karsten-dybvad-8--size-DibTopImage--version-20171117083052

Ugens Insider

Danske Bank-formand: Var det klogt at vende vrangen ud på os selv?

Folk blander kriserne sammen og bebrejder de forkerte. Danske Banks bestyrelsesformand, Karsten Dybvad, rettede ved et offentligt arrangement en bredside mod den måde, debatten om Danske Banks tillidskrise former sig i offentligheden.

Bestyrelsesformanden i Danske Bank har overtaget den komplekse topstilling med et minimum af forberedelsestid – og så endda på et tidspunkt, hvor finanskæmpen befinder sig i den ubetinget største tillidskrise siden i hvert fald finanskrisen.

Derfor var der også fuld opmærksomhed på scenen, da Karsten Dybvad gav talegaverne frit løb ved Valcon og Ingvardsen||Partners’ bestyrelseskonference i Tivolis Congress Center torsdag.

Her tårnede han op foran tilhørerne, der bestod af bestyrelsesmedlemmer fra små og store virksomheder, og tordnede mod dem af bankens kritikere, der ifølge formanden selv fører en unuanceret, ja, nærmest urimelig debat om tillidskrisen i Danske Bank.

Men han så også indad og rettede skytset mod den tidligere ledelses kommunikationsstrategi i forbindelse med offentliggørelsen af bankens store hvidvaskrapport. Danske Bank har nemlig, ifølge formanden selv, gjort meget for at imødekomme offentlighedens ønske om indsigt i hvidvaskskandalen – også langt mere end andre store banker. Men det har ikke kastet mange positive reaktioner af sig. Fra talerstolen satte han til salens store overraskelse spørgsmålstegn ved den tidligere ledelses beslutning om at lægge hele rapporten frem til offentligt skue.

”Når I ved lidt mindre om, hvad der er sket i Deutsche Bank, BNP Paribas eller ING, så er det, fordi de aldrig nogensinde har vendt vrangen ud på samme måde, som vi har gjort det. Man kan godt diskutere, om det så er fornuftigt af os. Specielt, når vi bliver taget imod på den måde, som vi bliver,” lød det fra Karsten Dybvad.

Rapporten har ifølge formanden affødt en meget unuanceret diskussion af, hvad det egentlig er, der er gået galt i Danske Bank, og om man nu i det hele taget kan have tillid til Danske Bank eller ej, og det må siges at være imod hensigten. For det er netop ikke tilliden til det finansielle system, der er problemet.

”Der er ikke én af jer herinde, der ikke har tillid til, at de penge, der står på jeres konti i Danske Bank eller en anden bank ikke er der. I den forstand er der fuld tillid til det finansielle system i dag, i modsætning til hvad der var i 2008/09,”

Der er ifølge Karsten Dybvad brug for, at der i debatten bliver skelnet mellem den aktuelle tillidskrise og finanskrisen, og mellem ledelsens og de enkelte medarbejderes ansvar.

Sagen Kort

Karsten Dybvad fik en flyvende start, da han med omgående virkning blev indsat som bestyrelsesformand i Danske Bank den 7. december kl. 18:30. Siden har han set genoprettelsen af tillid til banken som sin primære arbejdsopgave, og han har været hurtig til at lægge afstand til den tidligere ledelses tillidssvigt for at kunne starte på en frisk.

Men den måde, debatten tager sig ud i offentligheden, er unuanceret, lyder det fra bestyrelsesformanden, som tilsyneladende også mener, at banken bliver behandlet uretfærdigt. I en paneldiskussion ved en bestyrelseskonference torsdag mindede han om, at Danske Bank som den eneste af de store banker har lagt sin interne rapport om hvidvask frem. Men det har tilsyneladende ikke gjort meget for debatten.

Man bør generelt passe på med at blande tillidskrisen fra finanskrisen sammen med den aktuelle tillidskrise, og især bør man holde medarbejdernes moral adskilt fra det svigt, den tidligere ledelse påførte banken, mener han.

Tillid har førsteprioritet

Karsten Dybvad har aldrig lagt skjul på, at han ser genoprettelsen af tillid til banken som sin primære opgave. For tillid er et nøgleord for Danske Bank og finanssektoren i almindelighed. Hvis ikke der var tillid til det finansielle system, ville folk ikke placere deres formuer i bankerne, og så ville den finansielle infrastruktur bryde sammen og trække økonomien med sig ned.

Et af de store problemer med den aktuelle krise i Danske Bank er derfor også, at finanskrisen stadig hænger som en tung mørk sky over finanssektoren, selv om det er mere end 10 år siden, at Lehman Brothers krakkede. Hvidvaskskandalerne har bragt finanskrisen tilbage i folks bevidsthed, og det forstærker den aktuelle tillidskrise, selv om det er to meget forskellige typer tillidskriser, der er tale om.

