BM0229_CBS_Int_Applicant_Day-162

Inside story

Her er rådgiverhusene med flest stjerner hos de unge. Accenture falder som en sten

I efteråret fik revisions- og rådgivningsbranchen en gedigen overhaling af de erfarne professionelle, og det var forventningen, at de unge ville give branchen samme tur. Men de unge business-studerende giver stadig roser til de prestigefulde rådgivningshuse, som tilsyneladende har let ved at håndplukke de bedste studerende fra universiteterne. Men der er også spillere, der har mindre held med at opretholde brandet.

De ellers så prestigefulde brands i revisions- og rådgiverbranchen fik en betydelig lussing af de erfarne professionelle, da Universum i efteråret undersøgte danskernes foretrukne arbejdspladser. Men når det kommer til talentrekruttering, holder branchen de unge business-studerende i et fast greb.

Det viser den seneste undersøgelse fra rådgivningsvirksomheden Universum, der bygger på svar fra mere end 4.000 business-studerende. En undersøgelse, som man følger tæt i rådgivningsbranchen, og som mange steder bruges til at måle effekten af virksomhedens brandstrategi.

I den seneste undersøgelse er der relativt lidt bevægelse i forhold til året før, men der er dog sket en forskydning i flere rådgivningshuses popularitet, især når man bevæger sig længere ned ad ranglisten. De syv mest populære revisions- og rådgivningshuse fastholder således deres indbyrdes placering i forhold til sidst, mens der i forhold til det øvrige erhvervsliv kun er minimale forskydninger i placeringen.

Konsulenthuset McKinsey & Company, revisions- og rådgivningshuset Deloitte og managementkonsulenthuset Boston Consulting Group (BCG) er forsat de tre mest populære huse i branchen for unge business-studerende og indtager henholdsvis en 2.-, 3.- og 8.-plads i den samlede undersøgelse, hvor Lego de sidste mange år har ligget nummer 1. Det danske managementkonsulenthus Qvartz falder fire pladser i undersøgelsen i forhold til det øvrige erhvervsliv, men fastholder ligesom EY og PwC sin relative placering i forhold til branchen, men længere nede på listen er der sket betydelige forskydninger.

Det teknologifokuserede konsulenthus PA Consulting overhaler rivalerne Accenture, KPMG og Bain & Company ved at fastholde sin 35.-plads fra sidste år, mens de tre andre huse alle falder på ranglisten. Bain og KPMG falder begge 9 pladser i forhold til erhvervslivet generelt, mens Accenture falder 11 pladser og dermed er det brand i rådgiverbranchen, der det seneste år har tabt mest i kampen om fremtidens forretningskonsulenter.

Accenture falder som en sten

Accentures danske HR-chef, Marianne Fischer-Rasmussen, er da også hurtig til at erkende, at det ikke er godt nok. Det er svært at sige, præcis hvad der er årsag til faldet, men hun erkender at man nok har prioriteret rekrutteringen af business-studerende for lavt i forhold til studerende med andre kompetencer.

”Business-studerende har ikke haft førsteprioritet, fordi vi har fokuseret på den teknologiske omstilling, hvorfor vi i højere grad har fokuseret på at rekruttere tekniske profiler. Vi har også gjort en målrettet indsats for at rekruttere flere kvinder, og det er også lykkes os. Men vi har brug for alle typer profiler, og derfor skal vi også fokusere på alle,” siger hun og fortsætter:

”Vores placering er et tydeligt tegn på, at vi hele tiden er nødt til at være skarpe på at profilere os, og rangeringen viser, at vi helt klart skal øge indsatsen over for business-studerende.”

Konkurrencen om de unge profiler er skarp, lyder det fra flere aktører i branchen, og især i revisions- og rådgivningsbranchen er det et fokusområde, som man bruger mange ressourcer på. Marianne Fischer-Rasmussen har da også bemærket konkurrencen, men vurderer ikke, at det er forklaringen på, at brandet er faldet.

”Det er ikke sådan, at vi oplever en rygende, knistrende skyttegravskamp om de studerende, men det er selvfølgelig et område, vi skal være opmærksomme på. Når det er sagt, så får vi de profiler, vi skal have, og de har det niveau, de skal have,” siger hun og tilføjer, at Accenture også er fysisk til stede på uddannelsesstederne. Men kampen om de unge foregår i højere grad på de sociale medier i dag, og det bliver også en arena, Accenture vil satse mere på.

”Vi er meget fysisk til stede via vores employer branding-kampagner med workshops og lignende, men jeg tror, at markedet har ændret sig, så vi også skal være mere til stede på de sociale medier. Nok også mere, end vi har været,” siger hun.

Bløde værdier fylder mindre hos danske studerende

Fælles for de store huse er, at de alle ligger relativt højt i brandundersøgelsen. Især når man sammenligner med erfarne professionelles rangering af selskaberne sidste år. Forklaringen er ifølge Jesper Dansholm, der er administrerende direktør for Universums danske afdeling, at der grundlæggende er forskel på, hvilket arbejdspres man ønsker i de forskellige faser af karrieren og livet, men også at de unges præferencer har ændret sig de senere år.

