;
Nasdaq

Inside story

Investeringsbank jagter førerposition på omdiskuterede betalte analyser

Investeringsbanken ABG Sundal Collier satser tungt på sponsorerede analyser, hvor virksomheder betaler for analytikerdækning. Ifølge banken er det en måde for virksomhederne at nå ud til de store investorer. Samtidig mener banken, at det kan forbedre kvaliteten på udskældt vækstbørs. Flere storbanker har også en fod indenfor i området, mens andre holder sig fra det.

Sponsoreret analytikerdækning er en ny normal hos flere af de store danske banker, men ingen anden er gået så kraftigt ind på området som investeringsbanken ABG Sundal Collier.

Sponsored eller commissioned research, som det kaldes, er et fremadstormende produkt, hvor banker lader især mindre virksomheder betale sig til analytikerdækning. Modellen har spredt sig hastigt i den danske bankverden, hvor flere af de allerstørste banker i dag har produktet på hylderne i varierende omfang.

De betalte analyser er en konsekvens af det såkaldte Mifid II-direktiv, som betyder, at bankerne ikke må koble gratis aktieanalyse på en aftale med investorer, mod at de lægger handler og dermed kurtagekroner hos mægleren.

Konsekvensen af direktivet er, at selskaber med lav omsætning på børsen ofte bliver overset af bankernes analytikere, og dermed er vejen til professionelle investorer længere.

Derfor er banker som Danske Bank, Nordea, SEB og ABG Sundal Collier i de senere år begyndt at tilbyde virksomheder, at de kan betale for at få bankernes analytikere til at dække selskaberne, mens den relativt nye børsrådgiver HC Andersen Capital, som den tidligere ABG-profil Tue Østergaard står bag, også har skabt sig en solid forretning på netop at agere IR-rådgiver for mindre selskaber.

For ABG Sundal Collier er det en del af en bevidst strategi om at arbejde med mindre vækstselskaber og gøre dem bedre i stand til at møde børsen og de forventninger, der følger med.

”Vi oplever, at de mindre selskaber meget gerne vil have adgang til vores dygtige analytikere. Når vi går ind og laver en 70-siders analyse af et mindre vækstselskab, er det med det primære sigte, at vi vil gøre det muligt for de institutionelle investorer at bruge tid på de mindre selskaber. I tillæg har det den fordel, at selskabet opnår retten til at distribuere analysen, så de kan vælge at lægge aktieanalyserne op på deres egne hjemmesider, så private investorer også kan få adgang til dem,” siger Thomas Lindquist, direktør for ABG Sundal Collier i Danmark.

Samtidig øjner ABG Sundal Collier en mulighed for at komme med på rejsen hos fremtidige vækstkometer på et tidligt stadie. Drømmescenariet er en ny Kahoot-case. Her var ABG Sundal Collier i sin tid med til at børsnotere den norske teknologivirksomhed, som sidenhen er vokset eksplosivt og senest har fået en værdisætning på næsten 45 mia. kr.

”Det er ingen hemmelighed, at når vi laver det her, er det ikke for at tjene honoraret på den løbende dækning på en sponsored research-kontrakt. Så er det, fordi vi også håber på at finde en ny Kahoot, som vi kan tage hele rejsen med, og fordi vores institutionelle kunder værdsætter nye equity stories at investere i,” siger Thomas B. Lindquist.

Har købt nordisk platform

ABG Sundal Collier satte for tre år siden yderligere strøm til området, da investeringsbanken købte platformen Introduce. Platformen samler og giver adgang til ABG’s analyser af godt 100 mindre selskaber i Norden.

I Danmark har otte selskaber tegnet et abonnement på dækning af ABG Sundal Colliers analytikere: Penneo, Banknordik, Green Mobility, MT Højgaard, Vestjysk Bank, Øsyr, North Media og Gomspace.

Modellen er skruet sammen på den måde, at selskaberne betaler et abonnement, der udløser en løbende dækning af selskabet.

Banken understreger, at dækningen ikke rummer de klassiske købsanbefalinger, som man kender fra store børsnoterede selskaber. Samtidig vil det fremgå på forsiden af analyserne, at det er selskaberne, der har betalt for dem.

ABG Sundal Collier afviser, at kvaliteten af de betalte analyser er lavere eller mere rosenrøde, fordi selskaberne selv betaler for dem.

”Det er afgørende, at vi er ærlige om produktet. Det står på forsiden, at det er sponsoreret. Vi har ingen anbefaling på aktierne og ikke et præcist kursmål, men et kursspænd. Det er en mere orienterende analyse, der tygger noget af grundarbejdet for investorerne. Produktet er et rigtigt analyseprodukt med den integritet og kvalitet, vi igennem 30 år har været garanter for,” siger Thomas Lindquist, der tilføjer, at det ikke er alle selskaber, der kan købe sig til analytikerdækning

”Hvis det er et selskab, hvor vi vurderer, at uanset hvad du gør, så vil der ikke være institutionel interesse, så er det ikke noget for os,” siger Thomas Lindquist.

