Joe web1

Inside story

Kapitalfonde må til lommerne. Skyder en kvart milliard i presset væksthåb 

Kapitalfondene bag den danske kæde Joe & The Juice skyder nu en kvart milliarder kroner i selskabet for at holde vækstsporet, efter at en amerikansk ekspansion har vist sig langt dyrere end ventet. Overalt strammer bankerne op over for flere af de danske madkæder, der med fonde i ryggen skal forsøge at erobre det globale marked. 

Efter et sandt blodbad i detailsektoren, hvor talrige fonde og investorer har lidt store tab, flytter fokus sig nu over til de mange danske kæder, der bevæbnet med et nøglefærdigt koncept har store ambitioner om at blive en global succes med alt fra juice til saftige bøffer. 

Det gælder blandt andet ombejlede koncepter som Joe & The Juice, Lagkagehuset og Sticks ’n Sushi, der alle tre er i gang med at udrulle deres brand i lande som USA, Storbritannien og Tyskland med en eller flere pengestærke kapitalfonde i ryggen. 

Det er dog langtfra nogen billig øvelse. Hos Joe & The Juice mærker man for alvor bankernes stigende skepsis mod at eksponere sig alt for voldsomt over for kæder, der ganske vist ikke må betegnes som klassisk retail, men som alligevel rummer en betydelig risiko netop nu. 

Således har kapitalfondene bag den hypede danske juicekæde, amerikanske General Atlantic og svenske Valedo, netop skudt en kvart milliard kroner ind i virksomheden for at understøtte den ambitiøse amerikanske vækstplan, som kæden har jagtet, siden amerikanerne købte sig ind i den danske iværksættersucces i efteråret 2016. 

Den økonomiske håndsrækning skal ses, i forlængelse af at Joe & The Juice nu gennem længere tid har åbnet butikker på dyre placeringer i USA, hvilket har øget bankgælden til primært SEB ganske markant. 

Således havde den svenske storbank alene ved udgangen af 2017 lånt juicekæden 650 millioner kroner, ligesom banken også havde været med til at bakke op om kædens leasing- og huslejeforpligtelser, der dengang var på over 2 milliarder kroner. SEB har derfor været tøvende med at øge gælden til Joe & The Juice yderligere uden kapital fra ejerkredsen. 

”Joe & The Juice er i gang med at eksekvere og udrulle en robust global ekspansion, hvilket naturligvis kræver vækstkapital. I adskillige år har vi anvendt både egenkapital og gæld til at finansiere denne ekspansion. I år har ejerne besluttet at indskyde 250 millioner kroner i virksomheden for at fremskynde yderligere vækst og sikre, at brandet fortsat udnytter de enorme muligheder som ligger forude – både i forhold til ekspansion af fysiske butikker såvel som kommercielt via partnerskaber og digitale initiativer. Især vores kommende app, med blandt andet pre-order-funktion og omfattende loyalitetsprogram vil spille en vigtig rolle i denne sammenhæng,” skriver direktøren i Joe & The Juice Sebastian Vestergaard i en mail til InsideBusiness, der er sendt via kædens britiske kommunikationschef.  

Danske kæder i udlandet

Herunder ses nogle af de danske kæder inden for mad og drikkevarer, der har etableret sig i udlandet i håb om øget vækst:

Joe & The Juice: Blev etableret af iværksætteren Kaspar Basse og siden solgt til svenske Valedo. Efter en dansk udrulning af konceptet har man med General Atlantic i ejerkredsen skudt gang i en amerikansk ekspansion.

Lagkagehuset: Den danske bagerkæde var i årevis ejet af den norske fond FSN Capital men blev siden overtaget af Nordic Capital. Her er planen at udbrede konceptet i England og USA med hjælp fra L. Catterton, der kom med i ejerkredsen, kort efter at den nordiske fond overtog selskabet.

Mash: Den danske bøfkæde, der fortsat ejes af stifterne, har åbnet talrige restauranter i både Danmark samt London og Tyskland. Kæden leder netop nu efter en kapitalstærk partner med hjælp fra Deloitte.

Sticks ’n’ Sushi: Den danske sushikæde blev etableret tilbage i 1994, og i 2013 købte Maj Invest en majoritet i virksomheden. Siden har man åbnet restauranter i både London og Tyskland.

Direktør: Vi kan godt servicere gælden 

Han skriver samtidig, at den danske kæde fortsat åbner butikker på den anden side af Atlanten. Sebastian Vestergaard ønsker ikke at udtale sig om koncernens aktuelle bankgæld, men afviser dog, at man skulle have problemer med at servicere gælden til SEB. 

”Som forventet af et selskab i global vækst vil Joe & The Juice have forskellige instrumenter til at finansiere væksten. Vi kommenterer dog ikke detaljer, som vedrører vores finansielle pakker, rentesatser med mere, da det er oplysninger af kommercielt fortrolig karakter,” skriver Sebastian Vestergaard i mailen. 

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger har kædens ejere gennem længere tid haft et internt mål om at børsnotere Joe & The Juice i USA i 2020. Derfor er det afgørende, at man fortsætter sin vækstrejse, ligesom kæden gerne snart skal begynde at vise et overskud, hvis børsplanerne fortsat skal være realistiske. 