Hvor den første krise handlede om tillid til det finansielle system, dvs. tilliden til, at der ville være penge i banken, hvis man gik ned for at hæve i en automat, så handler den aktuelle krise om ordentlighed, dvs. om banken forvalter formuerne til kundernes eller bankens eget bedste – og de to typer tillid bør ikke blandes sammen, lod han forstå.

”Den tillid, man havde til det finansielle system, gik stater og centralbanker ind og leverede efter finanskrisen. Den finansielle sektor lånte tillid fra stater og centralbanker, fra samfundet. Men den tillidskrise, vi er i nu, er en anden. Den går meget mere på det personlige. Den går på, om man nu kan have tillid til, at de faktisk er ordentlige, om de ikke har et motiv for at ønske at tjene penge til sig selv på bekostning af at levere ordentlige, billigere produkter til forbrugerne. Det er en helt anden tillidsdiskussion, vi har her,” sagde han og understregede, hvorfor det er vigtigt ikke at blande de to kriser sammen:

”Et banksystem hviler simpelthen på tillid. Derfor er det selvfølgelig kritisk, at man mistede noget af den institutionelle systemiske tillid omkring 2008-09, og at den er kommet tilbage i alles hukommelse nu, hvor det er en anden type tillid, der er på spil. Så please, skil dem ad.”

Hold medarbejderne udenfor

At den nye formand fokuserer så meget på tillid og ordentlighed, hænger måske også sammen med, at han selv er blevet mere synlig, efter at han indtog den mest betydningsfulde bestyrelsespost i finanssektoren og en af de tungeste poster i det danske erhvervsliv generelt. Selve formandsposten er også blevet en tungere byrde at bære de senere år, hvor ny regulering har lagt langt mere ansvar over på bestyrelsen end tidligere.

“Der er også sket en udvikling reguleringsmæssigt, som har flyttet en fantastisk stor del – ja, jeg vil nok sige hele – ansvaret over på bestyrelsen, uden at det operative er flyttet med. Jeg tror ikke, der er nogen, der har tænkt over, hvad alle de reguleringstiltag, der er kommet især efter den finansielle krise i 2008, stiller af krav til en bank af en sådan størrelse og kompleksitet som Danske Bank. Derfor er vi i en situation nu, tror jeg, hvor vi med god grund bør diskutere, hvordan man egentlig skal lede en finansiel virksomhed af den størrelse og kompleksitet fremover,”

Fra talerstolen gik Karsten Dybvad også i rette med de kritikere, der direkte og indirekte giver finanssektoren, banken og i sidste ende menige Danske Bank-medarbejdere skylden for den tidligere ledelses svigt. Baggrunden for denne del af udbruddet var egentlig et temmelig uskyldigt oplæg om onboarding af topchefer ved Pia Torreck, partner i Ingvardsen||Partners. Hun indikerede med et glimt i øjet, at årsagen til Danske Banks aktuelle krise kan findes i ledernes mindset, fordi man måske sidder fast i et såkaldt fixed mindset. Men det blev for meget for Dybvad, der brugte den første lejlighed til at forsvare medarbejdernes moral – og tilhørerne i salen fik det show, de var blevet for.

”Jeg bliver selvfølgelig lidt ked af det, når jeg hører det der. For uanset om man vurderer, at nogle har haft fixed minds eller growth minds i Danske Bank, vil jeg sige, at der er over 20.000 medarbejdere i banken, og at I kender langt, langt de fleste. De er virkelig ordentlige, de har én tanke, og det er at prøve at hjælpe og rådgive så godt som muligt,” sagde han og fortsatte:

”Lad være med at tro, at enhver medarbejder i Danske Bank, Nordea eller en hvilken som helst anden bank er ude på at snyde. Hvis jeg må bede jer om én ting, er det at lade være med at bruge sådan nogle ord som generel betegnelse om medarbejdere i banker eller andre finansielle virksomheder. Så skal vi nok prøve alt, hvad vi kan, på at få styr på den tillidskrise, vi er i nu.”

LÆS OGSÅ

Storstilet hvidvaskregister for alle danske banker på vej

Nordea-profil overså omfattende hvidvask i skandaleramt filial 

Skrappe tilsynsregler bremser fremadstormende Nordea-profil

Hvidvask-skandale koster Danske Bank-håb toppost

De lange knives nat i Danske Bank. Har formanden fejlet?

Sort september for Danske Bank, hvor stor bliver udrensningen?

Hvem overtager Danske Bank, hvis Borgen mister jobbet?