Analytikerdækningen kan ifølge ABG Sundal Colliers researchchef, Casper Blom, samtidig sikre en mere korrekt prissætning af selskabernes aktier.

”Selskaberne har ofte et ønske om at få en øget likviditet i aktien, fordi det kan være med til at give en mere korrekt prisdannelse og udtryk for et effektivt marked. Det kan være svært at opnå, hvis der er meget lille likviditet. Men vores analytikerdækning kan øge likviditeten og skabe mere opmærksomhed om aktien,” siger Casper Blom.

Carnegie: Ikke foreneligt med vores brand

ABG Sundal Collier er ikke den eneste bank, der tager betaling for analytikerdækning. Også Nordea, Danske Bank og SEB Enskilda tilbyder commissioned research.

Hos SEB Enskilda betaler ca. 25 selskaber, herunder 2 danske, på nordisk plan for analytikerdækning.

”Vi synes, at det er interessant, og vi fornemmer en interesse fra selskaberne. Efter Mifid-II er betalingsvilligheden på vores traditionelle analyser ikke så stor, som den har været, og det er gået ud over mange af de mindre virksomheder, fordi der ikke længere er ressourcer til at dække dem,” siger Søren Samsøe, aktiechef i Danmark hos SEB Enskilda.

”Det er synd for virksomhederne, men også for investorerne, fordi de stadig gerne vil investere i dem, men ingen har kunnet tage dækning af dem under den normale forretningsmodel.”

Ligesom ABG Sundal Collier rummer SEB Enskildas analyser ingen købsanbefalinger eller kursmål, og ifølge Søren Samsøe bestræber banken sig på at opretholde en kvalitet, der står mål med de uafhængige analyser.

”Vi har den tilgang, at vi gerne vil være med på det her område. Vores traditionelle uafhængige analyser er fortsat vores kerneområde, men vi kan mærke, at der er en stigende efterspørgsel, og vi tager det meget seriøst,” siger Søren Samsøe.

I et skriftligt svar bekræfter Danske Bank, at commissioned research er et produkt, som banken har på hylderne. Danske Bank vil dog ikke oplyse, hvor mange virksomheder der betaler for at få dækning.

”Det er noget, vi også vil have fremadrettet, da det er en service, der er en efterspørgsel på blandt kunder,” skriver banken.

Omvendt findes der også banker, der aktivt har fravalgt den sponsorerede analytikerdækning. Det gælder eksempelvis investeringsbanken Carnegie.

”Det har vi ingen planer om. Vi laver research for vores kunder, som er investorer, og vi mener ikke, at det kan forenes med også at have kunder, der betaler os for lave research om deres selskaber,” siger Lars Topholm, der er chef for Carnegies aktieanalyse.

Spørgsmålet har været oppe at vende på både lokalt og nordisk plan i Carnegie, men konklusionen hos investeringsbanken er klar.

”Vi er helt enige om, at vores brand ikke er foreneligt med at lave commisioned research,” siger Lars Topholm.

Vil forbedre renommé på udskældt vækstbørs

Et af de danske selskaber, der har købt sig til analytikerdækning hos ABG Sundal Collier, er Penneo, som er børsnoteret på den udskældte Firsth North-børs i Danmark.

ABG Sundal Collier erkender, at First North i Danmark har været præget af problemer med selskaber, der ikke har kunnet leve op til egne vækstmål. Derfor handler den betalte dækning af mindre vækstvirksomheder også om at rette op på det renommé, som First North har fået i Danmark.

”Der har været stor forskel på kvaliteten af de selskaber, der er søgt ind på First North, og der er mange ting, som man kunne gøre meget bedre,” siger Thomas B. Lindquist.

”I Sverige og Norge laver vi rigtig fine børsnoteringer af også mindre kvalitetsvækstselskaber. Vi vil gerne medvirke til, at First North Danmark får et andet renommé end det, der har været gældende frem til nu. Forudsætningen for, at det bliver bedre, er, at professionelle aktører som os går ind og sætter standarden. Det gør vi med eksempelvis analysen af Penneo, og det gør vi med børsnoteringen af Re-Match,” siger han.

 

Læs mere

Chefexit efter ballade hos fremadstormende børsrådgiver 

Storbank dropper dansk corporate finance

M&A-specialist advarer om alt for høje priser på virksomheder

Coronamedvind giver kapitalfonde grå hår

Rådgivere kæmper om prestigefyldt M&A-mandat

Sky kapitalfond øjner kæmpe frasalg

Kapitalfonde sætter tidligere Mærsk-selskab til salg

Her er sommerens store M&A-handler