Bog 19

Kultur

Hvad er digital kaffe? 

Svaret (og meget mere) får du i Kris Østergaards seneste bog, ’Sådan digitaliserer man en kop kaffe’, der handler om, hvordan man skaber succes ved at bygge fundamentet for innovation i virksomhederne. 

Bogens budskab er, at store etablerede virksomheder kan skabe fremtidens succes gennem struktureret innovation, hvis de formår at bruge deres ressourcer korrekt. Ved blandt andet at kigge på startups og de store techgiganter som Google, Apple og Amazon kan organisationer lære, hvordan man bygger strukturer og kultur, der skaber fundamentet for innovation. 

Forfatteren ønsker med Sådan digitaliserer man en kop kaffe’ at opstille opskriften for, hvordan etablerede organisationer skal arbejde med innovation for at skabe den succes, der skal sikre en plads blandt fremtidens vindere. Men opskriften bliver aldrig så konkret, at vejen til succesfuld innovation ligger ligefor. 

Bogen er opdelt i tre hoveddele. Første del, ’Slib øksen’, viser, hvordan man bedst forbereder sin organisation til innovation. Her bliver der stillet grundlæggende spørgsmål som, hvilken branche er jeg i, og hvem er mine konkurrenter? Spørgsmålene virker måske banale, men teknologien har tilføjet en ny dimension, som gør dem både relevante og komplicerede. 

Anden del, ’Forstå immunforsvaret, beskriver de mekanismer, der modarbejder innovation i store etablerede organisationer. Denne del indeholder beskrivelser af såvel det individuelle som det organisatoriske og det samfundsmæssige immunforsvar, men til trods for en medfølgende model er det bogens mest ukonkrete del. 

Tredje del, ’Innover i tre spor’, gennemgår de tre typer innovation, der er afgørende for store etablerede virksomheder: optimerende, augmenterende og muterende innovation. Budskabet er, at virksomhederne skal være opmærksomme på alle tre typer innovation og som minimum have en struktureret tilgang til de to første. 

Fakta

Sådan digitaliserer man en kop kaffe

Af: Kris Østergaard

Forlag: Gyldendal Business

Sprog: Dansk

Sideantal: 184 sider

Pris: 300 kroner

4 stjerner

Den danske vinkel 

Sådan digitaliserer man en kop kaffe’ rummer mange spændende beretninger fra virksomheder, undersøgelser og forskningen, der fortæller, hvordan man kan arbejde med innovation. Desværre bliver de interessante beretninger ikke så konkrete, at de umiddelbart kan omsættes i praksis. 

Bogen fungerer derfor bedst, når den beskæftiger sig med fortællinger fra danske virksomheder som Grundfos og Mærsk frem for de sædvanlige techgiganter som Google, Appel og Amazon. Den danske vinkel gør det både mere nærværende og konkret, og man fornemmer en større dybde i den viden, der ligesom bogen har et dansk ophav. 

Det stærkeste afsnit er det afsnit, hvor titlen bliver forklaret. Her bliver ’small world-princippet anvendt til at finde frem til Gevalias konkurrent i sjette led. Ud over en interessant vinkel på konkurrentanalyse levere bogen her et konkret værktøj, der også kan bruges i hverdagens arbejde med innovation og digitalisering. Og selv om den digitale kaffe blot er en proxy for oplevelsen eller effekten bag den virkelige kop kaffe, er digital kaffe en sjov og interessant tanke.  

Velskrevet og underholdende 

Bogen er tætpakket med velskrevne og interessante eksempler fra den virkelige verden, og den har en fin underholdningsværdi, samtidig med at den også leverer letforståelig indsigt i aktuelle og vigtige emner som innovation og digitalisering. Desværre bliver den en anelse mere underholdende end anvendelig, og der kunne med fordel være gået dybere i dele af materialet. 

 

Af Kenny Fischer Mikkelsen, H&B – Hildebrandt & Brandi 

 

LÆS OGSÅ

Absurditeter, hyklerier og tvende tunger

Tænk, hvis alle kunne få bedre arbejdsdage

Kom tæt på Det Kongelige Teaters nye sæson

En frisk vej til bedre ledelse i organisationer

Computeren som ny seddelpresse i en kulørt verden