”Noget af det, der gør branchen ekstra tiltrækkende for business-studerende netop nu, er, at de studerende prioriterer høj fremtidig indtjening og ledelsesmuligheder, og det er stærkt associeret med job inden for netop managementconsulting, uanset om du siger McKinsey, BCG eller EY,” siger Jesper Dansholm og tilføjer, at det i skandinavisk sammenhæng er temmelig unikt for Danmark.

I resten af Skandinavien får revisions- og rådgivningshusene nemlig stryg af de studerende, som har svært ved at se den større mening i arbejdet som konsulent og revisor. The big four, der tæller de store revisions- og rådgivningshuse Deloitte, PwC, EY og KPMG, går massivt tilbage i Sverige, Norge og Finland, hvor 11 af de i alt 12 kontorer går tilbage, mens det i Danmark er noget mere blandet. Her er det kun KPMG, der for alvor har tabt prestige blandt de unge det seneste år.

”Vi har de sidste fem år talt om det inspirerende formål, og det er noget, som branchen simpelthen ikke på nogen måde er associeret med. Den har ikke formået at overbevise de unge om, at der er et større formål med arbejdet. Tværtimod har de studerende den opfattelse, at formålet med de store consultingfirmaer er at berige ejerkredsen, og når man ser i Sverige, at det inspirerende formål er den næstvigtigste egenskab af de 40 egenskaber, vi måler på, er det klart, at en branche, der ikke kan levere på det område, falder,” forklarer Jesper Dansholm.

Derimod ser mange danske unge rådgivningsbranchen som en mulighed for at videreuddanne sig, og det kan være en af forklaringerne på, at branchen stadig rangerer så højt herhjemme.

”En anden ting er, at vi ser de studerende være bange for at låse sig fast i en bestemt branche, og der er managementconsulting en oplagt mulighed for at prøvesmage alle mulige forskellige virksomheder og brancher, før man låser sig fast. Der er projekter i forskellige brancher og virksomheder, og man kan bruge de første år efter endt uddannelse på at prøvesmage, hvad der tiltaler en. Fear of missing out blandt de studerende er blevet større blandt dem, der kommer ud nu, end den var for fem år siden,” siger Jesper Dansholm.

Valcon sniger sig ind på listen

De to danske huse Valcon og Implement Consulting Group, rykker også frem. Implement går 6 pladser frem i den samlede undersøgelse og overhaler dermed KPMG og Bain, mens Valcon er det nye navn på listen i år.

Her lander huset en plads som nummer 98 i opgørelsen over de business-studerendes foretrukne fremtidige arbejdsgiver, og selv om det er langt nede på listen, er det en betydelig fremgang i forhold til sidste år.

Det er ifølge administrerende direktør Thomas Fischer konsekvensen af fire års fokuseret arbejde på konsulenthusets employer branding-strategi, som nu endelig bærer frugt.

”Det er selvfølgelig dejligt, at vi er kommet ind på listen. For os er det en naturlig effekt af, at vi for cirka fire år siden reelt startede med at have en employer branding-strategi, som var rettet mod uddannelsesinstitutionerne, og det er resultatet af den, man kan se i analysen,” siger Thomas Fischer.

For konsulenthuse generelt er det ekstremt vigtigt at kunne rekruttere unge talenter, da organisationerne typisk har form som pyramider med mange unge konsulenter i bunden og få partnere på toppen.

Hos Valcon ser det lidt anderledes ud, idet gennemsnitsalderen ifølge Thomas Fischer er ti år højere end hos mange af konkurrenterne, og derfor er rekruttering af studerende ikke helt så vigtigt, som det nok er andre steder.

”Men vi kan ikke klare det uden at få de bedste talenter ind, for vi skal også kunne være selvfødende med nye konsulenter,” siger han.

Han mener, at en af de største udfordringer for branchen for tiden er rygterne om de vilde arbejdstider, og det er de enkelte selskaber og branchen som helhed nødt til at få gjort op med. Især hvis man som Valcon er afhængig af at have mere erfarne folk i organisationen, som stiller andre krav til balance mellem arbejde og familieliv.

”Mange unge kommer ind og bliver nærmest skuffet, hvis ikke de kan give den en ordentlig skalle, når de starter, men det ændrer sig ret hurtigt, i takt med at de bliver ældre. Det stiller krav til, at vi skal kunne tilbyde en langt bedre balancere mellem arbejdsliv og privatliv, hvis vi skal kunne fastholde dem. Det, synes jeg, vi gør okay, for vi kan godt fastholde folk hos os. Det er ikke givet, at du forlader konsulentbranchen, når du har været her i 4 år og er fyldt 31. Det er det måske i lidt højere grad hos nogle af konkurrenterne, som har andre forretningsmodeller,” siger Thomas Fischer.

LÆS OGSÅ

Her er de mest populære konsulenthuse

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda

Ny Bain-chef går i offensiven

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

McKinsey taber terræn i Danmark

Mød konsulentbranchens vækstkometer – og sejtrækkerne