;
Bain

M&A

M&A-specialist advarer om alt for høje priser på virksomheder

Pandemien har givet massiv medvind til flere industrier, og det har sat sig i priserne på virksomhederne, der er steget markant. Det gør det svært at værdisætte virksomhederne, og for mange investorer er det en bekymring, fortæller amerikansk konsulentkæmpe.

I et glohedt M&A-marked tårner spørgsmålene sig op hos mange investorer. For mens pandemien mere eller mindre satte en stopklods for væksten i enkelte sektorer, har den omvendt fået en lang række industrier til at storme frem.

Det har skabt en situation, hvor M&A-aktiviteten er banket i vejret til det højeste niveau nogensinde, samtidig med at priserne på mange virksomheder er steget markant. Det gælder især blandt teknologi- og it-selskaberne, som har udviklet sig til at være et af de store jagtmarkeder for kapitalfondene.

Men medvinden under pandemien og de skyhøje priser har gjort det svært for rådgivere og investorer at vurdere, om priserne på virksomheder holder vand i tiden efter pandemien, eller om de løjer af, når restriktionerne verden over hæves.

Hos et af de førende strategihuse, den amerikanske konsulentkæmpe Bain, er det et spørgsmål, som konsulenthuset har arbejdet intenst med at finde svar på, når de hjælper kunder med at gennemgå opkøbsemner.

”Det er generelt sværere at fastsætte værdien af virksomheder nu, fordi verden har ændret sig, og der er tale om en ny normal. Det er ikke nødvendigvis kun værdiansættelserne af virksomheder, der er blevet forøget, men generelt en ny virkelighed, der vanskeliggør prissætningen,” siger Andrei Vorobyov, Bains chef for M&A i Norden.

Som InsideBusiness forleden beskrev, rumsterer spørgsmålene hos store danske investorer såsom kapitalfondene Axcel og Maj Invest. Begge fonde har for nylig fortalt, at de positive effekter fra corona er usædvanlig svære at værdisætte for både køber og sælger.

Hos Bain, der sidste år overtog det danske konsulenthus Qvartz, er billedet det samme. Især de skyhøje priser på virksomheder er en kilde til bekymring hos Bains kunder.

”En af de mange bekymringer er, at markedet er meget hot. Et hot marked betyder stor aktivitet, og alle øjne er på de samme handler. Den åbenlyse bekymring er de høje multipler,” siger Andrei Vorobyov.

“Det, der har overrasket os, er, at multiplerne generelt er steget. I begyndelsen troede vi, at vi ville se en masse virksomheder, hvor efterspørgslen ville falde, og at vi derfor ville se en masse brandudsalg, som ville føre til lavere multipler. Men det modsatte er sket,” siger han.

Ingen nye trends                    

Bain mener, at investorer og virksomheder bør indstille sig på, at verden ikke bliver som før.

Pandemien har ifølge konsulentkæmpen accelereret arbejds- og forbrugermønstre, der allerede var i sin vorden. Det gælder især digitaliseringen, hvor mange virksomheder er blevet tvunget i offensiven eller til at fremskynde planer, der har ligget klar i skuffen.

”En af de vigtigste ting, vi ved, er, at covid-19 ikke har skabt nye trends, men accelereret allerede eksisterende trends,” siger Andrei Vorobyov.

Alligevel er svaret ikke så ligetil, når Bain skal forsøge at hjælpe kunder med at vurdere, hvordan de fremtidige vækstrater ser ud hos et opkøbsmål eller en salgbar virksomhed, samt hvor stor en del af fremgangen i både 2020 og indeværende år der rent faktisk kan tilskrives covid-19.

Seks scenarier

Bain har derfor forsøgt at inddele industrierne i seks kategorier.

De tre første kategorier rummer industrier, hvor virksomhederne i første omgang blev hårdt ramt af pandemien. Det drejer sig især om butikskæder, restauranter, underholdningsvirksomheder og ejendomsbranchen.

Men derfra adskiller de tre kategorier sig ved de fremtidige udsigter. For mens den fremtidige vækst ifølge Bain ser begrænset ud hos udvalgte butikskæder, ser væksten ud til at få et comeback hos eksempelvis restauranter og skønhedsprodukter.

Det omvendte fortegn gælder i de sidste tre kategorier. De er således kendetegnet ved, at pandemien har boostet industrierne på den korte bane. Et godt eksempel er computerudstyr, udstyr til hjemmet, onlineunderholdning og digitale sundhedsprodukter.

Igen adskiller de tre kategorier sig, hvis man kigger på den fremtidige vækst. Eksempelvis ser det mere sort ud for virksomheder, der producerer computerudstyr til private, mens væksten for digitale produkter kun ser ud til at accelerere.

”Vi så, at folk købte en masse ting til deres hjem, eksempelvis træningsudstyr og computerudstyr til privatbrug, men vi ved, at trenden er, at folk træner i centre, ikke hjemme, og at de i stigende grad anvender tabloids og telefoner, og disse trends vil fortsætte,” siger Andrei Vorobyov.

To muligheder

Spørgsmålet er derfor, hvordan investorerne skal forholde sig til de coronarelaterede usikkerheder og de skyhøje priser. En mulighed er ifølge Bain at time sine opkøb, fordi tågen fra pandemien endnu ikke er lettet verden over.

”Et svar på det er at forsøge at time sin vej ind i markedet. Verden er endnu ikke fuldstændig fri af pandemien. Hvad vil der eksempelvis ske på den anden side af stimuluspakkerne? Men det er forhold, der er uden for vores kontrol,” siger Andrei Vorobyov.

”Et andet svar på spørgsmålet er, at man er nødt til at være klar og præcis i sin værdiskabelse fra M&A. Det er vigtigere end nogensinde, at du kan skabe værdi fra handlen. I Bain kalder vi den forældrefordelen: At du er den rette forældre for denne virksomhed, som vil stortrives i din familie, og at du vil integrere den på den rigtige måde og bevare dens kultur og folk. Det kan forsvare de høje multipler. Hvis du kun er semisikker, bør du sætte det på pause.”

Læs mere

Coronamedvind giver kapitalfonde grå hår

Rådgivere kæmper om prestigefyldt M&A-mandat

Sky kapitalfond øjner kæmpe frasalg

Kapitalfonde sætter tidligere Mærsk-selskab til salg

Her er sommerens store M&A-handler