Et af de helt store risikoelementer i kæder som Joe & The Juice er, at man med en offensiv og dyr strategi om en omfattende udrulning af konceptet hurtigt optager store forpligtelser både i form af gæld og husleje. For så længe det eksisterende butiksnet kan understøtte de nye butikker, der åbnes, er der som udgangspunkt ikke problemer, men så snart en ny butik ikke lever op til sine mål, eller salget svigter i de eksisterende butikker, får man hurtigt problemer med at finansiere væksten. 

Mislyde fra flere aktører 

Joe & The Juice er langtfra den eneste danske kæde, der i disse dage prøver kræfter med det store udland. Med Nordic Capital og amerikanske L. Catterton i ryggen er Ole & Steen, bedre kendt som Lagkagehuset herhjemme, i fuld gang med at etablere sig både i London og USA.  

Oprindelig overtog den nordiske fond kæden fra konkurrenten FSN, men kort tid efter frasolgte man en betydelig aktiepost til L. Catterton, der er en af få kapitalfonde på globalt plan, der må siges at være eksperter i alt, hvad der hedder forbrugerrettede kæder. Fonden ejer en række restaurantkæder, ligesom man ud over den danske bagerkæde ejer det skotske bryggeri Innis & Gunn samt flere producenter af forskellige madkoncepter. 

Christian Mariager, der er operating partner i L. Catterton, understreger, at fonden fortsat har stor tiltro til både Lagkagehuset og det at investere i kæder, der sælger mad og drikke, trods mislyde fra flere andre i sektoren. 

Senest er den børsnoterede tyske restaurantkæde Vapiano, der blandt andet har slået dørene op i Tivoli og ved Nørreport, faldet med 75 procent på børsen, ligesom direktøren blev smidt på porten for nylig. Et tydeligt eksempel på, at det hurtigt kan gå den forkerte vej i en sektor, hvor også den danske bøfkæde Mash har kæmpet for at tjene penge på sine restauranter i Tyskland og England. 

”Det, som vi oplever i detailsektoren, er et udskillelsesløb, men inden for service og restauranter har vi fortsat stor tiltro til vores investeringer, heriblandt Lagkagehuset. Vi tror også på, at der på sigt kan laves gode investeringer inden for detail, hvis man formår at finde den rigtige balance mellem fysiske butikker og nethandel. Det to ting skal eksistere i en symbiose,” forklarer Christian Mariager, der samtidig understreger, at han ikke anser investeringer i restaurantkæder eller oplevelser generelt for at være mere eksponeret end andre sektorer, hvis der skulle komme en større økonomisk opbremsning. 

”Hvis der kommer en større korrektion, vil alle sektorer blive ramt. Men hvor klassiske forbrugsvarer typisk rammes hårdt, er det vores opfattelse, at et koncept som Lagkagehuset vil være mere robust. Antallet af folk, der spiser ude og bruger penge på oplevelser, er stærkt stigende, så hele casen har gavn af en underliggende medvind for tiden, som vi tror gør den ekstremt robust,” siger Christian Mariager, der har en fortid som blandt andet direktør i Flying Tiger og seniorpartner i McKinsey. 

Christian Mariager, der blandt andet har ansvaret for kapitalfondens investering i det danske tøjfirma Ganni, peger på, at der for L. Catterton er stor forskel på at etablere dyre gourmetrestauranter og så at udrulle et koncept som Lagkagehuset. 

”En af de centrale faktorer er, hvor lang tid det tager at få en enhed til at opnå sit fulde potentiale, samt hvornår man kan forvente et tilbageløb af kapital. Generelt prøver vi at tilpasse vores investeringer, så der hele tiden er god likviditet i systemet, og de modne forretninger kan finansiere de nye,” forklarer han. 

Bankerne tøver 

Hos den danske kapitalfond Maj Invest opkøbte man i 2013 majoriteten i den fremadstormende kæde Sticks ’n Sushi, der siden har bredt sig til både England og Tyskland. 

Kædens omsætning er mere end fordoblet, siden fonden kom med i ejerkredsen, men efter seks års ejerskab må ledende partner Erik Holm konstatere, at bundlinjen fortsat lider under de mange nye restauranter, man har åbnet de senere år. Kæden, der blev etableret i 1994, har i dag 20 restauranter, som beskæftiger over 1.000 ansatte, men hos Maj Invest flytter man nu foden til bremsen efter flere år med ambitiøse vækstplaner. 

”Det slider på en organisation at åbne så mange nye restauranter. Samtidig er det klart, at mad og drikke ikke står øverst på bankernes hitliste lige for tiden, og en ekspansion er kapitalkrævende. Især husleje er højere i udlandet, men det er omsætningen til gengæld også,” siger Erik Holm, der understreger, at kapitalfonden fortsat har stor tiltro til, at man kan høste et solidt afkast på sushikæden om et år eller to. 

”Som det ser ud nu, venter vi et par år, før vi begynder at kigge på et salg. Vi vil gerne komme lidt længere med vores tyske ekspansion, ligesom al balladen om brexit lige skal lægge sig. Men vi bliver løbende kontaktet af folk fra nær og fjern, der viser interesse for at købe Sticks ’n Sushi,” siger Erik Holm.  

 

LÆS OGSÅ

Dyr vækst presser kapitalfonds juicekomet

Banker strammer skruen om kapitalfonde 

Axcels guldæg splitter køberfeltet

Brat opbremsning på ophedet M&A-marked 

Her er de varmeste opkøbsemner på børsen 

Axcel ramt af nedtur i milliardvirksomhed

Kapitalfond vil spinde guld på gamersucces