssalg alvorligt, da der er penge at tjene uden den store kapitalbelastning. Så kan man så diskutere, om salgskanalen er så dyr, at man er nødt til at ligge med ekstremt lave omkostninger i forsikringsselskabet for at få businesscasen til at hænge sammen.

Codan var ikke særlig veldrevet

Det største problem ved den analyse er dog, at et køb af Codan til den prissætning er og bliver et sats. Der er relativt dårlig indsigt i Codan Danmarks regnskaber, men som InsideBusiness forstår det, ville selskabet have haft nok et år med en combined ratio på over 100 sidste år, det er så det tredje år i træk, hvis det ikke var for ekstraordinære afløbsgevinster.

Der skal altså virkelig arbejdes med at få combined ratio og omkostningerne ned, hvis Rasmus Werner Nielsen og co. skal få en konkurrencedygtig forretning ud af det fusionerede selskab på linje med de ekstremt veldrevne konkurrenter Topdanmark og Tryg – sidstnævntes resultater er og bliver suveræne. Samtidig er markedspladsen præget af masser af hurtigvoksende gensidige spillere som GF, LB Forsikring og Købstædernes Forsikring, som kan klare sig med langt lavere indtjeningskrav.

Også på ledelsesposterne kan opkøbet komme til at give gnidninger. Der er ingen tvivl om, at Rasmus Werner Nielsen vil sætte sig for enden af bordet. Han kommer med pengene og har opbakningen fra bestyrelsen, men Codans topchef, Christian Baltzer, kender Codans forretning bedst og har mange års erfaring fra Tryg som CFO – og man må sige, at han har gjort det godt i den periode, han havde topchefposten i Codan.

Så der er bestemt en profil, der kan træde til, hvis Rasmus Werner Nielsen træder forkert.

Foto: Creative Commons

 

Læs mere

Pensionskasser spiller nøglerolle i gigantisk forsikringsopkøb. Trygs bagland knurrer

Alm. Brand gør klar til milliardopkøb af Codan

Forsikringsselskab på kundejagt for at bevare selvstændigheden

Forsikringsbranchen splittet om kontroversielt agentsalg. Advarsler om fagligt niveau

Kontroversielt agentsalg stormer frem i forsikringsbranchen

Lille forsikringsselskab trodser myte om stordriftsfordele. Resultat matcher branchens bedste

Stor analyse af forsikringsselskaberne: Gensidige spillere spurter fra de børsnoterede

Mæglerhuse slår alarm: Næsten umuligt for visse brancher at forsikre sig

Ny spiller går hårdt til både forsikringsmarked, pension og formuerådgivning

Mæglerhus blæser til angreb

Mæglerhus stormer ind på forsikrings- og pensionsmarkedet

Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Køreplan for salg af Codan Danmark tager form. Rådgivere på plads

Vækstsultent forsikringsselskab tager kæmpetab i Danmark