Africa's

Kultur

Hvordan bygger du en stærk forretning i Afrika?

Afrika er andet end armod, krig og konflikter. For der er også mulighed for at skabe en god forretning. Joachim Sperling anmelder en bog, der viser vejen.

Vi vælter os ikke i gode nyheder om Afrika, som har været præget krig, klimakatastrofe og hungersnød gennem mange år – for slet ikke at tale om korruption og stammestridigheder. Derfor er det en god nyhed, når nogen for alvor har noget på hjerte om vækstpotentialet i Afrika. For en vigtig vej frem er jo at tiltrække investeringer og dermed skabe økonomisk grobund for mere udvikling.

De tre forfattere har en særlig indsigt i emnet. To af dem er McKinsey-partnere med base i Afrika, og den sidste er direktør hos Nedbank, en af ​​Sydafrikas største banker.

For at pirre vores nysgerrighed udfordrer forfatterne vante fordomme, eksempelvis ved at konstatere, at over 400 afrikanske virksomheder omsætter for mere end 1 milliard dollar årligt. Hvem skulle have troet det? Mange havde måske forestillet sig, at kun udenlandske virksomheder har volumen i Afrika, men nej – nye virksomheder skyder op.

Og det er kun begyndelsen, for vækstpotentialet er nærmest uendeligt. Befolkningen ventes at vokse fra de nuværende 1,2 milliarder mennesker til 1,5 milliarder inden for de næste 10 år, og det vil i sig selv stille krav til yderligere økonomisk vækst – navnlig hvis vi i Europa skal undgå masseindvandring fra Afrika.

Boganmeldelse

Titel: Africa’s Business Revolution: How to Succeed in the World’s Next Big Growth Market
Af Acha Leke, Mutsa Chironga og Georges Desveaux
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sidantal: 256 pages
Pris: 35 usd
ISBN-10: 1633694402
4 stjerner

Kinesere er foran
Afrika er et kontinent med helt utrolige naturressourcer, og det har allerede lokket mange til, men for det meste kinesiske virksomheder, som har en anden tilgang til virksomhedsdrift end den vestlige.

Det er navnlig det østlige Afrika, som kineserne har kastet sig over, og det vurderes, at handlen mellem Kina og Afrika vil runde de 400 milliarder dollar i 2020, og at Kinas samlede investeringer i Afrika vil overstige 100 milliarder dollar. Kinesernes strategi er blandt andet at etablere infrastruktur i form af veje og jernbaner, så de kan transportere råstoffer tilbage til Kina. Noget for noget kan man sige, men det betyder også, at kineserne er ved at etablere sig som de nye herremænd i Afrika.

I det lys kan man argumentere for, at det er på høje tid, at vi i Vesten vågner op og finder ud af hvordan vi kan engagere os bedre.

Det gælder også Danmark, som kun har en begrænset samhandel med det kæmpestore kontinent. Vi eksporterer til og med for en del mere, end vi importerer, så både Danmark og det øvrige Europa må tydeligvis vågne op, hvis vi skal bidrage til Afrikas udvikling.

Afrika kan alt fra det helt utrolig primitive til at tage de helt store teknologispring. Eksempelvis har Afrika ikke set meget til bankfilialer og fastnettelefoner. Den hastige adoption af mobile og digitale teknologier er således en kraftig drivkraft for økonomien.

Hvordan tilpasser man sin forretning?

I bogen forklares det, hvordan de mest succesrige virksomheder har taget store risici og gerne tilpasser deres produkter, produktion og distribution til lokale forhold. Og hvordan en kraftig drivkraft for vækst er den hastige urbanisering, som gør det mere rentabelt at udvikle infrastruktur såsom transportsystemer og energiproduktion.

Vi får ikke meget at vide om den udbredte korruption og det betændte politiske system, som præger det meste af kontinentet. Men omvendt viser bogens mange eksempler på succesrige virksomheder, at der kan skabes vækst på trods af de mange barrierer.

Jeg vil anbefale bogen, hvis man overvejer at etablere sig i Afrika. Men er målet en generel indføring i afrikanske forhold, skal man starte et andet sted.

Af Joachim Sperling, direktør i Axcelfuture