Nilfisk web

M&A

Industrigigant klar til historisk frasalg

De støvsugere, der var med til at skabe fundamentet for industriklenodiet Nilfisk skal nu sælges fra, da den børsnoterede koncern ønsker at fokusere udelukkende på at sælge til erhvervskunder. Dermed er Nilfisk det seneste i en lang række af selskaber, der slanker forretningen via frasalg.

Da den første Nilfisk-støvsuger så dagens lys i 1910, var den med til at skabe fundamentet for en af de klassiske danske erhvervshistorier.

For med Nilfisk-støvsugeren som primus motor blev den danske koncern de følgende årtier forvandlet til en global koncern. Siden fulgte et højspændt drama, da finansmanden Klaus Riskær forsøgte at overtage koncernen i 1989.

I dag er fokus i Nilfisk i langt højere grad på at sælge industristøvsugere, da konkurrencen på det private marked simpelthen er for hård, og man ønsker samtidig at fokusere sin forretning i endnu højere grad, blandt andet som konsekvens af at børsnoteringen i 2016 langtfra har været en succes.

Derfor har Nilfisk og formand Jens Due Olsen nu i al hemmelighed hyret investeringsbanken Carnegie til at undersøge markedet for en køber til divisionen Nilfisk Consumer, der sidste år omsatte for 700 mio. kr.

Som en af de få af koncernens forretningsområder oplevede enheden nemlig negativ vækst med en tilbagegang på næsten 8 procent på toplinjen.

Med den udvikling in mente ser mange investorer det som en naturlig udvikling, at Nilfisk nu fremover vælger at fokusere på udelukkende at sælge til erhvervskunder, da man her ikke er klemt i samme grad som på markedet for private produkter.

Flere kapitalfonde har allerede kigget på muligheden for at overtage Nilfisks uønskede forretningsben, men fra flere af dem lyder vurderingen, at det sandsynligvis vil være en køber i samme industri som Nilfisk, der kan løfte overtagelsen.

”For at få det maksimale ud af Nilfisk er man nødt til at have et setup, hvor der kan skabes synergier i forhold til produkter, lanceringer, indkøb osv. Her kan det være for stor en opgave, hvis man kommer udefra som finansielle aktører,” lyder vurderingen fra en af de kapitalfonde, der har kigget på muligheden for at opkøbte Nilfisk Consumer.

Trods gentagne henvendelser har det ikke været muligt at få en kommentar fra Nilfisk-formand Jens Due Olsen, ligesom selskabets presseafdeling heller ikke er vendt tilbage med svar på InsideBusiness’ spørgsmål til det forestående frasalg.

Knuste fusionsdrømme gør ondt

For flere af de analytikere, der følger Nilfisk-aktien tæt, er selskabets salgsplaner et helt naturligt led i den strategi, den børsnoterede industrikoncern offentliggjorde umiddelbart før opsplitningen af NKT og den efterfølgende børsnotering.

De planer vil koncernen nu gerne sætte ekstra skub i, blandt andet fordi tiden som selvstændigt selskab på børsen langtfra har været ovenud positiv for koncernens investorer.

Især de knuste fusionsdrømme med konkurrenten Tennant i begyndelsen af i år tynger fortsat Nilfisk-aktien, og selv om der fra aktivistfonden Primestone Capital fortsat er et brændende ønske om at smede de to selskaber sammen, virker det på nuværende tidspunkt ikke realistisk.

Den offensive fond er ellers stor fortaler for den løsning, blandt andet ud fra devisen, at de to selskaber supplerer hinanden fornemt, da Tennant er stærk i USA, mens danskerne modsat har deres klare fordel på det europæiske marked.

Et salg af Nilfisk Consumer gør imidlertid igen en fusion endnu mere oplagt, da Nilfisks salg af støvsugere til private slet ikke passede ind.

Flere kilder ser derfor frasalget som et helt naturligt led i igen at gøre Nilfisk interessant for de kræsne Tennant-aktionærer eller måske endda at gøre den danske virksomhed interessant som opkøbsemne for de mange kapitalfonde, der allerede holder et vågent øje med virksomheden.

 

LÆS OGSÅ

Her er børsens varmeste salgsemner 

Erhvervslivets top har ikke hånden på kogepladen 

Virksomhederne lefler for investorerne som aldrig før

Oprør ulmer blandt Pandoras ejere

Kan han redde Pandoras udskældte topchef?