jyske banks banner

Redaktørens analyse

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet – rettet

Bekymringerne stiger for, om dankortet overlever efter 2019. For Danske Bank, Nordea og de mindre og mellemstore banker kan tjene millioner på at gøre som Jyske Bank og sende danskernes nationalkort ud på sidespor. RETTET, 23/10 15.35. Jyske Bank har ikke modtaget markedsføringsbidrag fra VISA via Apple Pay

Bankerne kan trække mere end en halv milliard kroner op af lommerne på detailhandlen og i sidste ende forbrugerne, hvis danskernes nationale betalingskort, dankortet, lægges i graven. Og der er stadig mere, der tyder på, at det går den vej trods modstand i detailhandlen og hos Nets.

Forhandlingerne er allerede i gang både skjult og mere åbent. For på et nyligt fællesmøde hos Nets var Dansk Erhvervs nye direktør, Brian Mikkelsen, ude med budskabet om, at detailhandlen gerne vil bakke op om dankortet. Det er da også svært at se, hvad brancheorganisationen ellers skal sige. For det vil være en overordentlig dyr omgang for de i forvejen pressede butikker, hvis bankerne vælger at gøre som Jyske Bank og sender dankortet ud på et sidespor.

Ifølge tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den samlede omkostning for butikkerne ved at modtage fysiske dankort i 2018 på 486 mio. kr. om året, som altså tilfalder bankerne. Det svarer til, at der ved hver eneste dankorttransaktion sendes 0,1 pct. til bankerne i gennemsnit. Store butikker betaler mindre, de små mere pr. transaktion. Verden er lidt anderledes, når det gælder nethandel.

Pengene betales af detailhandlen og i sidste ende forbrugerne. Men udfases dankortet for at blive erstattet med Visa/Mastercard-debet eller Visa/Mastercard kreditkort, så stiger betalingen til bankerne til henholdsvis 0,2 og 0,3 procentpoint.

Banker kan højne bundlinje på butikkernes regning

Det betyder, at Jyske Bank, Nordea og Danske Bank kan hæve den årlige indtjening med i hele træskolængder 50 mio. kr. 90 mio. kr. og ca. 125 mio. kr. ved at erstatte dankort med Visa-debetkortet – og dobbelt op, hvis danskerne vælger at bruge kreditkortet.

For butikkerne kan det dog blive langt dyrere, da indløsere som Nets, Swedbank Card Services, Bambora, Elavon, Clearhaus, Handelsbanken med flere også skal have deres andel. Det betyder, at den samlede regning for mindre butikker sagtens kan ende på 0,75-1 procent af en transaktion, men det afhænger selvsagt af en konkret forhandling, hvor detailvirksomhedens antal transaktioner og størrelsen på dem har stor betydning. Ingen af disse priser er synlige for forbrugerne, efter at et nyt regelsæt har forbudt butikkerne at overvælte betalingsgebyrerne på forbrugerne.

Der er altså god grund til at kæmpe for dankortet, hvis man repræsenterer detailhandlen som Dansk Erhverv eller Dansk Detail.

Det ser dog ret sort ud lige nu. For Jyske Banks topchef, Anders Dam, har bebudet, at man skiller Visa/Dankortet ad. Det vil stadig i dankortaftalens løbetid være muligt at få et dankort i Jyske Bank, men det er nok de færreste, som vil vælge et dankort frem for et Visa-kort, der kan bruges i hele verden. Især ikke, hvis banken i vanlig Jyske Bank-stil opkræver gebyrer for begge kort. Så vurderingen fra de fleste branchekilder er, at Jyske Banks beslutning om et farvel til Visa/Dankortet fra årsskiftet er et farvel til Jyske Bank-kundernes dankort. Og så bankernes historiske fælles fodslag om dankortet historie.

Egentlig udløber Nets’ eksisterende dankortaftale først ved udgangen af 2019, men allerede nu er parterne i fuld gang med at positionere sig. Og det er i sidste ende Jyske Bank, Danske Bank, Nordea og Bokis  (Fælles indkøbscentral for Landsdækkende Banker og Lokale Pengeinstitutter på kort og betalingsområdet), der skal træffe beslutningen.

Politikere og valgkamp er joker

Meldingen er p.t., at Danske Bank, Nordea og Bokis alle lurepasser inden forhandlingerne, mens Jyske Bank som nævnt har meldt klart ud. Selv om Nets på kort sigt måske kunne tjene mere på at droppe dankortet, da Nets er en betydelig indløser på det danske marked, så er meldingen fra betalingsgiganten, at fordelene ved at eje og drive dankortet er større end ulemperne. Så man vil klart kæmpe for at sikre dankortet i fremtiden.

Jokeren i forløbet er, at det førhen har vist som en politisk særdeles varm kartoffel, om man vil bevare dankortet eller ej. Så i et valgår som 2019 kan det blive giftigt for bankerne at tage opgør med dankortet.

Det er Jyske Bank-direktør Anders Dam formentlig ligeglad med, for havkatten i hyttefadet indtager gerne et kontroversielt standpunkt, og efter BRF-købet har det netop været en strategi for Jyske Bank at forlade diverse sektorpartnerskaber.

Paradoksalt nok kan Danske Banks hvidvasksag få betydning for bankens lyst til at lægge sig ud sig ud med detailhandlen, Nets og en række valgkamplystne politikere. Især Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti kan utvivlsomt motiveres til at kanøfle en banksektor, som i forvejen er uglesete lobbyister på korridorerne på Christiansborg i disse dage.

Detailhandlen kan nemlig i sig selv ikke gøre så meget andet end at forsøge sig med politisk pression og propaganda mod bankerne, for detailhandlens dankortaftale med Nets er ikke til forhandling. Så det er i sidste ende bankerne, som har foden på bolden.

Samtidig vokser nye aktører frem på markedet. Ud over MobilePay er Jyske Bank og Nordea gået i partnerskab med Apple Pay, det er dog en historie for sig. Som allerede beskrevet i InsideBusiness har Apple Pay ikke ønsket at indgå i et samarbejde med dankortet.

RETTELSE: Det fremgik tidligere af denne artikel, at det er en spekulation i branchen, at f.eks. Jyske Bank kan have modtaget markedsføringsbidrag fra VISA for at markedsføre Apple Pay. Det er ikke korrekt, oplyser Jyske Bank.

 

Foto: Jyske Bank

LÆS MERE

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2

Industrielle købere cirkler om Nets

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-direktør

Regeringen gør klar til at skyde TV 2-salg i gang