;
Fatale forandringer

Kultur

Hvorfor fejler så mange forandringsinitiativer i virksomheder?

Bogen ’Fatale forandringer’ er en guide til strategiudvikling og eksekvering. Hvordan undgår man at fejle i sine forandringsinitiativer?

Hvorfor er betegnelsen ’brændende platform’ den dårligste floskel, man kan bruge om effektiv strategiudvikling og -eksekvering? Og hvorfor fejler så mange forandringsinitiativer i store organisationer? Det og meget mere er temaerne i ’Fatale forandringer’.

Christian Ørsted er nu klar med den svære 2’er, opfølgeren til bestselleren ’Livsfarlig ledelse’. Skrivestilen og teknikken følger i stor stil den første. Men bogen holder desværre ikke spændingen hele vejen igennem.

Bogens første kapitler tryllebinder læseren og stiller skarpt på de mange paradokser i forandringsledelse. Blandt andet i en stærk passage fra kapitel 2:

Boganmeldelse

Fatale forandringer
Af: Christian Ørsted
Forlag: People’s Press
Sprog: Dansk
Sideantal: 267
Pris: 240 kroner
ISBN13: 9788770363136
4 af 6 stjerner

””Det kan ikke passe, at ledelsen vil løse det problem, som jeg har peget på i årevis, med en organisationsændring. Så dumme er de ikke!” Men jo. Man har tænkt sig at løse problemerne med en organisationsændring. Eller rettere: Ved at man bliver færre til at nå det samme. Bare rolig. Det bliver bedre, for nu skal vi fokusere. Arbejde smartere. Udnytte synergien på tværs …”

Christian Ørsted fik med den første bog for alvor slået sit ry fast som en af Danmarks stærkeste eksperter inden for ledelse, men 2’eren har lidt svært ved at leve op til 1’eren. Det er lige før, han er sin egen værste fjende.

’Livsfarlig ledelse’ var unik og banebrydende. Det er ’Fatale forandringer’ ikke. Og som læser og anmelder kommer man uvægerlig til at sammenligne de to bøger med hinanden.

Strukturen er god og logisk med en opdeling i fem sektioner:

  1. Myten om modstand
  2. Myten om effektivitet
  3. Myten om performance
  4. Myten om mening
  5. På vej mod levedygtige forandringer

Kapitlerne tager fat i kendte teoretikere og modeller og formidler det i et letforståeligt sprog. Det bliver dog lettere overfladisk i formidlingen, og vi kommer ikke rigtigt ned i materien. Det er med andre ord ikke en bog, som indeholder ret meget nyt, hvis du har gået på CBS eller universitetet.

På den anden side er det en styrke, da det kun er en mindre gruppe af alle de mennesker, som er beskæftiget i dansk erhvervsliv.

Sidste kapitel giver en fin afrunding på det, forfatteren har arbejdet sig hen imod: løsningerne. Hvordan vi får skabt varige, positive forandringer med mennesker, der er med i processen.

Spørgsmålet er så, om løsningerne kan omsættes i praksis? Nogle af forslagene kan virke banale i en global verden, hvor der er store kulturforskelle mellem virksomhederne og de lande, hvori de befinder sig.

Ørsted skriver: ”I gamle dage var en leder en titel, og med den fulgte en forventning om, at man havde et svar. At man lagde planer. Ens autoritet krævede, at de blev efterlevet. Pres var godt. Mål blev sat. Og fordi arbejdet var simpelt og metoderne og ressourcerne var til rådighed, gav højere mål bedre resultater. Men når man skal skabe noget nyt, bør vi i stedet for performancemål se på læringsmål. De ruster os til at håndtere opgaven bedre – og nå bedre performance.”

Bogen hylder uforudsigelighed, men det er imidlertid ikke noget, bogen i sig selv tilbyder. Heldigvis er sproget let, og det er en hurtigt læst bog.

Alt i alt en fin gennemgang af og kritisk stillingtagen til teoretikere, der er relevante i fagområdet forandringsledelse. Den svære 2’er er en fin bog, men desværre ikke i samme liga som sin forgænger.

Af: Sofie Lindgaard Breum, Senior Advisor, Hildebrandt & Brandi

LÆS OGSÅ

Interessant bog med tvivlsomme konklusioner om ejerskab

Opgør med eksperter og og kunstig intelligens: Brug din sunde fornuft

Strategiguruen over dem alle viser vej til genrejsning af det amerikanske demokrati

Nu ruller statsstøtten til medierne. Se dem, der modtager mest

Lykken er, når andre lykkes

Ufuldent kommunikationsbog scorer fire stjerner

Velux åbner vinduet

Sådan bliver du en superiværksætter

En virkelig brugbar bog om stresshåndtering

Lær at markedsføre som Elon Musk